ریابکوف: روسیه اجازه استقرار تسلیحات آمریکا در فضا را نخواهد داد

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که کشورش به ممانعت از استقرار سلاح‌های تهاجمی در فضا متعهد است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در واکنش به گزارش نیویورک تایمز که مدعی شده بود ایالات متحده در حال برنامه ریزی برای ارتقای قابلیت‌های فضایی است، گفت که کشورش به ممانعت از استقرار سلاح‌های تهاجمی در فضا متعهد است.

وی گفت: "ما به تلاش‌های خود برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های ضربتی در فضا ادامه خواهیم داد. ابزار دیپلماتیک خاصی برای این منظور وجود دارد که هم در پلتفرم‌های چندجانبه و هم در تماس با سایر کشور‌ها از آن نهایت استفاده را می‌کنیم."

در ۱۷ مه، روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات دفاعی نوشت که پنتاگون در حال تقویت سیستم‌های جنگ فضایی خود است، زیرا فضا را به عنوان یک منطقه جنگی جدید در میان نگرانی‌ها در مورد پیشرفت‌های چین و روسیه در این میدان می‌بیند. 

ریابکوف افزود: «همان طرح تکرار می‌شود... ابتدا، متهم کردن مسکو به چیزی […] و سپس، در این زمینه، گام‌های واقعی برای تضمین تسلط ایالات متحده در همه محیط‌ها برداشته شود.»

پیشتر قطعنامه پیشنهادی کشور‌های آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد.

واشنگتن، مسکو را بار‌ها به ساخت سلاح هسته‌ای برای ارسال به فضا متهم کرد؛ ادعایی که روسیه آن را رد کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است که مسکو مخالف استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا است.

دولت آمریکا پیش از این، به کنگره و همچنین متحدان خود در اروپا درباره توانمندی استقرار جنگ‌افزار‌های هسته‌ای روسیه در فضا که می‌تواند یک تهدید بین‌المللی به شمار آید، اطلاع داده بود.

روسیه یکی از طرف‌های معاهده «فضایی ماورای جو» سال ۱۹۶۷ که از قراردادن «هرگونه اجسام حامل سلاح‌های هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگر در مدار زمین» جلوگیری می‌کند، قبلاً اعلام کرده بود که با استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا مخالف است.

وزیر دفاع روسیه نیز ساخت چنین سلاحی را رد کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دهم اسفند در پارلمان روسیه گفت: مسکو هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا ندارد.

اطلاعات مربوط به استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا پس از آن فاش شد که مایک ترنر، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، با صدور بیانیه‌ای غیرمعمول نسبت به یک «تهدید جدی امنیت ملی» هشدار داد.

معاهده «فضایی ماورای جو» که توسط حدود ۱۱۴ کشور از جمله ایالات متحده و روسیه به تصویب رسیده است، استقرار «سلاح‌های هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگر» در فضا یا استقرار «سلاح‌ها در فضای خارج از جو» را به هر شکل دیگری ممنوع می‌کند.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار