بازتاب مراسم تشییع پیکر رئیس‌جمهور شهید در تهران در رسانه‌های جهان

رسانه‌های خارجی، حضور مردم در مراسم امروز تشییع پیکر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان ایشان در تهران را «گسترده» توصیف کردند.

رسانه‌های خارجی، حضور مردم در مراسم امروز تشییع پیکر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان در تهران را «گسترده» و با مشارکت صد‌ها هزار ایرانی عزادار توصیف کردند.

صبح یکشنبه ۳۰ اردیبهشت بود که سفر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان به استان آذربایجان شرقی و دیدار او با الهام علی‌اف همتای آذربایجانی‌اش در حاشیه افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سرخط اخبار رسانه‌ها تبدیل شد، اما طولی نکشید که خبری شوکه‌کننده مبنی بر بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور، خبر افتتاح این سد را کاملا به حاشیه برد.

در ابتدا اعلام شد که سانحه برای یکی از هلی‌کوپتر‌های همراه رئیس‌جمهور اتفاق افتاده، اما بعدا مشخص شد که هلی‌کوپتر حامل آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی دچار سانحه شده و خادم‌الرضا و خادم جمهور ایران و هیات همراه در راه خدمت به وطن به شهادت رسیده‌اند.

خبرگزاری فرانسه در بازتاب اولیه خود درباره برگزاری مراسم تشییع در تهران نوشت، «ده‌ها هزار ایرانی به مراسم تشییع پیکر (آیت الله) ابراهیم رئیسی در تهران پیوستند». این رسانه نوشت: ده هزار ایرانی با حضور گسترده در خیابان‌های تهران در روز چهارشنبه به مراسم تشییع (آیت الله) ابراهیم رئیسی و همراهان او که روز یکشنبه در سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسید، ملحق شدند.

خبرگزاری فرانسه

شبکه خبری سی ان ان نیز ضمن اقدام به پخش مستقیم مراسم تشییع شهدای خدمت، شهادت آیت الله رئیسی را یک تراژدی خواند. سی ان ان بخش بامدادی خود را به پخش مراسم تشییع این مراسم اختصاص داد.

سی ان ان بخش خبری خود را به مراسم تشییع اختصاص داد. «فردریک پلتن» خبرنگار این شکبه خبری مستقیم از تهران مراسم را گزارش کرد. وی به حضور پرشور و گسترده مردمی در این مراسم اشاره کرد. 

شبکه خبری سی ان ان1

شبکه خبری سی ان ان2

شبکه خبری سی ان ان3

شبکه النجباء عراق نیز از صبح امروز پوشش مراسم تشییع پیکر‌های شهدای خدمت را آغاز کرده و با پخش مستقیم و با حضور خبرنگاران خود در قالب گزارش‌های خبری و تصویری، فیلم و عکس، برگزاری این مراسم را با حضور گسترده مردم شرکت کننده به تصویر می‌کشد.

النجبا

شبکه المسیره یمن دیگر شبکه عرب زبانی است که بی وقفه در حال پخش مراسم وداع مردم با رئیس جمهور محبوب خود و همراهان وفادار وی در دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف است.

المسیره

شبکه فلسطین الیوم نیز ضمن پخش مستقیم حضور مردم در مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت، با نشان دادن تصاویر خیل عظیم جمعیت در مسیر‌ها و متروی تهران، محبوبیت رئیس جمهور شهید و شهدای همراه را به تصویر کشیده است.

بازتاب مراسم تشییع

شبکه فرانس ۲۴ نیز مراسم تشییع شهدای خدمت در تهران را پوشش داد. این شبکه فرانسوی مراسم تشییع پیکر‌های شهدای خدمت را در بخش خبری بامدادی امروز خود منعکس کرد.

فرانس24

همچنین شبکه الجزیره انگلیسی بخش خبری خود را به مراسم تشییع پیکر‌های شهدای خدمت در تهران اختصاص داد. این شبکه تلویزیونی با پوشش زنده این مراسم گزارش داد: امروز در تهران ده‌ها هزار نفر در این مراسم رسمی به منظور ادای احترام به جانباختگان سانحه هوایی شرکت کرده اند. درهمین حال بسیار از مقامات کشور‌ها منطقه به این مراسم آمده اند.

الجزیره انگلیسی در ادامه گزارش داد: در این مراسم مقاماتی از کشور‌های منطقه از جمله نخست وزیر پاکستان، معاون رئیس جمهوری ترکیه، نخست وزیر عراق و مقامات ارشد حماس برای ادای احترام حضور یافتند.

الجزیره

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز ضمن پوشش این مراسم به حضور گسترده مردم در وداع با شهدای خدمت اشاره کرد و تصاویری از این مراسم به همراه فیلم پخش کرد. این خبرگزاری در گزارشی زنده مراسم امروز را با این تیتر پوشش داد: جمعیتی انبوه در مراسم تشییع آیت الله رئیسی شرکت کردند. این رسانه روسی در گزارشی زنده از تهران به تجمع مردمی برای شرکت در مراسم امروز چهارشنبه و اقامه نماز توسط مقام معظم رهبری نیز اشاره کرد.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک

همچنین خبرگزاری تاس روسیه با تیتر «حضور جمعیت در مراسم خداحافظی با رئیس جمهور» به برگزاری مراسم باشکوه در تبریز، قم و سپس در تهران اشاره کرد و نوشت: تابوت قربانیان سانحه سقوط بالگرد به قم شهر مذهبی ایران منتقل شد. مراسم خداحافظی دیگری پیشتر در تبریز برگزار شده بود و سپس پیکر‌ها به تهران و دوباره به قم منتقل شده‌اند.

روزنامه دیلی میل انگلیس نیز با استفاده از تیتر «حضور ده‌ها هزار نفری مردم در خیابان‌های تهران» به بازتاب مراسم امروز پرداخت و افزود: در پایتخت، بنر‌های بزرگی با عنوان «شهیدخدمت» برای قدردانی از خدمات رئیس جمهوری فقید ایران نصب شده و برخی دیگر از بنر‌ها حاوی پیام «خداحافظی با خدمتگزار محرومان» است. مراسم تشییع در تهران که با حضور مهمانان خارجی برگزار می‌شود قرار است از دانشگاه تهران شروع شود و به میدان انقلاب در مرکز شهر ختم می‌شود.

دیلی میل انگلیس

در همین راستا، شبکه تلویزیونی المیادین نیز با استقرار خبرنگاران خود در مسیر‌های مختلف تشییع پیکر‌های رئیس جمهور و همراهان شهید و حال و هوای مراسم، به مصاحبه با شماری از شرکت کنندگان پرداخته و در حال پخش مستقیم آن است.

شبکه العهد عراق دیگر رسانه تصویری است که در حال پخش مستقیم مراسم تشییع شهدای خدمت و وداع مردم با رئیس جمهور محبوب خودشان است.

تارنمای رادیو اروپای آزاد نیز به پوشش اخبار مربوط به این مراسم در تهران پرداخت.

رادیو آزاد

شبکه «العربیه» عربستان نیز با پوشش مراسم تشییع پیکر‌های شهدای خدمت، حضور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان در این مراسم و اقامه نماز رهبر معظم انقلاب اسلامی بر پیکر‌های این شهیدان والامقام را در اخبار و گزارش‌های خود برجسته کرد.

تارنمای آلمانی دویچه وله با تیتر «تهران مراسم تشییع (آیت الله) رئیسی را برگزار می‌کند» مراسم امروز را پوشش داد و با درج تصاویری از مردم عزادار که پوستر‌هایی از رئیس جمهوری شهید را در دست داشتند، نوشت: «آیت‌الله علی خامنه‌ای» رهبر عالی ایران پیش از تشییع پیکر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری فقید ایران و همراهانش اقامه نماز کرد.

این گزارش نوشت: بعد از اقامه نماز جمعیت حاضر تلاش کردند به سوی تابوت‌های حامل (آیت الله) رئیسی و همراهانش شتافتند. سپس تابوت‌ها بر دوش مردمی که شعار می‌دادند «مرگ بر آمریکا» تا ساختمان دانشگاه تهران حمل شدند.

تارنمای آلمانی دویچه وله

دویچه وله در ادامه به غم و اندوه یاران رئیس جمهوری شهید نیز پرداخت و نوشت: «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری ایران هنگام مراسم اشک می‌ریخت.
«پیکر رئیسی به تهران انتقال یافت» تیتری است که روزنامه انگلیس گاردین در پوشش مراسم تشییع امروز از آن استفاده کرد.

این رسانه افزود: پیکر‌های رئیس جمهوری فقید ایران و سایر قربانیان سانحه سقوط بالگرد در روز یکشنبه قبل از برگزاری مراسم رسمی روز چهارشنبه با هواپیما به شهر قم و تهران انتقال یافت. گاردین به گزارش‌های داخلی درباره جمعیت گسترده‌ای که برای ادای احترام در خیابان‌های پایتخت جمع شده اند، پرداخت.

شبکه المنار لبنان نیز با انتخاب عنوان «وداع میلیونی با رئیس جمهور و همراهان شهید»، در حال پخش مستقیم مراسم تشییع پیکر‌های این عزیزان در مسیر‌های مختلف و مصاحبه با خبرنگاران خود مستقر در تهران است.

شبکه «الحدث» عربستان نیز مراسم تشییع و وداع با شهید آیت الله رئیسی، رئیس جمهور مردمی و همراهان شهید ایشان را به طور مستقیم پخش کرد و درباره جزئیات خاکسپاری این عزیزان گزارش داد.

شبکه خبری بی بی سی انگلیسی نیز مراسم تشییع پیکر‌های شهدای خدمت را در صدر خبری امروز خود قرار داد. این شبکه خبری گزارش داد: ده‌ها هزار نفر امروز در تهران در مراسم تشییع پیکر ابراهیم رئیسی که در سانحه سقوط بالگرد در روز یکشنبه گذشته جان باخت، شرکت کرده و اتحاد خود را به نمایش گذاشتند.

بی بی سی انگلیسی

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در خبر‌های تیتر یک خود به اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب بر پیکر شهدای خدمت پرداخت و تیتر زد: «رهبر عالی ایران و رئیس حماس در این مراسم حضور داشتند». این رسانه با انتشار فیلمی از اقامه نماز توسط مقام معظم رهبری نوشت: تابوت‌های حامل قربانیان این حادثه با پرچم ایران پوشانده شده بود و عکس آنها بر روی آنها قرار داشت.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز گزارش داد: روز چهارشنبه، همزمان با حضور گسترده هزاران ایرانی در خیابان‌های تهران برای شرکت در مراسم عزاداری، «آیت‌الله علی خامنه‌ای» رهبر معظم ایران مراسم نماز را برای رئیس جمهوری این کشور اقامه کرد.

این گزارش افزود: مراسم تشییع از روز سه شنبه در تبریز شهر بزرگ نزدیک به محل بروز سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهوری ایران آغاز شد. مراسم رسمی بر اساس آنچه که رسانه‌های ایران گزارش داده اند با حضور مقامات عالی رتبه خارجی در ساعت ۴ (به وقت محلی) برگزار می‌شود.

نیویورک تایمز نوشت: مشخص نیست چه تعداد از سران کشور‌های خارجی در این مراسم حاضر خواهند شد. کاخ کرملین نیز اعلام کرده هیاتی را اعزام نخواهد کرد و انتظار می‌رود مقامات ترکیه حضور یابند. رسانه‌های دولتی ایران گزارش داده اند که اسماعیل هنیه رئیس شاخه سیاسی حماس برای شرکت در مراسم در تهران حضور داشته است. نیویورک تایمز در گزارش بازتاب خود تصاویری از زنان عزاداری را که پوستر‌هایی از رئیس جمهوری شهید را در دست داشتند، منتشر کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
درود برمردم قدرشناس ایران زمین که برای مراسم خداحافظی با رئیس جمهورشهیدشان بار دیگر حماسه ای تاریخی رقم زدند تا این انبوه جمعیت خاری باشد برچشم بدخواهان این ملت بزرگ سلام ودرود خداوند بر شهید خدمت سیدابراهیم رئیسی ودرود برمردم حماسه آفربن ایران زمین
Canada
حسين
۰۰:۵۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
اطلاعات موساد هواپیما را سرنگون کرد سرنگونی هواپیما چندان آسان نیست سرویس اطلاعاتی اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
ریاست جمهوری کوتاهی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
برادران وزارت خارجه توجه داشته باشند یا این خبرنگاران یک ملازم بدرد بخور هم بگذارند یک خبرنگار نمای آلمانی فیلمهایی از خیابانهای خلوت گرفته و مردم فهمیدن رفتند دنبالش تا هتل اسپیناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
چشم دشمنان این ملت کور.خون هر شهید این درخت پربار را محکم تر میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
الجزیره انگلیسی حداقل خبرنگاری انتخاب می کرد سواد آمار و تخمین جمعیت داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
ده ها هزار این جمعیت میلیونی بود بعد می گن خبرنگارای انور اب همیشه راست می گن راست راست جلوی روی خودمون دروغ می گن
Iran (Islamic Republic of)
مهدوی
۱۴:۱۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
بسم رب الشهدا والصدیقین
روحش شاد، یادش گرامی.
آخرین اخبار