در اوج بحران سیاسی در یمن٬ رئیس‌جمهور علی عبدالله صالح تصمیم به ترک کشور گرفت. وی قرار است به زودی وارد نیویورک شود.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان، گفته می‌شود هدف او از سفر به آمریکا صرفا انجام برخی معالجات پزشکی است.
 
خبر پرواز علی عبدالله صالح به آمریکا٬ اگرچه در ساعات پایانی روز یکشنبه منتشر شد٬ اما تاکنون بازخوردها و واکنش‌های زیادی در پی داشته که احتمالا به‌خاطر مقصدی است که در پیش گرفته است.

صالح به نیویورک خواهد رفت تا آن‌طور که خود و دیگر مقامات رسمی دولتی در یمن و آمریکا می‌گویند تحت درمان قرار گیرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام کرده که علی عبدالله صالح که دوران حکومت ۳۳ ساله‌اش ناراضیان و مخالفان بسیاری در یمن دارد٬ در روز چهارشنبه هفته جاری برای معالجات پزشکی وارد نیویورک خواهد شد.

به نظر بسیاری از شهروندان یمنی معالجات پزشکی فقط بهانه‌ای برای کاستن از شوک‌های سیاسی احتمالی ناشی از خروج توام با هراس صالح از کشور است.

یک مقام دولتی یمن بدون افشای هویت واقعی خود در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز گفته است که صالح تمایلی به خروج از کشور نداشت٬ اما جراحات باقی‌مانده بر تن او از انفجار بمبی در کاخ ریاست‌جمهوری در ماه ژوئن ۲۰۱۱ چاره‌ای جز این پیش‌روی او نگذاشته بود.

وزارت خارجه آمریکا تایید کرده که دولت اوباما با ورود علی عبدالله صالح به آمریکا موافقت کرده است.

تقاضای صالح برای ویزای آمریکا ماه گذشته ارائه شده است. البته وزارت خارجه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که تنها هدف صالح از این سفر٬ معالجات پزشکی است و او برای مدت محدودی که متناسب با زمان معالجه‌اش است در آمریکا خواهد ماند.

نیویورک‌تایمز لحن نامه وزارت خارجه آمریکا را بسیار محتاطانه می‌خواند و به‌کاربردن واژه‌های محافظه‌کارانه در این بیانیه را نشانه بحث‌ها و منازعات درون دولت آمریکا برای اتخاذ چنین تصمیم حساسیت‌برانگیزی می‌داند.

پناه دادن به شخصیت مستبدی نظیر صالح که از نظر بسیاری از شهروندان یمنی مسئول مستقیم کشتار صدها نفر از معترضان در این کشور است٬ به‌طور بالقوه می‌تواند به وجهه تخریب شده آمریکا در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان آسیب‌های جدی وارد کند./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار