دهان كجي دهلي‌نو به تحريم‌ها/نفت ايران را با طلا‌ مي‌خريم

بدنبال تحريم واردات نفت ايران از سوي اتحاديه اروپا، دهلي نو در پيامي مستقيم اين اقدام را محكوم و بر عدم تبعيت از آن، تأكيد كرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اينديا تايمز، "جیپیال ردی"، وزیر نفت هند اعلام كرد: دهلی نو می خواهد هر مقدار نفت که می تواند از ایران بخرد.

او گفت: هند فقط تحریم هایی را که سازمان  ملل متحد وضع  کرده است دنبال خواهد  کرد؛ نه تحريم هاي غربي را.

از سوي ديگر؛ بر اساس گزارشي که در وب سايت خبري دبکافايل منتشر شده، مقامات هندي که نمي‌خواستند نامشان فاش شود، تاکيد کردند اين كشور و چين قصد دارند با طلا از ايران نفت بخرند.

دهلي نو و پکن با خريد نفت از ايران در ازاي طلا، به تهران اجازه مي‌دهند تا توقيف اموال بانک مرکزي‌اش و همچنين تحريم‌هاي نفتي که وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا روز دوشنبه ۲۳ ژانويه با آن توافق کردند، دور بزند.

اين گزارش مي‌افزايد: هياتي از هند هفته گذشته براي مذاکره درباره راه‌هاي پرداخت بهاي نفت ايران به تهران سفر کرد. دو طرف در اين ديدار درباره پرداخت بهاي نفت ايران بخشي از طريق ين و بخشي از طريق روپيه توافق کردند. اين در حالي است که طرفين به خريد نفت ايران از طريق طلا اشاره‌اي نکرده بودند.

هند پس از چين دومين وارد کننده بزرگ نفت خام ايران به شمار مي‌آيد و سالانه حدود ۱۲ ميليارد دلار يا حدود ۱۲ درصد از مصرف نفت خود را از ايران وارد مي‌کند.

هند و چين روزانه حدود يک ميليون بشکه نفت خام يا ۴۰ درصد مجموع صادرات ۲.۵ ميليون بشکه‌اي نفت خام ايران را خريداري مي‌کنند و هر دو کشور از منابع گسترده طلا برخوردار هستند.

از سوي ديگر کارشناسان مي‌گويند به خاطر استفاده گسترده از طلا در اين معاملات انتظار مي‌رود که بهاي طلا در بازارهاي جهاني افزايش يابد و در عوض بهاي دلار روندي نزولي را سپري کند.

هياتي از هند هفته گذشته براي مذاکره درباره راه‌هاي پرداخت بهاي نفت ايران به تهران سفر کرد. دو طرف در اين ديدار درباره پرداخت بهاي نفت ايران بخشي از طريق ين و بخشي از طريق روپيه توافق کردند. اين در حالي است که طرفين به خريد نفت ايران از طريق طلا اشاره‌اي نکرده بودند.

باراک اوباما رئيس جمهور امريکا در تاريخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ تحريم‌هاي جديد اقتصادي عليه بانک مرکزي ايران را به منظور مجازات مؤسساتي که با اين نهاد مالي رابطه تجاري دارند، امضا کرد.

وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا نيز بر سر برنامه صلح آميز اتمي تهران، روز دوشنبه در نشست بروکسل تحريم‌هايي عليه واردات نفت خام از ايران اعمال کردند.

اين تحريم‌ها شامل توقف فوري همه قراردادهاي جديد نفتي با ايران و توقيف اموال بانک مرکزي ايران در کشورهاي اتحاديه اروپا مي‌شود.

ایران می گوید تصمیم اتحادیه اروپا به ممنوع ساختن واردات نفت از ایران غیر قانونی است و فشار و تحریم ها کار نخواهد کرد./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار