آزمون استخدامی آموزش و پرورش به بهمن موکول شد/ آموزش‌های تخصصی نیاز اصلی معلمان خرید خدمات آموزشیآموزش و پرورش در هفته گذشته با رویداد‌های متنوعی مواجه بوده که به برخی از این اخبار اشاره می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری همچون اعلام زمان آزمون استخدامی آموزش و پرورش و چگونگی جذب دانش آموزان در مدارس تیزهوشان همراه بوده است.

آزمون استخدامی آموزش و پرورش به بهمن موکول شد

اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در مورد وضع پیگیری آزمون استخدامی آموزش و پرورش اظهار کرد: مذاکراتی با سازمان اداری و استخدامی داشته‌ایم و پس از آنکه این مذاکرات به نتیجه برسد احتمالا پایان دی ماه یا اواسط بهمن ماه آزمون استخدامی را برگزار خواهیم کرد.

وی درباره تعداد پذیرش نیرو در این آزمون ادامه داد: هنوز به طور قطع نمی‌توان تعداد مشخص کرد اما با توجه به نیازسنجی که داشتیم و وضع موجود احتمالا 15 هزار نیرو جذب کنیم.

راهکار جایگزینی برای آزمون های ورود به مدارس تیزهوشان نداریم

فاطمه مهاجرانی سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره برگزاری آزمون های ورود به مدارس تیزهوشان گفت: آزمون های مدارس سمپاد با کمی استرس برای دانش آموزان همراه است اما تا زمانی که راهکار دیگری نداشته باشیم نمی توانیم آن را جایگزین کنیم و آزمون های دوره اول و دوم مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است و بحث های کارشناسی مطرح شده و تا بخواهد به مصوبه برسد نیاز به زمان داریم.

مهاجرانی در خصوص مهاجرت دانش اموزان بیان کرد: بسیاری از دانش آموزان نخبه با مدرک کارشناسی از کشور خارج می شوند و مهاجرت دانش آموزان کمتر رخ می دهد و با توجه به اینکه وزارت علوم وظیفه تربیت نسل ماهر و عالم برای کشور را بر عهده داریم و افرادی که از کشور خارج می شوند بیشتر دانشجو هستند باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشیم.

مهاجرانی درباره کاهش مدارس تیزهوشان و مهاجرت دانش آموزان به مدارس غیردولتی با توجه به این کاهش اظهار کرد: جنس مدارس استعدادهای درخشان به دلیل پژوهش محور بودن متفاوت و لزوما یک مدرسه غیردولتی این توانایی را به طور کامل ندارد و تاکید دارد افرادی را جذب کند که توان علمی مناسبی دارند.

جزئیات اجرای طرح ایران مهارت در مدارس کشور

عظیم محبی مدیر کل دفتر آموزش متوسطه اول در خصوص اجرای طرح ایران مهارت در مدارس کشور اظهار کرد: بخشنامه این طرح به استان‌ها ابلاغ شده و در فاز اول کار 6 استان تهران، شهرستان‌های استان تهران، قزوین، البرز، سمنان و گلستان به طور آزمایشی کار را پیش می‌برند، البته هر استانی که ظرفیت این کار را داشته باشد می‌تواند برای اجرای طرح پیشنهاد دهد.

وی ادامه داد: روز سه‌شنبه در جلسه مشترک با سازمان فنی و حرفه و استان‌های مجری طرح جلسه توجیهی خواهیم داشت تا روند اجرای طرح برای استان‌های مجری به طور کامل تبیین شود.

محبی با اشاره به اینکه 500 مهارت برای طرح ایران مهارت در نظر گرفته شده است، گفت: در اجرای طرح با بخشنامه پیش‌بینی شده تا پودمان‌های کار درس و فناوری مبنای مهارت‌آموزی قرار گیرد البته سایر مهارت‌ها هم که به تأیید مدرسه رسیده باشد امکان اجرایی شدن دارد.

آموزش‌های تخصصی نیاز اصلی معلمان خرید خدمات آموزشی

فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص بحث استفاده از نیروهای خرید خدمات آموزشی برای تامین نیروی انسانی در مناطق محروم اظهار کرد: این طرح برای تامین نیروی انسانی قابل قبول بوده و از نبود معلم در کلاس‌های درس مناطق محروم جلوگیری می‌ شود.

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس گفت: با توجه به اینکه معلمان طرح خرید خدمات آموزشی، آموزش‌های تربیت معلم را ندیده‌اند و به همین جهت باید آموزش‌هایی حین کار به آنها داده شود تا یادگیری به دانش آموزان تخصصی شود.

سعیدی تصریح کرد: تعلیم و تربیت صرفا به آموزش‌های چند درس محدود نمی‌شود و باید تمام نکات مورد نیاز برای تربیت دانش‌آموزان مورد توجه قرار گیرد، همچنین یکی از مهم ترین مسائلی که باید روند تعلیم و تربیت لحاظ شود، توجه به مسائل اجتماعی است که معلمان وظیفه دارند چنین مسائلی را به دانش‌آموزان بیاموزند.

توجه به استاندارد کوله‌پشتی دانش آموزان در قالب برنامه های آموزشی

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در برنامه گفتگوی خبر شبکه خبر درباره استاندارد بودن کوله‌پشتی‌های دانش‌آموزان اظهار کرد: در حال تدوین دستورالعملی هستیم تا دوره آموزشی برای اولیا داشته باشیم که کوله‌پشتی‌های استاندارد را برای دانش آموزان انتخاب کنند که این کار به کمک انجمن اولیا و مربیان مدرسه خواهد بود.

وی ادامه داد: بخشی از برنامه آموزشی برای انتخاب کوله‌پشتی استاندارد برای اولیا در نظر گرفته شده است که اگر این آموزش‌ها به طور فراگیر ارائه شود صنعت را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و کوله‌پشتی‌های استاندارد در بازار عرضه خواهد شد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در مدارس باید به گونه‌ای عمل شود تا دانش‌آموزان حجم کمتری از کتاب‌های درسی را با خود حمل کنند و کوله‌پشتی‌های آنها سبک باشد که در این مورد با توجه به اینکه بعضی مدارس به استفاده از وسایل کمک آموزشی تاکید دارند توصیه می‌شود تا از کمدهای شخصی برای دانش آموزان استفاده کنند علاوه بر آن سعی شود تا حجم کتاب‌های درسی کاهش یابد یا در دو جلد ارائه شود که وزن کمتری داشته باشد.

زمان پرداخت معوقات معلمان خرید خدمات آموزشی

علی الهیار ترکمن معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره پیگیری وضع پرداخت معوقات معلمان خرید خدمات آموزشی اظهار کرد: روز گذشته کارهای اداری در خزانه انجام شده تا معوقات معلمان خرید خدمات آموزشی طی روزهای آینده پرداخت شود.

وی ادامه داد: اعتبار در نظر گرفته شده برای پرداخت این معوقات 70 میلیارد تومان است که با توجه به طی شدن روند اداری به زودی به حساب معلمان واریز خواهد شد.

توضیح آموزش و پرورش درباره فعالیت مدارس غیردولتی فرسوده

عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش تهران به موضوع تغییر کاربری مدارس در بودجه سال ۹۷ و انتقادات وارد بر آن اشاره و بیان کرد : هرگز چنین استنباطی از قانون درست نیست به عنوان مثال حدود ۶۰سال پیش در بازار تهران که مسکونی بوده مدرسه داشتیم اما کنون در این شرایط که فضای مسکونی برای آن منطقه وجود ندارد تغییر کاربری مدرسه را در نظر می‌گیریم و همواره این قانون مدرسه دایر و فعال را تغییر کاربری نمی دهد.

وی در مورد پرداخت عوارض شهرداری به آموزش و پرورش تصریح کرد : مطابق بند سه ماده ۱۳ قانون شوراهای آموزش و پرورش تا پنج درصد عوارض باید به آموزش و پرورش پرداخت شود که در شهر تهران این کار تا حدی اجرایی شده است.

باقری در خصوص تعطیلی مدارس و تغییر تقویم آموزشی یادآور شد : این تصمیم نیاز به کار کارشناسی دارد و در سطح کشور باید مطرح شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.