رونق صنعت حمل و نقل جاده ای کردستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی

جاده‌ها زیربنای اقتصادی و اساس مبادلات بازرگانی و قلب جریان توسعه هر استانی به شمار می‌آیند و یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان کردستان توسعه راه ها و حمل و نقل جاده ای است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، راه به عنوان یکی از عناصر مهم برای پیشبرد اهداف صنعتی، اقتصادی و کشاورزی هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه‌یافتگی در هر منطقه، وجود جاده‌های ایمن برای ارتباط با سایر نقاط است.
استان کردستان با  مساحت ۲۸ هزار و 200 کیلومتر مربع در غرب کشور واقع شده‌  است. این استان از شمال به استان‌های آذربایجان غربی و زنجان، از شرق به همدان و زنجان، از جنوب به استان کرمانشاه و از غرب به کشور عراق محدود است.

استان کردستان حدود 8000 کیلومتر راه دارد که از این میزان  6100 کیلومتر آن راه روستایی و1850 کیلومتر راه بین شهری است.

در سال های قبل از انقلاب، استان کردستان به دلیل قرار گرفتن در نقطه صفر مرزی همواره از خدمات دولت مرکزی بی نصیب بود و این امر باعث شده بود که کردستان به عنوان یکی از محروم ترین مناطق کشور مطرح شود اما امروز در سایه توجهات ویژه نظام اسلامی عقب ماندگی های فراوان گذشته  جبران شده است .

این استان همچون دیگر استان های کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در راستای تغییرات ایجاد شده با شتاب در مسیر توسعه و پیشرفت حرکت می کند.  با گذشت 39 سال از  پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و بالا رفتن سطح آگاهی مردم میزان خدمت رسانی به آنها نیز روند مناسبی پیدا کرد و نظام اسلامی ایران نیز  از خدمت رسانی به مردم این استان از هیچ تلاش و کوششی دریغ نورزیده است.

توسعه راهها و حمل و نقل جاده ای استان کردستان  پس از پیروزی انقلاب اسلامی

توسعه راه ها کردستان از دستاوردهای انقلاب اسلامی 

رامین محمودی معاون توسعه راه های استان کردستان با اشاره به وضعیت راه های شهری و روستایی این استان تا قبل از انقلاب اسلامی، در گفتگو با   خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،گفت: عمده راه های بین شهری راه فرعی بودند که در برخی از مسیرها حتی راه ها بصورت شنی بود. راه های روستایی سطح استان هم رویه خاکی داشتند که بسیاری از این راه ها فاقدمشخصات فنی و بصورت مالرو بودند.
وی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کار چهارخطه کردن محورهای مواصلاتی استان در دستور کار دولت و مسئولین قرارگرفت، گفت: در دهه هفتاد اولین پروژه چهارخطه استان از خروجی شهرسنندج به سمت همدان به طول 5 کیلومتر احداث و به بهره برداری رسید و متعاقبا کارمطالعه و احداث باند دوم از خروجی شهر سنندج به سمت سه راهی مریوان درسال 79 شروع و در سال 82 به طول 5 کیلومتر به بهره برداری رسید.

معاون توسعه راه های استان کردستان با اشاره به شروع  مطالعه احداث باند دوم محورهای مهم استان گفت: محورهایی که در حال حاضر در دست احداث است می توان به محور سنندج-همدان به طول 180 کیلومتر که 155 کیلومتر آن با اعتبار 300 میلیارد تومان چهارخطه شده است و مابقی مسیردر گردنه صلوات آباد  به طول 25 کیلومتر دردست احداث است که پیش بینی می شود طی 18 ماه آینده به اتمام برسد.همچنین محور کامیاران – سنندج ودیواندره سقز جمعا به طول 320 کیلومتر است که حدود 140 کیلومتر آن با اعتبار 280 میلیارد تومان چهارخطه شده ومابقی مسیر در دست احداث است.

محمودی گفت: در محورهای بیجار- زنجان 15 کیلومتربا 30 میلیاردتومان اعتبار، محور بیجار- دیواندره 5 کیلومتر با 10 میلیارد تومان اعتبار ،محور قروه – سریش آباد 8 کیلومتر با اعتبار 15 میلیارد تومان ، محورسقز به بانه 10 کیلومتر با اعتبار 20 میلیارد تومان چهارخطه شده اند.

وی ادامه داد: درخصوص راه های بین شهری خصوصا بزرگراه ها وآزاد راه ها نیز شاخص استان در رتبه 26 کشورقراردارد که خوشبختانه طی سه سال اخیر طول بزرگراه های استان از 180 کیلومتر به 270 کیلومتر افزایش پیداکرده است و طی 4 سال گذشته نیز حدود 600 کیلومتر به راههای روستایی استان افزوده شده و 1200 کیلومتر دیگر نیز در دست اجراست.

معاون توسعه راه های استان کردستان گفت: علیرغم اقدامات انجام شده در استان،همچنان مشکلات فراوانی در سطح راه های  استان وجود دارد که ضروریست شتاب بیشتری به توسعه راه ها داده شود .

توجه به حمل و نقل و ایجاد محورهای مواصلاتی امن و مطمئن از مهم‌ترین زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه هر استان است و به جرأت می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش تصادفات  در هر استانی، تعریض، بهسازی و چهاربانده کردن جاده‌های آن است که توجه به این امر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  در دستور کار دولت و مسئولین قرار گرفت.

توسعه راهها و حمل و نقل جاده ای استان کردستان  پس از پیروزی انقلاب اسلامی

چهارخطه کردن جاده ها، اقدامی مناسب  در کاهش تلفات جاده ای

سرهنگ عیسی گوهری رییس پلیس راه های استان کردستان در این رابطه به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،گفت:جاده های 2 خطه به نوبه خود و در هر مقطعی حادثه ساز بوده و در ابتدا و انتهای آن ،احتمال وقوع حوادث وتلفات جانی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته  تصادفات بیشماری در سطح جاده های استان بوقوع می پیوست،افزود:به برکت انقلاب اسلامی اکثر محورهای  ارتباطی استان به چهارخطه تبدیل شدند که اقدامی مناسب برای کاهش تلفات جاده ای محسوب می شود.

رئیس پلیس راه کردستان  با اشاره به محورهای پرحادثه استان اظهار داشت: محورهای سنندج- همدان، سنندج -قروه وسنندج- مریوان از محورهای حادثه خیز استان هستند که با تکمیل پروژه های 4 خطه در این مسیرها آمار تصادفات به طورچشمگیری کاهش یافته  است.

سرهنگ گوهری با اشاره به این که چهارخطه کردن جاده‌های استان کاهش هزینه سوخت، کاهش تلفات جاده وکاهش هزینه‌های درمان را به دنبال دارد ،تصریح کرد: 60 درصد تصادف‌ها درجاده‌های دوخطه رخ می‌دهد و عرض کم جاده‌ها و رخ به رخ بودن ترافیک علت این تصادف هاست.

وی بیان کرد:تسهیل در حمل ونقل، کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان سفر از مزایای تکمیل چهارخطه‌های استان است و کاهش میزان تصادف‌ها درجاده‌های استان و حذف نقاط حادثه خیز از پیامدهای مثبت افتتاح چهار خطه هاست .

وضعیت راه‌های کردستان که تمام مسائل استان را تحت‌الشعاع قرار داده به برکت انقلاب اسلامی اغلب دارای استاندارد راه های فرعی و روستایی و کارکردی های ترانزیتی است.

در سال های گذشته بیشتر تصادف‌های رخ داده در جاده‌های دوخطه منجر به فوت وجرح می شد که با تکمیل چهارخطه‌ها آمار تصادف‌ها درجاده‌های استان 50 درصد کاهش پیدا کرده است که یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می شود و احداث راه‌های مناسب و جاده‌های چهار خطه که از نیازهای این استان است و نقش بسزایی در تامین امنیت جانی افراد و نیز توسعه تجاری و اقتصادی دارد همچنان در دستور کارمسئولین قرار دارد.

گزارش از فاطمه محمدی

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.