معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم مطرح کرد؛

حل نیاز‌های جامعه و ارتقای دانشگاه‌ها ۲ ماموریت اصلی در نظام آموزشی

برومند گفت: توجه به فرایند‌های رشد و آماده‌سازی درونی مهمترین مرحله در ارتقای دانشگاه‌های کشور است.

دانشگاهبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در نشست پروژه ارتقای 10 دانشگاه و پژوهشگاه برتر در تراز بین‌المللی بیان کرد: حل نیازهای جامعه و ارتقای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه ۲ ماموریت نظام آموزشی است که البته این ۲ موضوع در ظاهر با یکدیگر متفاوتند.
 
وی ادامه داد: در ماموریت اول دانشگاه باید نسبت به مواردی همچون امنیت، سلامت، محیط زیست، موضوع آب حساس باشد، اما در ماموریت دوم دانشگاه باید از لحاظ زیرساختی توسعه یابد.

برومند در خصوص ملاک‌های ارزشگذاری یک دانشگاه گفت: میزان رضایتمندی دانشجویان، فرصت‌های مطالعاتی، میزان هزینه‌ها و درآمدها، تعداد مقالات و تعداد ارجاعات از جمله مواردی است که ملاک‌های ارزشگذاری یک دانشگاه هستند، اگر دقت کنیم مشاهده می‌کنیم در هر یک از اینها تمامی واحدهای دانشگاهی اعم از امور دانشجویی، امور مالی و امور رفاهی درگیر هستند.

وی در مقایسه ۲ ماموریت دانشگاه‌ها گفت: در ماموریت اول دانشگاه باید توجه داشت که توسعه کشور بسیار ناهمگن بوده و  توجه بیشتر در پایتخت و مراکز استان‌ها بیشتر بوده است، لذا دانشگاه در مناطق گوناگون به نیازها پاسخگویی متفاوتی داشته است؛ از سوی دیگر علی‌رغم چالش بزرگ ماموریت اول، ماموریت دوم بسیار وسیع‌تر و حساس‌تر است، اگر بخواهیم در این زمینه موفق باشیم باید شاخص‌های علمی به صورت همگن و برابر با یکدیگر رشد کند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم  افزود: مهم نیست که در نظام رتبه‌بندی بین‌الملل چه رتبه‌ای کسب می‌کنیم در ابتدا باید توجه کنیم که از درون آمادگی و انسجام لازم را برای رشد را داشته باشیم، این آمادگی درونی تنها با برنامه مدون صورت می‌گیرد همچنین منابع مالی و تجهیزات هم مهم است اما توجه به فرایند‌های رشد مهمترین موضوع در آماده‌سازی درونی است.

برومند یادآور شد: به نظر می‌رسد نیازمند برنامه ای برای کنترل و اجرای برنامه ها در دانشگاه هستیم و اگر به چنین برنامه‌ای نرسیدیم در حقیقت برنامه ریزی ما مشکل داشته است؛ امروزه وزارت علوم با سازمان برنامه و بودجه در تعامل خوبی هستند و امیدوارم بتوانیم برنامه‌های قابل اجرا را از لحاظ مالی به خوبی حمایت کنیم.

انتهای پیام/

لزوم برنامه‌ریزی درونی برای رشد دانشگاه‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار