معاون وزیر ارتباطات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قرار نیست خدمات دولت الکترونیک در انحصار پیام‌رسان‌ها درآیند/ توانایی جایگزینی تلگرام در پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد


حمید فتاحی اعلام کرد تمام خدماتی که با عنوان دولت الکترونیک ارائه می‌‌شود این قابلیت را دارند که از طریق پیام‌رسان‌ها هم به مردم ارائه شوند اما قرار نیست به صورت انحصاری در اختیار پیام‌رسان‌ها قرار گیرند.


قرار نیست خدمات دولت الکترونیک به صورت انحصاری در اختیار پیامرسان‌ها قرار گیرد/ متأسفانه یک سری از دستگاه‌ها هنوز راضی نشدند به سامانه دولت الکترونیک متصل شوندحمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در گفتگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطاتگروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با جزئیات ارائه خدمات دولت الکترونیک بر بستر پیام‌رسان‌های داخلی تا دو هفته دیگر توضیح داد: تمام خدماتی که در حال حاضر با عنوان دولت الکترونیک ارائه می‌‌شود و در نرم‌افزار دولت همراه نیز وجود دارند، این قابلیت را دارند که از طریق پیامرسان‌ها هم در اختیار مردم قرار گیرند اما نکته مهم آن است که این خدمات قرار نیست به صورت انحصاری در اختیار پیامرسان‌ها قرار گیرند. در واقع قرار نیست کاربر مجبور شود از آن پیامرسان استفاده نماید اما به دلیل کامل شدن سبد خدمات پیامرسان‌ها، قرار است این خدمات را در اختیارشان قرار دهیم تا دیگر لازم نباشد که کاربر با نصب پیامرسان به اپلیکیشن دیگری مراجعه کند و کارهای خود را انجام دهد. در حال حاضر مدیران پیامرسان‌ها جلسات مداومی را با سازمان فناوری اطلاعات با هماهنگی ما دارند و درباره جزئیات این طرح بحث می‌کنند.


بیشتر بخوانید: ارائه خدمات دولت الکترونیک در پیام‌رسان‌های داخلی تا دو هفته دیگر


معاون وزیر ارتباطات در ادامه افزود: هدف دولت الکترونیکی این است که تمام تراکنش‌های الکترونیکی دولت و حتی تمام حاکمیت به سامانه دولت الکترونیک متصل شوند تا شفاف‌سازی صورت گیرد و در نتیجه آن فساد اداری کاهش یابد. بنابراین آن چیزی که در حال حاضر توسط خود سازمان‌ها به صورت الکترونیکی ارائه می‌‌شود، در نهایت باید به این سامانه متصل شود و این زنجیره خدمات باید متصل شود به سامانه‌ای که سازمان فناوری اطلاعات به عنوان دولت الکترونیک طراحی و اجرا کرده تا یکپارچگی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این شرایط هر چقدر پیامرسان‌ها در بحث‌های فنی قابلیت و کشش داشته باشند، به همان میزان ارائه خدمات دولت الکترونیک به آنها سپرده می‌شود. خیلی از خدمات اصلاً نیاز نیست در پیامرسان وجود داشته باشد اما خیلی از خدمات هم هست که اگر در پیام‌رسان ارائه شود، کار را برای مردم بسیار راحت می‌کند که از این قبیل می‌توان خدمات پرداخت قبوض یا کیف پول الکترونیکی را نام برد.

فتاحی همچنین اعلام کرد: زمان دو هفته‌ای که در توییتر مطرح کردم، به این معناست که این فرآیند دو هفته دیگر آغاز خواهد شد و درباره اینکه چه خدماتی قرار است بر بستر پیام‌رسان‌ها ارائه شوند، هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و فعلاً مدیران پیامرسان‌ها به طور مداوم جلساتی را با با سازمان فناوری اطلاعات دارند و نتایج آن به زودی مشخص خواهد شد.

فعلاً قرار است خدمات دولت الکترونیک فقط روی دو پیامرسان سروش و گپ ارائه شود

معاون وزیر ارتباطات در ادامه اظهار داشت: در مرحله اول قرار است این خدمات فقط بر روی دو پیامرسان سروش و گپ ارائه شود و در مراحل بعدی به فراخور تعداد کاربر پیامرسان‌ها،  این امکان وجود دارد که سایر پیامرسان‌ها هم به این لیست اضافه شود.

وی در پاسخ به این سؤال که ارائه خدمات دولت الکترونیک بر بستر پیام‌رسان‌های داخلی خود می‌تواند مولفه‌ای در راستای حمایت از آنها باشد، چرا با وجود اعلام آمادگی مدیران پیامرسان‌ها تا الآن محقق نشده است، گفت: ما همیشه به پیامرسان‌ها می‌گفتیم که اگر چنین توانایی‌ای دارید، خدمتی که فکر می‌کنید می‌توانید ارائه کنید را به وزارت ارتباطات بگویید و برای آن طرح بیاورید و ما هم این امکان را فراهم می‌کنیم. من اطلاع دارم که خیلی از پیامرسان‌ها با خیلی از نهادها مثل وزارت بهداشت مذاکره کردند و در نهایت یک سری از خدمات عمومی را به پیامرسان‌ها آوردند و کارهای اولیه آن را هم انجام دادند و از این پس هم قرار است این موضوع محکم‌تر پیش برود و جدی‌تر پیگیری شود.

متأسفانه تعدادی از دستگاه‌ها هنوز راضی نشدند به سامانه دولت الکترونیک ملحق شوند

فتاحی درباره موانع موجود بر سر راه ارائه خدمات دولت الکترونیک بر بستر پیام‌رسان‌های داخلی توضیح داد: مانع اصلی در این مسیر همان مشکلی است که در اصل الکترونیکی کردن خدمات نیز با آن روبرو هستیم؛ تا به حال تعدادی از دستگاه‌ها به سامانه دولت الکترونیک متصل شده‌اند و خدمات خوبی را هم ارائه می‌کنند اما مشکل اساسی این است یک سری از دستگاه‌ها هنوز راضی نشدند که خدمات الکترونیک را ارائه دهند که نام آنها قبلاً بارها اعلام شده است و این موضوع باید حل شود.

معاون وزیر ارتباطات در خصوص رشد ماهانه ده درصدی ترافیک پیامرسان گپ، توضیح داد: مدیر پیامرسان گپ اعلام کردند که الآن ترافیک  این پیام‌رسان ماهانه ده درصد رشد دارد و این خبر خوبی است که نشان می‌دهد پیامرسان‌ها علیرغم همه تبلیغاتی که مبنی بر سرکوب و توقف پیام‌رسان‌های داخلی می‌شود، آنها  رو به جلو هستند و ان شاءاللّه موانع دیگری هم که وجود دارد که دارد، با تلاشی که داریم، برطرف می‌شود و این رشد بیشتر هم خواهد شد.

عامل افت تعداد کاربران برخی از پیام‌رسان‌های داخلی عدم تلاش خودشان است

وی درباره افت تعداد کاربران برخی از پیام‌رسان‌های داخلی از تابستان، اظهار داشت: این موضوع به این دلیل است که برخی از پیام‌رسان‌ها فقط نشسته بودند تا ببینند دیگران برایشان چه کاری می‌کنند، برای مثال پیامرسان گپ که الآن به این آمار رسیده، تلاش کرده، متوقف نشده و دائماً ابتکار به خرج داده است؛ در واقع علاوه بر آنکه تعداد کاربر خود را حفظ کرده، به تعداد آنها اضافه هم شده ولی آنهایی که هیچ تلاشی نکردند و منتظر بودند وزارت ارتباطات و حاکمیت برای آنها کاری انجام دهد، عملاً با این افت روبه‌رو شدند.

پیام‌رسان‌های داخلی این توانایی را دارند که جایگزین تلگرام شوند

فتاحی درباره موانع رشد پیام‌رسان‌های داخلی، توضیح داد:  تا به حال چندین بار موانع را مطرح و اعلام کردیم که کاربر قانع نشده و باید کاربر را قانع کنیم که وارد پیامرسان شود. من نمی‌خواهم بگویم این کار ارگان یا سازمان خاصی است، اتفاقاً بخشی از آن بر عهده خود پیامرسان است؛ مواردی مانند نحوه بازاریابی و مارکتینگ خود پیامرسان و اینکه چطور تبلیغات کند، مهم است. یک بخش کار هم حاکمیتی است که همه می‌دانند و یک نمونه آن همین خدمات الکترونیک است که برای کاربر مفید است. بنابراین همه موانع در بُعد فنی و سخت‌افزار نیست که مربوط به وزارت ارتباطات باشد و در این بُعد توانایی فنی تقریباً مشکلی نیست و این توانایی وجود دارد که پیام‌رسان‌های داخلی جایگزین تلگرام شوند مگر خود تلگرام روز اول چقدر توانایی داشت؟ در مجموع ما باید کاربر را به این اقناع برسانیم که از این پیام‌رسان‌ها استفاده کند.

شرکت صاحب هاتگرام و تلگرام طلایی در حال تلاش برای استقلال از تلگرام و تبدیل به پیام‌رسان داخلی است

معاون وزیر ارتباطات درباره آخرین تصمیمی که برای ادامه فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی گرفته شده، اظهار داشت: مرکز ملی فضای مجازی باید پاسخ این سوال را بدهد چراکه آنها تصمیم گیرنده هستند و من هیچ اطلاعی از تصمیم آنها در این رابطه ندارم.

وی در رابطه با این که آیا این دو نرم‌افزار از نظر فنی اساساً توانایی استقلال از تلگرام و تبدیل شدن به پیام‌رسان داخلی را دارند، گفت: امکان فنی استقلال این دو وجود دارد اما توانمدی آنها توسط مرکز ملی فضای مجاز باید سنجیده و بررسی شود. اینکه آنها بخواهند در زمان کوتاهی به پیام‌رسان داخلی تبدیل شوند، به عوامل متعددی مانند مسائل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بستگی دارد. ما با شرکت صاحب این دو نرم‌افزار در ارتباط نیستم اما خبر دارم که برای استقلال از تلگرام و تبدیل به پیام‌رسان داخلی در حال تلاش هستند و چنین عزمی در آنها وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۲ دی ۱۳۹۷
پیام‌رسان‌های داخلی این توانایی را دارند که جایگزین تلگرام شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۲ دی ۱۳۹۷
گپ عالیه خدایش
آخرین اخبار