از شرط آموزش و پرورش برای ورود معلم مرد به مدارس تا علت بی نظمی در توزیع کتاب درسیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته  با اخباری درباره  شرط آموزش و پرورش برای حضور آقایان در مدارس دخترانه، علت بی نظمی در توزیع کتاب درسی و استقبال کم شهرستان‌ها از رشته‌های مهارتی همراه بود.

استقبال کم شهرستان‌ها از رشته‌های مهارتی/ آموزش‌های مهارتی هزینه‌بر است

علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه درباره تامین تجهیزات هنرستان‌ها در رشته‌های مهارتی اظهار کرد: سیاست توسعه آموزش‌های مهارتی در کشور عزمی ملی می‌طلبد که در تکالیف قانونی برنامه ششم و اسناد بالادستی آموزش و پرورش مطرح شده است.

کمرئی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بیش از ۳۴/۵ درصد دانش آموزان در حوزه آموزش‌های مهارتی قرار گرفته بودند، گفت: متاسفانه گاهی به دلیل استقبال کم خانواده‌ها و ضعف امکانات آموزشی در این زمینه همچنین گرایش به برخی رشته‌های شاخه‌های نظری عملا در برخی از استان‌ها آموز‌ش‌های نظری توسعه پیدا نکرده اند، اما اکنون در شرایط به گونه‌ای است که در برخی استان‌های کشور پوشش بیش از ۴۰ درصدی آموزش‌های مهارتی را شاهد هستیم.

علت کمبود کتاب درسی در مدارس چیست؟

احمدرضا امینی، مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره مشکل کمبود کتاب درسی که همچنان برخی از دانش‌آموزان از آن گلایه دارند، اظهار کرد: تمام دانش‌آموزانی که در سامانه ثبت سفارش کتاب‌های درسی نام‌نویسی کردند، کتاب‌های خود را به موقع دریافت کردند.
 
او ادامه داد: با توجه به اینکه چند سالی است ثبت سفارش کتاب‌های درسی به صورت اینترنتی انجام می‌شوند؛ خانواده‌ها و دانش‌آموزان از زمان اعلام ثبت سفارش باید نسبت به نام نویسی اقدام کنند تا در هنگام توزیع کتاب‌ها مشکلی وجود نداشته نداشته باشد.
 
امینی با اشاره به اینکه برخی دانش‌آموزان هنوز در انتخاب رشته تردید دارند و ثبت سفارش انجام ندادند، گفت: در این شرایط امکان تحویل کتاب درسی وجود ندارد چراکه نام دانش‌آموز در سامانه ثبت نشده است.
پاسخ به سوالات دانش‌آموزی را اینجا بخوانید
 
زهرا مظفر، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات درباره تمهید آموزش پرورش برای حضور معلمان آقا در مدارس دخترانه و معلم زن در مدارس پسرانه اظهار کرد: از فروردین امسال ۲ بخشنامه از زمان وزیر وقت آقای بطحایی و سرپرست آقای حسینی مبنی بر ممنوعیت بکارگیری دبیر مرد در مدارس دخترانه ابلاغ شد.
 
او ادامه داد: این بخشنامه برای تمام انواع مدارس لازم الاجراست و تنها در شرایطی مدارس می‌توانند از معلم مرد در مدرسه دخترانه استفاده کنند که منطقه صعب العبور باشد یا معلم زن توانمند نداشته باشیم که البته این موضوع هم باید از طریق کیمته منابع انسانی تصمیم گیری شود.
 
مظفر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا حضور آقایان معلم در مدارس سمپاد برای دانش آموزان المپیادی همچنین کلاس‌های کنکور مدارس ممنوع است یا خیر، گفت: در بخشنامه صراحتا ممنوعیت حضور معلمان مرد مطرح شده است و هیچ مدرسه‌ای استثنا نیست.
 
 
محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفت: تخصیص اعتبار از صندوق ذخیره ارزی به مدارس را مورد توجه داریم تا برای کمک به احداث و مقام‌سازی مدارس اعتباری در نظر بگیرند. او ادامه داد: پیشنهادی در این زمینه ارائه کردیم و منتظر جواب دولت هستیم تا تسهیلاتی برای ساخت و ساز در نظر بگیرند البته در گذشته ۷۰ درصد مدارس ما در معرض خطر بودند و اکنون این رقم به ۳۰ درصد کاهش یافته است.
 

حاجی‌میرزایی درباره استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس تاکید کرد: برای تمام مدارسی که علمک گاز تا نزدیکی مدرسه وجود دارد از سیستم‌های گرمایشی استاندارد و گازی بهره می‌گیریم تا مشکلی برای دانش‌آموزان وجود نداشته باشد که در این مورد تخصیص منابع هم داشتیم.

پرداخت وثیقه ۱۵ میلیون تومان برای خروج دانش‌آموزان المپیادی

فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش ملی استعداد‌های درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره چالش‌های نخبه‌پروری در کشور اظهار کرد: برای اعزام پسران به المپیاد باید به دلیل مسائل مربوط به سربازی وثیقه پرداخت می‌شد که به اجبار این کار را انجام دادیم چرا که تفاهم‌نامه‌ای با نظام وظیفه درباره تسهیل کار نداشتیم، بنابراین امسال در المپیاد فیزیک از ۲۳ نفر ۲۲ نفر پسر بودند که وثیقه ۱۵ میلیون تومان برای آن‌ها پرداخت شد.

رئیس مرکز ملی پرورش ملی استعداد‌های درخشان با اشاره به اینکه سمپاد اکنون یک مرکز است و استقلال لازم را برای گذاشتن وثیقه ندارد بنابراین نتوانست خود وثیقه‌ای برای دانش‌آموزان قرار دهد گفت: با تنزل درجه سمپاد از سازمان به مرکز بسیاری از اختیارات کاهش یافته است.

مهاجرانی درباره مشکلات و چالش‌های مربوط به نخبه‌پروری و جایگاه سمپاد اظهار کرد: از سال ۸۹ دو مرکز سمپاد و باشگاه دانش‌پژوهان جوان با هم ادغام شد که ورودی بسیاری داشت. همین موضوع باعث تضعیف نخبه‌پروری شد البته اکنون سعی کردیم تعداد مدارس سمپاد کاهش پیدا کند در نتیجه از ۱۵۶ هزار جمعیت دانش‌آموزی اکنون به ۱۱۴ هزار نفر رسیدیم.


پاسخ به سوالات دانشجویی را اینجا بخوانید  


دانش‌آموزان ما توانایی معرفی خود به زبان دیگری را ندارند

فریده اولادقباد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در همایش انجمن صنفی کارفرمایان آموزشگاه‌های زبان انگلیسی اظهار کرد: زمانی کشور ما موفق خواهد شد که بتوانیم از افراد و ظرفیت‌های کشور در همه عرصه‌های آموزشی، فرهنگی و سیاسی و اقتصادی استفاده کنیم.

او ادامه داد: در کنار آموزش و پرورش، مدارس غیردولتی و مراکز در جامعه‌پذیری و تربیت فرزندانی که بتوانند ایرانی سرافراز را بسازند، ایفای نقش می‌کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه آموزش و پرورش دغدغه دولت‌ها نیست، تصریح کرد: به همین دلیل در قانون برنامه ششم توسعه مواد زیادی را اضافه کردیم در واقع رسالت ما قانون‌گذاری است و وظیفه خود را انجام داده‌ایم.

اولادقباد درباره توسعه آموزش زبان خارجی به دانش‌آموزان گفت: انجمن صنفی کارفرمایان آموزشگاه‌های زبان انگلیسی پیشنهاد‌هایی برای اصلاح قانون دارد تا معافیت‌های مدارس غیردولتی شامل این مراکز هم بشود که این موضوع به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارسال شده است و در حال بررسی هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.