تفسیر قرآن؛

کفر «حجود» چه نوع کفری است؟ + صوت

تفسیر اجمالی آیه ۱۴ سوره نمل و تفسیر امام علی (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا ۚ فَانْظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِینَ

و با آنکه پیش نفس خود به یقین دانستند که آن‌ها معجزه خداست باز از کبر و نخوت و ستمگری انکار آن کردند، پس بنگر تا عاقبت آن مردم فاسد به کجا انجامید (و چگونه هلاک شدند).

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۴ سوره نمل

تفسیر آیه ۱۴ سوره نمل

امام علی (ع) می‌فرمایند: کفری که در قرآن مجید از آن نام برده شده پنج قسم می‌باشد و آن‌ها عبارتند از: کفر جحود، کفر مطلق، کفر ترک، امّا کفر جحود بر دو قسم است؛ وجه دوّم کفر جحود آن است که حقیقت و واقعیّت را می‌شناسد، ولی در عمل و هنگام نیاز انکار می‌کند، خداوند در قرآن می‌فرماید: وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا [حقیقت را انکار می‌کنند درحالی‌که آن را در دل قبول دارند].


بیشتر بخوانید


ابوعمر زبیری از امام صادق (ع) انواع کفر را که در قرآن آمده سؤال کرد، امام فرمود:کفر پنج نوع است:یکی از اقسام آن این است که انسان در دل باور و شناخت دارد، ولی باز هم انکار می‌کند. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: «وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ».

پیام‌های آیه ۱۴ سوره نمل

۱- انکار، زمینه‌ی افساد است. «جَحَدُوا ... مفسدین»

۲- علم و یقین، اگر با تقوا همراه نباشد کارساز نیست. «وَ اسْتَیْقَنَتْها - ظُلْماً وَ عُلُوًّا»

۳- بسیاری از کفّار در دل ایمان دارند و انگیزه‌ی انکارشان جهل نیست، بلکه ظلم و برتری جویی است. «ظُلْماً وَ عُلُوًّا»

۴- تاریخ و مطالعه‌ی آن را وسیله‌ی عبرت قرار دهید. «فَانْظُرْ»

۵-فرجام کار مفسدان، سقوط و تباهی است. «کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الْمُفْسِدِینَ»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار