ارومیه/

تشکیل 700 تعاونی آب‌بران در آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: 700 تعاونی آب‌بران در آذربایجان غربی تشکیل شده که می‌توانند در اجرای طرح تحویل حجمی آب مشارکت کنند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران، محمدرضا اصغری در نشست شورای منطقه‌ای مدیریت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه اظهار داشت: در حال حاضر نحوه و شیوه‌های زراعت، بهره‌برداری نادرست از منابع آبی و استفاده غلط از کودهای شیمیایی اراضی کشاورزی استان تهدید می‌کند که باید برنامه‌ها و راهکارهای اساسی در این زمینه انجام شود.
وی با اشاره به روش‌های جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و هدر رفت منابع آبی افزود: با اجرای طرح تحویل حجمی آب، ارائه برنامه کشت پایدار و استفاده از شیوه‌های آبیاری مدرن می‌توان از تخریب و نابودی زمین‌های کشاورزی و باغات جلوگیری کرد.
اصغری از تشکیل بیش از 700 تعاونی آب‌بران در استان خبر داد و گفت: این تعاونی‌ها می‌تواند نقش مؤثر و سازنده‌ای در اجرای طرح تحویل حجمی آب داشته و مشارکت جدی خود را در این زمینه را نشان دهند.
وی با اشاره به مشکلات شبکه آبیاری و زهکشی دشت مهاباد بیان کرد: شبکه آبیاری و زهکشی مهاباد در 18 هزار و 200 هکتار از اراضی دشت مهاباد اجرا شده است که به دلیل بهره‌برداری غیر اصولی از منابع آب‌های زیرزمینی، تخریب زهکش‌ها و تخریب سازه‌ها و تأسیسات با کاهش راندمان و سطح قابل کشت مواجه شده است.
رئیس جهادکشاورزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: تغییر کاربری و الگوی کشت، عدم یکپارچه بودن اراضی، تحویل و توزیع تجربی و تقریب آب و برداشت غیر مجاز بیش از 36 میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی آب این منطقه سبب بروز مشکلات فراوانی شده است.
وی خاطرنشان کرد: با بهینه‌سازی روش آبیاری و حذف چاه‌های حفرشده در این منطقه می‌توان نزدیک به 80 میلیون مترمکعب آب را به سمت دریاچه هدایت کرد و آن را از خطر نابودی نجات داد./س   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.