زاهدان/

رشد 70 درصدی فعالیت های معدنی در سیستان و بلوچستان

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: با اقدامات انجام شده طی پنج سال گذشته فعالیت های معدنی این استان از رشد 70 درصدی برخوردار شده است.

به گزارش باشگاه خبر نگاران ، 'ایرج حسن پوردر نشست خبری با خبرنگاران بیان كرد: سیستان و بلوچستان رنگین كمان معادن كشور محسوب می شود.
وی افزود: براساس سند توسعه استان، معدن و صنایع معدنی محور دوم پس از بازرگانی است و برای توسعه این بخش در سیستان و بلوچستان اقدامات قابل توجهی انجام گرفته است.
وی تشكیل سازمان نظام مهندسی معدن و استفاده از نیروهای متخصص در فعالیت های معدنی برای افزایش بهره وری و كاهش هزینه ها، حمایت و ایجاد شركت های خدمات مهندسی معدن، انجام مطالعات سیستماتیك اكتشافی و جلوگیری از تخریب معادن و ذخایر معدنی را از جمله اقدامات انجام گرفته برای توسعه فعالیت های معدنی در استان برشمرد.
وی گفت: همچنین نظارت مستمر بر فعالیت های معدنی و ارایه نظرات اصلاحی و جلوگیری از برداشت های غیراصولی و ایجاد ارزش افزوده در بخش معدن با ساخت و راه اندازی صنایع فرآوری مواد معدنی نظیر كارخانجات سیمان، فرآوری مس، سنگ بری سخت بر و سایر واحدهای تولیدی از دیگر اقدامات یاد شده در سیستان و بلوچستان بوده است.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بیان كرد: شمار معادن فعال سیستان و بلوچستان 52 معدن است و معادن غیرفعال منطقه نیز با توجه به شرایط بازار در مقاطعی از سال فعال می شوند.
وی افزود: امسال برای 83 معدن شناسایی شده در سیستان و بلوچستان پروانه بهره برداری صادر شده است و 12 معدن دیگر نیز بزودی از طریق مزایده واگذار خواهد شد.

حسن پور ادامه داد: اكنون هزار و 800 نفر در معادن سیستان و بلوچستان به طور مستقیم و 500 نفر در محدوده های اكتشافی به صورت پاره وقت مشغول فعالیت هستند.
او شاخص ترین معادن سیستان و بلوچستان را گرانیت بوگ، مس چهل كوره و كارخانه فرآوری آن، آنتی موان سفیدآبه، معدن فلز آسان درك نیكشهر، معادن آهك سیمان خاش و زابل، مرمر پك و طلا در بزمان عنوان كرد.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درباره معدن مس چهل كوره نصرت آباد گفت: اكتشافات اولیه این معدن از سال 1348 و مطالعات تكمیلی آن از سال 81 آغاز شد و در سال 84 به پایان رسید كه موفق به صدور گواهی كشف به نام شركت مس ایران شد.
وی افزود: ذخیره قطعی معدن مس چهل كوره یك میلیون و 500 هزار تن، ذخیره احتمالی آن بیش از پنج میلیون تن، استخراج سالیانه پیش بینی شده آن 300 هزار تن با عیار 3/1 درصد و تولید كنسانتره مس با عیار 20 درصد در واحد فرآوری آن با ظرفیت سالیانه 17 هزار تن است
 وی  اظهار داشت: معدن مس چهل كوره نصرت آباد نخستین معدن زیرزمینی سیستان و بلوچستان است كه تاكنون حدود 100 متر تونل استخراجی آن حفر شده است و با شروع فعالیت آن بیش از 300 نفر به طور مستقیم و بیش از هزار و 500 نفر به طور غیرمستقیم مشغول بكار خواهند شد.
حسن پور گفت: برای توسعه معادن استان، فعالیت هایی نظیر تهیه نقشه های زمین شناسی یك صد هزارم استان به میزان 60 درصد به عنوان پایه مطالعات اكتشافی، در دستور كار قرار گرفتن نقشه های یك بیست و پنج هزارم زمین شناسی استان، انجام مطالعات پایه اكتشافی توسط این سازمان از محل اعتبارات عمرانی استانی و تشكیل دفتر سازمان زمین شناسی در استان برای مطالعات مستمر اكتشافی انجام شده است. وی حضور شركتهای تخصصی معدنی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان نظیر سازمان زمین شناسی، شركت ملی صنایع مس ایران، سازمان توسعه نوسازی معادن ایران برای اكتشاف معدنی و نیز مشاركت بخش خصوصی در مطالعات اكتشافی و معادن سیستان و بلوچستان را از دیگر فعالیت های این سازمان برای توسعه معادن منطقه برشمرد.
حسن پور گفت: بیش از 80 درصد از جوانانی كه در معادن استان مشغول فعالیت هستند آموزش های لازم را به منظور افزایش دانش فنی خود از سوی سازمان نظام مهندسی فرا می گیرند تا بتوان از آنان به عنوان مشاوران معادن بهره گرفت./س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.