
به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران، خرید اتومبیل دست دوم یکی از بزرگترین ریسک هایی است که ممکن است هر کس در زندگی مرتکب شود خریداران تازه کارمعمولا شیفته وضع ظاهری خودرو می شوند و البته مکافات این زودباوری را نیز پس خواهند داد .
موارد زير به شما در خرید اتومبیل دست دوم کمک میکند :
1)به خوردگی و زنگ زدگی بدنه ماشین توجه کنید راه تشخیص آن حرکت دادن آهن ربا روی بدنه ماشین است .اگر آهن ربا به قسمت وسیعی از بدنه نچسبد نشانگر آن است که این قسمت به خاطر تصادف از بین رفته و با بتونه پر شده است اگر قسمتهایی از بین رفته زیاد باشد ازخریدن ماشین صرف نظر کنید.
2)به همه جای ماشین به صورت عمودی فشار زیادی وارد کنید در حالت طبیعی باید ماشین به شکل اولیه خویش بازگردد اما اگر ماشین شروع به لرزیدن کرد نشانگر آن است که سیستم تعلیق اتومبیل نیاز به تعمیر دارد.
3)درها و پنجره ها و در کاپوت و صندوق عقب را چک کنید و ببینید که به راحتی باز و بسته میشوند و کلیدها راحت در قفل ها می چرخند.
4)پارگی صندلی ها را بررسی کنید و کفی ماشین را کنار بزنید اگر قسمتی از کف ماشین زنگ زده باشد این به آن معناست که آب به زودی به داخل ماشین نفوذ می کند.
5)برق ماشین را به دقت بررسی کنید چراغها ,راهنماها , بوق .....و آب پاشها .
6)به کیلومتر شمار نگاه کنید ، راننده معمولی در سال 12 هزار کیلومتر ماشین میراند اما اتومبیلی که در خدمت شرکت است در سال 40 هزار کیلومتر راه می پیماید .
7)موتور را بررسی کنید تا هر گونه علامت تعمیری را در آن بیابید این علامات عبارتند از:روغن کاری جدید یا لحیم و گاهی اوقات تمیزی غیر عادی زیر در پوش موتور.
8 )مکانهایی را که آب به بیرون ترشح میکند به دقت بررسی کنید تعویض شیلنگ آب کار آسانی است اما اگر آب از رادیاتور ترشح کند باید آن را تعویض کنید و این کار هزینه سنگینی در بر دارد .
9)موتور را روشن کنید و بگذارید به آرامی حرکت کند (بچرخد)دیده شده که بعضی از بنگاه داران متقلب روغن غلیظ در موتور و جعبه دنده میریزند تا مانع شنیده شدن صداهای ناهنجار موتور شوند .
10)میله اندازه گیری روغن را بررسی کنید اگر روی آن خیابانهای مایل به خاکستری رنگ و یا قطرات آب دیدید نشانه خرابی رینگ پیستون است.
11)در پوش کارتر را بر دارید به گونه ای که از رو غن پر شود وجود بخار یا دود نشانگر خرابی بزرگ است که باید موتور را تعویض کنید بعد از اینکه موتور را 5 دقیقه روشن گذاشتیداگر دود ساه از اگزوز خارج شد دلالت بر وقفه بر کاربراتور میکند اما اگر دود آبی بود نشانگر این است که کاربراتور باید با هزینه سنگینی تعمیر شود .
12)باطری را بررسی کنید یعنی ابتدا چند دقیقه روشن کنید و ببینید که بعد از آن موتور به راحتی روشن میشود .
سپس فرمان را در سرازیری که شیبش تند و پر پیچ و خم باشد امتحان کنید و ببینید که صدایی از آن خارج نمی شود سپس ماشین باید در مسیر مستقیم به سرعت 100 کیلومتر در ساعت حرکت کند.
13)ترمزها را امتحان کنید اگر مجبور باشید آن را تا آخر و یا ماشین هنگام ترمز گرفتن به این سو و آن سو مایل شود و یا صدایی از آن خارج شود نیاز به تعمیر فوری دارد زیرا این امور خطری جدی برای راننده به وجود می آورد.
14)به هر صدای غیر عادی داخل ماشین گوش کنید اگر هنگام پیچیدن از چرخهای جلو صدای بلندی خارج شد نشانگر وجود مشکل در سیستم کمک فنر اتومبیل است.
15)در سرعت زیاد(50کیلومتر در ساعت)دست خود را از روی فرمان بردارید اگر ماشین لرزید و یا به این سمت و آن سمت کشیده شد یا از خط مستقیم خارج شد فرمان ها نیاز به میزان شدن و تعمیر دارند.
قبل از اینکه تصمیم نهایی را برای خرید ماشین دست دوم بگیرید بهتر است که از کارشناسی کمک بگیرید تا ماشین را به دقت بررسی کند./عب
تا کی باید یسری اهن قراضه دو هزاری رو به قیمت بنز بخریم ؟؟؟
یعنی : قیمت * تعداد سال کارکرده * 5%
برای خرید خودروی دسته دوم.
1.اول مدل خودرو رو بپرسید بعد قیمت صفر همونو در بازار هر سال تفاوت 30درصد افت قیمت داره .
مثل تندر 90 در بازار سال 97 هست 56000000 وقتی شما تندر مدل92 میخواین بخرین قیمت پایه باید باشه 41000000تومان.
بعد از مشخص شدن قیمت پایه نه اون قیمای که فروشنده دوس داره بفروشه نوبت به چک کردن اصلیه ماشینه که اگه درست باشه به قیمت پایه باید خرید.مثال
1.کارشناسی رنگ و صافکاری تاییدش کنن
2.جلوبندی کار شاسی رو تایید کنه البته 2جلوبندی کار بهتره
3. مکانیک کار موتوری و کیربوکس رو با چک کردن و سوار شدن تایید کنه مکانیک خبره.
4.باطریسازی
5.خودتون و هر کس اشنایی که ی عمر سواری کرده باید ماشینو با توجه به تجربه ی خودش میارهای خودش چک کنه.
مثال همه میدونیم ماشین باید بیمه کامل باشه .تخفیف کامل باشه .لاستیک هرچه درصد بالا.شیشه و چراغ .ترمزها . معاینه فنی داشته باشه .تازه با این شرایط هاست که اگه عالی یاشه میشه همون قیمت پایه رو که خودتون محاسبه کردین خریداری کنین.
سه رکن اصلی ماشین که شماره موتور ، شماره شاسی ، شماره اتاق بررسی بشه که دستکاری نشده باشه . سیلندر پاره نباشه و دوختگی نداشته باشه . در خودروهایی که کاپوت وگلگیر یا صندوق عقب رنگ خورده، سرشاسی جلو وعقب چک بشه . لرزش ماشین و فرمان در حالت روشن و درجا چک بشه که نشون ازکارکرد و تنظیم موتور میده . در حالتی که ترمز دستی کشیده شده خودرو در دنده یک قرار میدیم و کلاج رو کمی رها میکنیم تا وضعیت دست موتور و دیسک وصفحه مشخص بشه
در بند 11 درب کارتر را باز کنید غلط بود و به جای آن باید بگوید درب سوپاپ را باز کنید ، کارتر محفظه روغن بود و میل لنگ بود ، در زیر موتور قرار دارد و درب سوپا در بالاترین قسمت موتور می باشد و در ادامه این بند دود سیاه نامیران بودن کاربراتور و در ماشین ها ی انژکتوری تنظیم نبودن سیستم سوخت رسانی بوده و دود آبی رنگ نشانه روغن سوزی بود که از رینگ و پیستون یا گیت می باشد .
چهار روز پیش یه خودروی پراید دست دوم رو معامله کردم اما بعد از اینکه همه کارارو کردمو پولو دادم متوجه شدم ماشین تصادف شدید داشته طوری ک ایربک ها عمل کروه و ماشین رو فقط جمع و جور کردن که بفروشن.
دستمم به جایی بند نیست.طدف دلال بود و پیداش نمیکنم.تا موقع سند نمیدونستم سند به نام خودش نیست.پولو که بهش دادم یه نفر دیگه اومد امضأ کرد رفت.
حالا هرجا میرم میگن اگه طرف بگه تو ثابت ک به من پول دادی چی میخوای بگی....؟
گفتم که حواستونو جمع کنید دوستان تا مثل من ماشین ۹میلیونی رو ۱۵میلیون نخرید
عالی بود
خدا خیرتون بده وقت گذاشتین مطالب مفید رو برامون نوشتین
اگه باز هم نکته ای بود که یادتون اومد ، داخل سایت قرار بدید تا همه استفاده کنند. متشکرم