كمر درد يك ناهنجاري شايع

يكي از علل بوجود آمدن كمر درد در افراد، گودي كمر و لوردوز كمر است چه ورزشكار باشند يا اينكه حتي در طول زندگي خود يكبار هم ورزش نكرده باشند ممكن است با اين مشكل روبرو شوند.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، گودي كمر در اكثر افراد قابل مشاهد است كه مي‌تواند از علايم اين ناهنجاري، افتادن شكم به جلو، چرخش باسن به سمت عقب و بالا، درد خستگي در ناحيه كمر اشاره كرد.

اما از عواملي كه باعث افزايش اين قوس كمر مي‌شود عبارتند از ضعف عضلات شكمي كه ضعف اين عضلات سبب مي‌شود كه اغماء و احشاي داخلي به مرور زمان به جلو متمايل شود و در نتيجه قوس كمر نيز به جلو تمايل پيدا مي‌كند، همچنين سنگين شدن حفره شكمي در اثر چاقي بيش از حد و يا بارداري در خانم‌ ها كه به خاطر كشش بيش از حد عضلات به سمت جلو قوس كمر افزايش پيدا مي‌كند، در رفتگي مادرزادي دو طرفه مفصل ران، كوتاه بودن تاندون آشيل، نشستن نادرست، استفاده از صنديلي هاي غيراستاندارد و غيرموقعي كه كف پا به طور كامل روي زمين قرار بگيرد مثل صندلي‌هاي اتوبوس تقليد الگوهاي حركتي غلط در بلند مدت.

حتي افراد ورزشكار كه از بدن خود به شكل متعادل استفاده نمي‌كنند به اين عارضه دچار ميشوند بخصوص در شناي پرواز، پرتاب نيزه، حركات ژيمناستيك البته كودكان سنين مدرسه 6 تا 12 سال هم گودي كمر دارند ولي نبايد آن را غير طبيعي دانست و به خودي خود از بين مي‌رود و نبايد نگران بود.

*حال اگر از گودي كمر پيشگيري يا آن را درمان نكنيم ممكن است چه اتفاقي رخ دهد؟

با افزايش قوس كمر،‌ مهره‌هاي كمري نيز به سمت جلو كشيده مي‌شود در نتيجه فاصله بين دو مهره از جلو افزايش و از پشت كاهش مي‌يابد كه اين كاهش فاصله سبب له شدگي قسمت پشتي يا خلفي ديسك كمر مي‌گردد و مهره‌ها به يكديگر متصل مي‌شوند و به عصب هاي نخاعي فشار مي‌آورند كه باعث كمر درد مي‌گردد اما بايد علت اين ناهنجاري را پيدا كرد چون درمان‌هاي آن مختلف است و بايد با پزشك مربوطه مشورت كرد بخصوص آنهايي علت قوس كمرشاندر رفتگي مادر زادي مفاصل ران است.

ولي مي‌‌توان با افزايش دامنه حركتي در مهره‌هاي ستون فقرات در ناحيه كمر ، كشش و انعطاف عضلات ناحيه خلفي يا پشتي ستون فقرات، تقويت عضلات بخش قدامي يا جلويي شكم براي اصلاح اين ضايعه انجام داد اما بايد توجه كرد در همه اين كارها نبايد بر روي ستون مهره‌ها فشار آورد.

*از تمرين هاي ورزشي كه مي‌توان براي كاهش و درمان گودي كمر استفاده كرد:

تمرين(1): به حالت چهار دست و پا يعني كف دستها و زانوها روي زمين قرار گيرد يكبار پشت به سمت بالا و گرد مي‌گردد و سپس كمر را به حالت شل و آزاد رها كنيد زمانيكه اين حركيت را انجام مي‌دهيد در مهره‌هاي كمري فرورفتگي و برآمدگي ايجاد مي‌شود اين حركت را چندمرتبه انجام دهيد و پس از استراحت مجدداً اين تمرين را تكرار كنيد.

تمرين(2): روي باسن بنشينيد و پاهارا صاف قرار دهيد، يكي از پاها را جلو سينه جمع كنيد و با دودست پاشنه همين پا را محكم بگيريد سپس زانو را باز كنيد.
اين حركت را روي دو پا چند بار تكرار كنيد.

تمرين(3): همچنين مي‌توان از شناي كرال پشت در استخر استفاده كرد.
اين عارضه با يك دوبار انجام دادن اين تمرينها كاهش پيدا نمي‌كند و فرد بايد هميشه اين حركات را انجام دهد تا به طور كامل گودي كمر محو گردد.

علاوه بر اين ورزشها بايد فرد موقع راه رفتن شكم را داخل بدهد و از جلو افتادن شكم خودداري كند و نيز هنگاميكه روي صندلي بلند مي‌نشيند و كف پا روي زمين قرار نمي‌گيرد يك چهار پايه زير پا قرار دهد يا انداختن يك پا روي پاي ديگر به طور گاه به گاه و مي توان با حذف حركات غلط و نادرست در زندگي اين ناهنجاري را از بين برد و از درد كمر خلاص شد زيرا اين كار هم از نظر جسماني و هم رواني روي فرد تاثير مثبت دارد./مح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار