هشدار به سيگاري ها؛

با هر بار استعمال سيگار 4 هزار ماده سمي را وارد بدن خود مي كنيد

عضو مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي مشهد، استعمال دخانيات از جمله سيگار و قليان را مهمترين عامل ابتلا به سرطان ريه عنوان کرد.

به گزارش

سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران

، دکتر محمدرضا باقري با اشاره به اينکه سرطان ريه جزء سرطان هاي شايع است که از نظر تهاجم در بدن جزو بدخيم‌ترين سرطان‌ها به‌شمار مي‌رود، اظهار داشت: با استعمال سيگار و قليان 4 هزار نوع ماده شيميايي و سمي وارد دستگاه تنفسي و بدن مي شود که اين امر مي تواند عوارض جبران ناپذيري از جمله ابتلا به سرطان ريه را به همراه داشته باشد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد افزود: آلودگي هوا ،برخورد با آلاينده هاي محيطي در محل کار، عوامل ژنتيکي ، ابتلا به بيماريهاي زمينه اي از جمله سل و برونشيت از ديگر عوامل ابتلا به اين بيماري به شمار مي رود.

دکتر محمد رضا باقري با اشاره به اينکه در حال حاضر سرطان ريه در آقايان نخستين علت مرگ و مير و در خانم‌ها بعد از سرطان سينه، دومين عامل است اظهار داشت: اين بيماري در افراد مسن و در نيمه دوم زندگي مشاهده مي‌شود، اما شروع مصرف دخانيات در سنين پايين نيز سبب شده تا سن اين بيماري کاهش قابل توجهي داشته ‌باشد.

عضو مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي مشهد در خصوص علائم اين بيماري گفت : علائم اين بيماري بسته به اينکه تومور در چه قسمت از سيستم تنفسي باشد، متفاوت است. اگرتومور در قسمت مرکزي ريه باشد درد به همراه سرفه‌هاي مزمن و خلط خوني مشاهده مي‌شود اما اگر تومور در حاشيه ريه باشد، بيمار از درد در ناحيه قفسه سينه شکايت مي‌کند.

فوق‌تخصص جراحي توراکس و فلوشيپ تخصصي پيوند قلب و ريه سرفه‌هاي خشک و مزمني طولاني مدت بيش از 2 تا 3ماه، کاهش، گرفتگي صدا، تنگي نفس به علت حجم تومور، دردهاي استخواني و تورم در گردن را از ديگر علائم اين بيماري برشمرد.

 باقري با اشاره به اينکه متاسفانه بيماران در مراحل پيشرفته مراجعه مي‌کنند که تومور رشد کرده و زمان براي درمان دير شده است، اظهار داشت: با توجه به نوع سرطان، درمان اين بيماري متفاوت است. حداقل درمان اين است که قسمتي که مبتلا به تومور شده، برداشته مي‌شود، اما اگر پيشرفته باشد ريه به‌صورت کامل برداشته مي‌شود. با داشتن يک ريه هم بيمار مي‌تواند با نظر پزشک زندگي عادي داشته باشد.

وي با تاکيد بر اينکه زيان هاي سيگار، قليان و پيپ با هم تفاوتي ندارد و همه اين مواد به نوع خود خطرناک هستند، خاطر نشان کرد: امروزه استفاده از قليان در بين جوانان شايع شده در حالي که کشيدن هر قليان برابر با مصرف دوپاکت سيگار است./عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.