آشنايي با خواص سويا

سویا گیاهی است یكساله دارای ساقه پرشاخه ، برگهای آن بیضی ، نوك تیز و سبز رنگ می باشد . میوه آن شبیه لوبیا است كه در هر غلاف آن سه تا پنج دانه جدا از یكدیگر وجود دارد .

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ ناهيد برخورداري، کارشناس تغذيه با اشاره به اين که سويا سلامت استخوانها را تضمين مي کند، تصريح کرد: سويا از انواع حبوبات است. سويا گذشته از اين که غذاي کاملي سرشار از پروتئين ها است هيچ نوع کلسترول مضر و چربي ندارد و جزء ترکيبات اشباع نشده به شمار مي رود.

ناهيد برخورداري افزود: سويا ريسک ابتلا به بيماري هاي قلبي را کاهش مي دهد. جايگزيني محصولات حيواني با سويا باعث افزايش کلسترول خوب دربدن مي شود.

وي با بيان اين مطلب که سويا از بروز سرطان پروستات جلوگيري مي کند، ادامه داد: سويا حاوي مقادير زيادي ايزوفلاون است. ايزوفلاون يک نوع آنتي اکسيدان موثر در جلوگيري از ايجاد غدد سرطاني در پروستات است.

اين کارشناس تغذيه به اشاره به اين که سويا سلامت استخوانها را تضمين مي کند، تصريح کرد: مطالعات زيادي نشان مي دهند که مصرف سويا در خانم هاي يائسه از بروز پوکي استخوان درآنها جلوگيري مي کند.

وي گفت: مردان نيز از فوايد سويا در اين زمينه بي بهره نيستند، زيرا مصرف آن استخوانها را محکم کرده، کمبود مواد معدني را جبران مي کند و باعث کاهش بيماري آرتروز مي شود.

برخورداري يادآور شد: سويا باعث حفظ سلامت روده بزرگ مي شود. تحقيقات در مورد افرادي که از سرطان روده جان سالم به در برده اند نشان داده است که مصرف سويا باعث کاهش تکثيرسلول هاي سرطاني در روده مي شود.

اين کارشناس خاطرنشان ساخت: سويا باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي شود.ساپونين هاي موجود با از بين بردن ميکروب هاي مضر سلامت بدن را تثبيت مي کنند.

وي متذکر شد: افراد ديابتي که در رژيم روزانه خود از سويا استفاده مي کنند با مصرف سويا ميزان گلوکز خونشان کاهش مي يابد. سويا به طور غيرمستقيم در درمان بيماري هاي کليوي نيز مفيد واقع مي شود. به دليل تمام فوايدي که سويا دارد مصرف روزانه حداقل 25گرم پروتئين سويا توصيه مي شود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار