حسين كنعاني مقدم گفت: حل مشكلات اقتصادي، جوانگرايي و افزايش اميد به آينده بايد از اولويت هاي مجلس نهم باشد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران حسين كنعاني مقدم از فعالان سياسي، شب گذشته با حضور در برنامه تلويزيوني "بيست و دو" شبكه دوم سيما  درباره ويژگي‌ها و خصايص اين دوره از انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: با توجه به تهديدها، تحريم‌ها و همچنين تخريب هاي بين المللي كه از طرف استكبار جهاني و لابي صهيونيستي در دنيا عليه ايران اسلامي اتفاق مي افتد، اين انتخابات نقطه عطفي براي تصميم هاي آينده و نقش ما در سياست هاي بين المللي و منطقه اي خواهد بود.

وي در ادامه با اشاره به اينكه در حال حاضر چشم بسياري از كشورهايي كه در اثر بيداري اسلامي به صحنه انتخابات ورود پيدا كرده اند به ايران اسلامي است، گفت: اين كشورها جمهوري اسلامي ايران را به عنوان يكي از الگوهايي كه مي شود به آن استناد كرد مورد توجه قرار داده اند؛ لذا انتخابات پيش رو مي تواند محكي باشد درجهت مردم سالاري ديني كه ما تعريف كرديم و بر آن اصرار داريم.

وي ادامه داد: مهمترين بخش مردم سالاري ديني آن است كه مردم خود سرنوشتشان را رقم مي زنند و از آنجايي كه جمهوري اسلامي برپايه جمهوريت و اسلامي بودن، اين مردم سالاري را به عنوان الگو مطرح مي كند، نگاه خيلي از كشورها كه جنبش بيداري اسلامي در آنها صورت گرفته به ماست كه ملت بزرگ ايران در زمان تحريم ها و تهديدها چگونه وارد صحنه مي شوند و براي سرنوشت خود تصميم‌گيري مي كند و بر تصميم خود نيز پايبندند.

اين فعال سياسي اصولگرا در ادامه تصريح كرد: دشمنان نمي‌خواهند ما اسوه و الگوي منطقه باشيم و از طرفي نيز مردم درمنطقه به دنبال يك الگو مي گردند و از جمهوري اسلامي به عنوان الگو استفاده مي كنند؛ لذا آنان درصدند اين الگو را شكست خورده نشان دهند تا كشوري با الگوي جمهوري اسلامي ايران همراهي نكند.

وي در ادامه با بيان اينكه مردم با حضور خود در انتخابات در سرنوشت خود تاثيرگذار خواهند بود، گفت: مردم با حضور در پاي صندوق‌هاي راي تصميم سازي مي‌كنند تا مسئولين در مجلس تصميم گيري كنند و اين موضوع بسيار مهمي است؛ چرا كه اگر تصميم سازي درستي صورت نگيرد، تركيبي كه انتخاب مي شود و به افرادي كه به عنوان نماينده وارد صحنه مجلس مي شوند نمي توانند تصميم گيري درستي داشته باشند و مشكلات و مطالبات مردم را حل و فصل نمايند.

كنعاني مقدم در ادامه اين گفتگو در پاسخ به اين سوال كه برنامه تبليغاتي صورت گرفته تا چه ميزان مي‌تواند نمايانگر پختگي و درايت كانديداها باشد، گفت: مطابق با برنامه چشم انداز 20 ساله نقشه راه جمهوري اسلامي ترسيم شده است و ديگر بنا نيست هر نماينده به طور جداگانه تغيير در مسير راه انجام دهد.

اين فعال سياسي با بيان اينكه نمايندگان و نامزدهاي انتخاباتي بايد درچارچوب وظايف نمايندگي صحبت كنند، گفت: مهمترين وظيفه نماينده مجلس، قانونگذاري است كه اگر نماينده قانونگذاري در زمنيه هاي مختلف را نداشته باشد نخواهد توانست مطالبات مردم را پاسخگو باشد و در رفع مشكلات جامعه قدمي بردارد.

وي با بيان اينكه يكي ديگر از وظايف مجلس نظارت است، اظهار داشت: نمايندگان بايد به مكانيزم نظارت واقف باشند و بدون دليل مسئولين اجرايي كشور را هر روز به يك بهانه مورد سوال و استيضاح خود قرار ندهند، مسئله بعدي قوانين و قراردادهاي بين المللي است، از آنجايي كه قراردادها و عضويت در مجامع بين المللي بايد به تصويب مجلس برسد، نماينده بايد نگاه بين المللي نيز داشته باشد و از مسائل جهاني آگاه باشد.

كنعاني مقدم، در پاسخ به اين سوال كه چه بايد كرد تا مجلس بتواند مطابق با ظرفيت هاي ذاتي خود بروز و ظهور پيدا كند، گفت: يكي از كارهاي احزاب اين است كه نيروهاي متناسب با حاكميت را براي جاهاي مختلف آموزش مي دهد و از آنجايي كه ما در اين بخش خلاء داريم، افراد يا به صورت مستقل عمل مي كنند و يا با تعلقات سياسي و جناحي وارد مجلس مي شوند كه اين مثل تيم فوتبالي است كه همه ستاره ها در آن جمع اند، اما چون كار تيمي انجام نداده اند و مربي برنامه منسجمي به آنها نداده نمي توانند كار كنند و تيم عملا كارايي ندارد.

وي در ادامه تاكيد كرد: افرادي كه به مجلس راه پيدا مي كنند بايد قبلا كار گروهي كرده باشند تا وقتي كميسيون ها و فراكسيون هاي مجلس را در دست مي گيرند، با داشتن يك برنامه در عقبه شان بتوانند كارها را به سرانجام برسانند.

وي با بيان اينكه در حال حاضر گراني و تورم مطرح است، گفت: در كنترل و مهار اين مشكل مديريت از مسائل مهم است كه بايد اين موضوع در اولويت مجلس نهم قرار بگيرد و نمايندگان با كليد قانون گره هاي اقتصادي كشور را باز نمايند.

اين فعال سياسي، ادامه داد: براي حل اين مشكل لازم است مدل اقتصادي تعيين كنيم تا قوانين در اين راستا تصويب شوند و نيز براساس اين مدل دستگاه هاي اجرايي عمل كنند و پاسخگو باشند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا مجلس مي تواند طبق فرموده مقام معظم رهبري نقش ريل گذاري را براي دولت جهت رسيدن به آرمانهايي كه براي ايران 1404 تعريف كرديم، به خوبي انجام بدهد، گفت: اگر اين مسير گذاري صحيح انجام نشده باشد، قطعا زيرساخت هاي اجرايي كشور را با مشكل روبرو خواهد كرد.

وي همچنين در بيان چگونگي تعامل بين دولت و مجلس، گفت: مجلس از يكطرف به قانونگذاري مي پردازد و از سوي ديگر دولت را ملزم به اجراي آن مي نمايد.

وي با بيان اينكه خط تعامل دولت و مجلس را قانون مشخص كرده است، گفت: قانون مي تواند اين تعامل را ايجاد كند و وظايف دولت و مجلس را طوري تعريف كرده كه اين تعامل بتواند ثربخشي بالايي داشته باشد.

تفكيك قوا در جمهوري اسلامي يك موهبت الهي است كه رهبر عزيز نيز ناظر بر قواي سه گانه است؛ لذا بايد هر بخشي در حيطه وظايف خود انجام وظيفه نمايد.

كنعاني مقدم در پاسخ به اين سوال كه اگر مجلس نهم قرار باشد تنها سه كار انجام دهد، به نظر شما ترتيب اين كارها چيست، گفت: اعتقادم اين است كه مشكلات اقتصادي كشور بايد يكي از اولويت هاي مجلس نهم باشد تا با برنامه ريزي بتوانند در راستاي حل مشكلات اقتصادي كشور گام هاي موثري بردارند.

وي همچنين اهتمام به امور جوانان را از ديگر اولويت هاي مجلس نهم خواند و گفت: اعتقادم اين است كه جوانگرايي به اين معني نيست كه نماينده مجلس جوان باشد، بلكه نمايندگاني نياز داريم كه به فكر جوانان باشند و بتوانند بحث اشتغالزايي را به عنوان پايه و اساس جهاد اقتصادي كه مقام معظم رهبري مطرح فرمودند، دنبال كنند.

كنعاني مقدم افزود: اولويت بعدي اميد به آينده است يعني اينكه جوانان ما بدانند بعد از فارغ التحصيل مي توانند در كشور كار كنند و در عرصه هاي علمي اقتصادي و غيره سازنده باشند؛ لذا اين اميد به آينده مي تواند موتور محركه اي باشد براي آحاد ملت به نظر مي رسد، يكي از مهمترين كارهاي مجلس اين است كه افق آينده را با ريل گذاري مناسب به جوانان نشان دهد و بگويد كه اگر بر روي اين ريل حركت كنند به مقصد خواهند رسيد، بنابراين ايجاد اميد و تعيين مسير درست مي تواند كشور را خيلي سريعتر از آنكه در افق 1404 ترسيم شده به پيشرفت برساند.

وي در خاتمه، به فرافكني رسانه ها و اپوزيسيون هاي خارجي در مورد عدم تنوع كانديداها در انتخابات پيش رو اشاره كرد و گفت: شبكه‌هاي بيگانه بيشتر به دنبال اغنا كردن خود هستند و با اظهارات خود قصد دارند خود را توجيح كنند كه چرا با بحث انتخابات مخالفت مي كنند و در اين راستا فراخوان هاي زيادي نيز اعلام كردند كه مورد توجه كسي قرار نگرفته است./س2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار