بوشهر/

آسمان بوشهر جولانگاه ميهمان ناخوانده

آلودگي هوا در بوشهر به حدود 6 برابر استاندارد بهداشت جهاني رسيد اين خبري بود كه دراين هفته براي چندمين بار در طي اين چند سال اخير از رسانه هاي استان پخش مي شد .

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،‌ اداره كل حفاظت محيط زيست استان بوشهر درخبري ميزان آلودگي هوا در شهر بوشهر را 830 ميكروگرم بر مترمكعب اعلام كرد  اين در حالي است كه استاندارد بهداشت جهاني آن 150 ميكروگرم بر متر مكعب است.
چند سال است كه مردم بوشهر با گرد و غبارو مشكلات ناشي از آن  دست و پنجه نرم مي كنند اين مهمان ناخوانده كه زورش بيشتر از صاحبخانه است اوج اقتدارش از سال 87 دراستان آغاز شد  هنوز هم كه هنوز است در اين شهر  و خانه هاي مردم  و از همه بدتر در ريه هاي  آنها جا خوش كرده است.
مسوول بخش تحقيقات اداره كل هواشناسي استان بوشهرمي گويد: حدود 90 در صد گرد و غبار ها با باد شمال غربي به سمت استان مي آيد يعني گرد و غبار از سمت عراق ابتدا به سمت خوزستان و بعد به ترتيب وارد خارگ ديلم و سپس بوشهر مي شود و درصورت وجود رطوبت در هوا تشديد مي شود گرد و غبار با ديد  افقي كمتر از 2 كيلومتر گرد و غبار شديد و غليظ تلقي مي شود كه موجب كاهش كيفيت هوا شده و براي پرواز هواپيما ها نيزديد كمتر از 1500 لغو پرواز را در پي دارد.
آقاي بهادري  مي گويد: بر اساس گزارش اداره كل حفاظت محيط زيست  استان پارسال 40 روز ميزان غلظت گرد و غبار معلق در هوا بين 1200 تا 1800ميكرو گرم بر متر مكعب بوده است.
وي  افزود: همچنين سال گذشته 38 روز نيز ميزان گرد غبار معلق در هواي اين استان 1800 تا 2500 ميكروگرم بر مكعب گزارش شده است اين درحالي است كه در مدت يادشده 27 روز نيز ريزگردهاي معلق در هواي استان بوشهر بيش از دو هزارو 500 ميكروگرم بر متر  مكعب بوده است.
بهادري اضافه كرد: بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد در سال هاي 84 تا 89 تعداد 344 روز در استان بوشهر شاهد پديده گرد و غبار بوده ايم و همچنين در مدت يادشده 102 روز نيز ديد افقي در استان بوشهر كمتر از دو كيلومتر بوده است.
 مسوول بخش تحقيقات اداره كل هواشناسي استان بوشهرخشكسالي  هاي اخير /كمبود پوششهاي گياهي/شل شدن بستر زمين  / ايجاد سد در مسير رودخانه ها ومنحرف كردن آب از مسير خود را از دلايل ايجاد گرد و غبار مي داند و مي گويد ايجاد كمربند سبز در مسير گرد و غبار و تثبيت شن ها  به وسيله مالچ پاشي ازمهم ترين راهكارها براي مبارزه با گرد و غبار است.
به گفته معاون محيط زيست انساني اداره كل حفاظت محيط زيست بوشهر بيش از 70 درصداز گرد و غبار موجود در هوا منشا خارجي دارد كه از كشور هاي عربستان عراق كويت و اردن وارد كشور مي شود كه البته عراق در درجه اول قرار دارد.
آقاي رضايي با اشاره به اينكه استاندارد جهاني هوا ي پاك 150 ميكرو گرم بر متر مكعب است استاندارد هوا  بين 150 تا 300  را ناپاك /300تا 400 را خطر ناك و 400 به بالا را  در مرز هشدار دانست و گفت با تشكيل كارگروه ملي گرد و غبار در استان و جلساتي كه با حضور استانداري /محيط زيست /هواشناسي /امور اراضي منابع طبيعي و جهاد كشاورزي و ساير سازمان هاي ذي ربط داشته ايم اعتبارات خوبي براي مبارزه با گرد و غبارتخصيص يافته و كارهاي خوبي در دست اجرا داريم.
وي با اشاره به اينكه با كشور عراق نيز توافقات خوبي در اين زمينه داشته ايم مي گويد: آموزش كارشناسان عراقي /اجراي دوره هاي مختلف  با همكاري دانشگاه علوم پزشكي  /مالچ پاشي كانون هاي فرا ملي در عراق و احداث ايستگاه سنجش آلودگي هوا در بوشهرو البته دردست ساخت بودن اين ايستگاه در برازجان كنگان گناوه و عسلويه از جمله اقداماتي است كه براي مقابله با گرد و غبار انجام شده است .
معاون محيط زيست انساني اداره كل حفاظت محيط زيست بوشهرهمچنين  گفت : شركت هايي كه منابع توليد آلودگي اعم از گرد و غبار و يا گازهاي سمي باشند موظف به نصب فيلتر هاي پيشرفته و دستگاه پايش آنلاين شده  اند به اينصورت كه اطلاعات آنها به مركز پايش زيست محيطي اداره كل حفاظت محيط زيست متصل و ميزان آلودگي آنها به صورت آنلاين  اندازه گيري مي شود.
مديركل منابع طبيعي استان بوشهر هم مي گويد: 331هزار و 682هكتار بيابان در استان بوشهر وجود دارد كه از اين ميزان تاكنون درسطح 26هزار هكتار نهالكاري و جنگل كاري شده است.
هوشنگ شريفي با بيان اينكه 16كانون بحران فرسايش بادي در استان بوشهر شناسايي شده است اضافه كرد: اين كانون ها 251هزار و 567هكتار وسعت دارند كه با نهال كاري، ساخت بند خاكي، حفاظت و كاشت گونه هاي مقاوم با خشكي كنترل شده اند.
مديركل منابع طبيعي استان بوشهر اظهار داشت  درمناطق خشك و نيمه خشك و فراخشك فرسايش بادي يكي از بارزترين مصاديق پديده بيابان زايي و يكي از مشكلات اساسي بر سرراه توسعه وعمران است.
وي يادآورشد: ريزگردها و خاك برداشت شده در كانون هاي فرسايش بادي سبب بروز خسارت به تاسيسات، جاده هاي ارتباطي روستاها و شهرها، مناطق مسكوني، محيط زيست منطقه و دركل به اكوسيستم و اقتصاد استان بوشهر شده است  که به همين منظور پارسال 240 هكتار نهال كاري با گونه هاي مقاوم به خشكي در استان اجراشد و 30 هزار نهال گلداني توليد و در190 كيلومتر اطراف مزارع نيز درختكاري صورت گرفته است.
شريفي  مساحت اراضي تحت فرسايش بادي استان بوشهر را 320هزار و 819هكتار بيان كرد و افزود: طولاني بودن دوره گرما، خشكسالي هاي دوره اي، شرايط خاص زمين شناسي، استفاده غيراصولي از اراضي كشاورزي و مرتعي، بارندگي كم، تبخير زياد، چراي بيش از حد دام، تعرض به اراضي ملي، گسترش و بهره برداري بي رويه از معادن غير ضروري و صنعتي شدن استان از عوامل شكل گيري بيابان در استان بوشهراست.
اما گرد و غبار  موجود در هوا سلامت مردم را به شدت به خطر انداخته است در اين ميان كودكان و افراد سالمند و بيمار بيش از بقيه  با مشكل مواجه هستند شيوع انواع بيماري در كودكان معصوم بوشهري و تشديد بيماري در كهنسالان زنگ خطر را به صدا در آورده و اگر تدبيري براي رفع آن نشود هزينه هاي سلامت را به شدت افزايش داده و خسارت هاي جبران ناپذيري را در بخش هاي مختلف تحميل خواهد كرد.
يك شهروند بوشهري  مي گويد: پسر 8 ساله ام سرفه هاي شديد ميكرد و يكشب به شدت دچار مشكل تنفسي شد دكتر معالج وي به ما گفت: فرزندم مبتلا به آسم و نفس تنگي شده است و تنفس در هواي غبار آلود بوشهر را عامل بيماري وي عنوان كرد در حالي كه ما در خانواده مان تا قبل از اين بيماري آسم نداشتيم.
آقاي کمالي که کارمند يکي از ادارات دولتي است  افزود: مسوولان پديده گرد و غبار را محصول خشكساليهاي مداوم، كاهش بارندگي و مديريت نادرست در منابع آب و كاربري نادرست اراضي در كشورهاي منطقه ذكر مي كنند همه اينها درست اما ما تاکي بايد شاهد بيماري خود و فرزندانمان باشيم چرا مسئولان براي ما کاري نمي کنند تا زودتر از اين  بلا  رهايي پيدا کنيم .
فاطمه محمدي شهروند بوشهري مي گويد: يكه تازي پديده گرد و غبار بر فراز آسمان به گونه اي است كه هر روز مجبور به گرد گيري و  تميز كردن منزل هستيم. 
خانم چاهشوري نيز مي گويد:  يكي از فرزندانم بدليل نوع شغلش بايد در هواي آزاد فعاليت كند و شدت گرد و غبار باعث شده تا به بيماري مضمن ريه مبتلا شود و مدام سرفه مي کند .
وي ادامه داد:خودم نيز به  علت خستگي زود هنگام در فعاليت هاي روزانه به پزشك مراجعه كرده ام  و پزشك  علت آنرا كمبود اكسيژن بدليل شدت گرد وغبار معلق در هوا عنوان كرده است.
اما در صحبتي که با دكتر بحتويي فوق تخصص ريه  داشتيم وي با اشاره به اينکه  پيشگيري مهمتر از درمان است  و بايد براي پديده گرد و غبار تدبير اساسي اتخاذ شود  گفت: در شرايط موجود بايد افرادي كه از  بيماري قلبي و عروقي  رنج مي برند  در زمان افزايش  ريزگردها از منزل خارج نشوند و ساير افراد نيز در محيط هاي سرباز از فعاليت خوداري كنند.
وي  با اشاره به اينكه كودكان و افراد مسن در معرض خطر بيشتري از پديده گرد و غبار هستند مي گويد: ماسك هاي طبي و پارچه اي موجود در بازار بدليل كوچك بودن قطر ذرات نمي تواند در مقابل گرد و غبار كارايي داشته باشند  و افراد بايد از ماسك هاي  مخصوص استفاده  كنند.
اين پزشك فوق تخصص ريه با بيان اينكه عامل اصلي  بيماري مضمن انسداد ريه دخانيات است  گفت: تنفس گرد و غبار در هوا مانند استفاده از دخانيات مي تواند موجب ايجاد بيماري انسداد ريه در انسان شود.
وي افزود:ريزگردها ذرات باكمتر از 10 مايكرون ازنظر قطر هستند كه براحتي با كوچكترين وزش باد معلق و از طريق بيني ، حلق و راه هوايي وارد بدن افراد مي شود.
يك متخصص ايمونولوژي و آلرژي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر نيز مي گويد:  هواي شرجي ، رطوبت و تركيب آن با ريزگردهاي معلق در هوا منجر به باران اسيدي مي شود كه اين امر منجر به تشديد بيماري آلرژي براي مردم اين استان خواهد شد.
دكتر فرخي افزود: عمده ترين و شايع ترين دستگاهي كه در بدن تحت تاثير اين نوع آلودگي قرار مي گيرد سيستم تنفسي است كه بويژه در افراد با زمينه بيماري هاي تنفسي نظير آسم و يا بيماري انسدادي راه هاي تنفسي با ايجاد حملات مكرر است.

اين متخصص ايمونولوژي و آلرژي اظهارداشت: بيماران ديگري كه بشدت تحت تاثير اين ريز گردها قرار مي گيرند افراد با زمينه بيماري هاي آلرژيك هستندكه پديده گرد و غبار در ايجاد و تشديد اين بيماريها تاثير بسيار زيادي دارد.وجود ريزگردها با قطر كمتر از 10 ميكرون مي توانند بشدت در ايجاد آلرژي تاثير گذار باشند زيرا بدن در برخورد با اين عوامل  نوعي آنتي بادي را توليد مي كند كه اساس ايجاد التهاب آلرژيك است.

دکتر فرخي با بيان اينكه مهمترين راه جلوگيري از ايجاد آلرژي پيشگيري از  عوامل حساسيت زاست گفت:بنابراين براي افراد آلرژيك و بويژه افراد با بيماري زمينه اي نظير آسم توصيه مي شود در روزهاي آلوده از منزل خارج نشوند و در صورت ضرورت براي خروج از منزل از ماسك هايي كه قابليت فيلتر كردن قوي دارند، استفاده كنند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر افزود: همچنين توصيه مي شود افراد يادشده به محض شروع گرد و غبار از اسپري هاي گشاد كننده راههاي هوايي نظير سالبوتامول ( اسپري آبي رنگ ) به همراه اسپري هاي ضد التهابي نظير فليكسوتايد( اسپري نارنجي رنگ ) استفاده كنند.

اين متخصص ايمونولوژي و آلرژي يادآورشد: همچنين استفاده از عوامل آنتي اكسيدان از جمله ويتامين Eو C نيز توصيه مي شود.
رييس دانشگاه علوم پزشكي بوشهرنيز  با اشاره به اينکه گرد و غبار افزون بر تهديد سلامت انسان آثار زيانباري نيز بر اقتصاد ملي و جهاني داردگفت براي اتخاذ راهكار مناسب امسال سمينار يكروزه بررسي و شناسايي عوامل موثر در ايجاد گرد و غبار، چگونگي ايجاد اين پديده و عوامل موثر، ارتباط اكوسيستم با ايجاد آلودگي گرد و غباري ، اجزا و ذرات معلق تشكيل دهنده آلودگي گرد و غبار، پديده گرد و غبار در حوزه سلامت، ارتباط با بيماري هاي تنفسي و آلرژيك ، پيشگيري از ايجاد بيماريهاي متعدد ، آثار زيانبار اقتصادي پديده گرد و غبار و راهكارهاي مقابله با اين پديده در اين دانشگاه برگزار شد.
گرد و خاک ميهمان ناخوانده، آسمان زيباي استان بوشهر را جولانگاه حضور مستمر خود قرار داده است و داشتن آسماني صاف را كم كم به آرزويي دور و محال  براي شهروندان تبديل كرده است کاش مسئولان بدانند که سرفه و تنگي نفس ميهمان خانه بيشتر مردم اين شهر شده است و صداي شادي و خنده کودکان جايش را به سرفه هاي مکرر داده است./ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.