انتقادات تند اردوغان از ایران در حالت عصبانیت!

اردوغان که عصبانی به نظر می رسید در اظهاراتی تند با متهم کردن ایران به تلف کردن وقت برای خرید زمان در مورد مذاکرات هسته ای مدعی شد: ایران به دلیل نداشتن صداقت، وجهه بین المللی اش را دست می دهد.++

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران شبکه ها و خبرگزاریهای جهانی ضمن مخابره این خبر در خبر فوری اعلام کردند وی از پیشنهاداتی در مورد تغییر مکان استانبول به عنوان محل مذاکرات 5+1 به شدت انتقاد کرد.

مشروح خبر حاکی است نخست وزیر ترکیه همچنین در واکنش به اخبار پیرامون احتمال برگزاری نشست ایران با گروه موسوم به پنج بعلاوه یک در بغداد و یا دمشق گفت در صورت برگزاری نشست در استانبول برنده این امر ایران خواهد بود.

"رجب طیب اردوغان"، نخست وزیر ترکیه پس از دیدار و گفتگو با نخست وزیر آلبانی در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با وی به سوالات خبرنگاران درباره تحولات اخیر در منطقه پاسخ گفت.

اردوغان با طرح موضوع احتمال برگزاری مذاکرات آتی ایران با گروه موسوم به پنج بعلاوه یک به جای استانبول در بغداد و یا دمشق اظهار داشت: ترکیه به دنبال کسب پرستیژ از این قضیه نیست، اما اگر این نشست در استانبول برگزار شود، برنده این امر ایران خواهد بود، چونکه ترکیه موضعی متکی به برخورد عادلانه با این مسئله از خود نشان خواهد داد، ولی برگزاری آن در دمشق یا بغداد همانند آب در هاون کوبیدن است.

وی در ادامه بدون اشاره به نام ایران گفت: در حال حاضر پیشنهادی که این طرف و آن طرف مطرح می شود، دمشق و یا بغداد است. این کار آب در هاون کوبیدن است است. این کار یعنی اینکه این امر محقق نشود، چونکه می دانند که طرف مقابل به دمشق و یا بغداد نخواهد آمد. باید با صداقت بود. کما اینکه به دلیل نداشتن صداقت همواره در دنیا اعتبار خود را از دست می دهند. این، زبان دیپلماسی نیست، زبان دیگری است، این هم برازنده من نیست.

منبع:بی بی سی، رویترز،شین هوا

گفتنی است همزمان با این اظهارات تند اردوغان وزیر امور خارجه سابق ترکیه هشدار داد که دولت این کشور سیاست‌های غلطی را در قبال سوریه اتخاذ کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری سوری "سانا"، "یاسر یاکیس" وزیر امور خارجه سابق ترکیه با انتقاد از سیاست‌های دولت کنونی ترکیه، این سیاست‌ها را غلط توصیف کرد.

وی که طی سمپوزیومی در دانشگاه "آیدین" در ترکیه سخنرانی می‌کرد، گفت که دولت ترکیه به طور سنگینی در بحران سوریه درگیر شده است به اضافه،  ترکیه میزبان نشست موسوم به "دوستان سوریه" بوده است.

یاسر یاکیس گفت که ترکیه تمامی تخم‌مرغ خود درباره موضوع سوریه را در یک سبد گذاشت که نشان دهنده اشتباهی بزرگ در دیپلماسی ترکیه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار