نقش وزارت ICT و رگولاتوری در هماهنگی اپراتورها بیشتر شود

اپراتورها می توانند امکاناتشان را برای سرویس دهی هرچه بهتر به مشتریان و کاربران تلفن همراه به اشتراک بگذارند و این امر رویکردی ضروری است.

علی مطهری، رئیس کمیته مخابرات مجلس با ابراز نگرانی از وضعیت اپراتور سوم تلفن همراه به خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران اعلام کرد: نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید در هماهنگی اپراتورها بیشتر و پررنگ تر شود.

وی با اشاره به بحث اپراتورهای تلفن همراه و بیان اینکه از روند فعالیت اپراتور سوم نگرانم گفت: این اپراتور که اخیراً‌ به صورت آزمایشی در کرج آغاز به کار کرده و اکنون نیز شرایط سیم کارت های خود را اعلام کرده وضعیت پیش روی آن نگران کننده است.

وی ادامه داد: همکاری و تعامل اپراتورهای تلفن همراه با هم ضعیف است و این در حالی است که اپراتورها می توانند امکاناتشان را برای سرویس دهی هرچه بهتر به مشترکان و کاربران تلفن همراه به اشتراک بگذارند و این رویکردی ضروری است.

رئیس کمیته مخابرات مجلس اظهار داشت: در تولیدات سخت افزاری حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به سایر کشورهای پیشرو وضعیت مناسب نداریم و این در حالی است که چین صنعت مخابرات کشور ما را قبضه کرده و در سیطره خود گرفته است.

علی مطهری با اشاره به اینکه بحث تولید داخلی مبحثی طولانی و مفصل است که بخشی از آن مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه می شود اذعان داشت: در این راستا استراتژی حمایت از تولید داخل باید تغییر یافته و توانمندی هایی که از گذشته در کشور در خصوص تولید داخلی داریم بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا براساس آن نتایج بهتری نیز حاصل شود.

وی خاطرنشان ساخت: در همین رابطه ما در مجلس حاضریم قوانین مربوط به این حوزه را اصلاح کنیم که از حداکثر توان داخلی استفاده شود که البته قانونی تحت این عنوان نیز وجود دارد که باید به روز شود.

*بحث سرویس های حوزه ICT و موبایل ICT توجه جدی می طلبد

در ادامه رئیس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث سرویس های حوزه ICT و موبایل ICT که امروز مطالبه به حق مشتریان است توجه جدی می طلبد به خبرنگار فناوری اطلاعات بیان داشت: سرویس های ارزش افزوده مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات امروز همه پدیده های فیزیکی را با الکترونیک آمیخته کرده است.

وی ادامه داد: نمایشگاه های حوزه مخابرات و ارتباطات باید به نمایش سرویس های جدید دنیا و آخرین تکنولوژی های روز با ایجاد فضای تبادل اطلاعات و تجربیات برای متخصصان و کارشناسان بپردازند.

وی تأکید کرد: در همین راستا ایجاد فضای هم اندیشی و استفاده از تجربیات مطرح و موفق جهان برای شناخت هرچه بهتر متخصصان کشور بسیار مورد نیاز است که این مسئله با برگزاری کنفرانس های علمی و فرهنگ سازی لازم همانند برگزاری دومین کنفرانس بین المللی شهروند الکترونیک و تلفن همراه می تواند با احراز شرایط روز جهان توسط اندیشمندان به آن دست یافت که حضور اثرگذار مسئولان و اجرای مفاد به دست آمده از اهمیت بالایی برخوردار است.

مطهری با بیان این مسئله خاطرنشان کرد: اگر کارشناسان و متخصصان در چنین شرایطی قرار گیرند و به بررسی وضعیت موجود بپردازند در فضایی که مسئولان نیز در آن حضور دارند می توان به رفع چالش های بررسی شده پرداخت و برنامه های اجرایی دقیقی برای رشد و توسعه حوزه های تکنولوژی، ارتباطی مخابراتی و موبایل ICT طراحی کرد و به پرکردن شکاف دیجیتالی ایران با کشورهای پیشرو پرداخت./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.