به مناسبت روز جهانی صنایع دستی؛

برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و دستبافته های عشایر ایران در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی صنایع دستی نمایشگاه صنایع دستی و دستبافته های عشایر ایران از تازیخ 16 تا 20 خرداد در محوطه حیات هنر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برپا شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران؛این نمایشگاه با هدف جذب گردشگر و مخاطب به این مجموعه که یکی از قطب های مهم گردشگری شهر تهران محسوب می شود برپا شده است.
در نمایشگاه "صنایع دستی و دستبافته های عشایر ایران" هنرمندان عرصه صنایع دستی کشور حاصل هنر دستان خود را در قالب 20 غرفه در معرض نمایش و استفاده عموم قرار داده اند.
صنایع دستی،به مجموعه‌ای از هنرها و صنایع اطلاق می‌شود كه محصول آن‌ها به طور عمده با استفاده از مواد اولیه‌ی بومی، به كمك دست و ابزار دستی ساخته می‌شود. در هر يك از فرآورده‌هاي اين صنايع،ذوق هنری و خلاقیت فكری صنعتگر سازنده،به نحوی تجلی مي‌يابد و همین عامل، وجه تمایز اصلی این گونه محصول‌ها از مصنوعات مشابه ماشینی و كارخانه‌ای است.
صنایع دستی،حاصل روح ملت‌ها و دستاورد هنرهاي آموخته از نسلي به نسل ديگر است.بنابراین، صنایع دستی تنها کالائي برای مبادله نیست، بلکه خصوصیات فرهنگی و ویژگی‌های قومي، از طریق این کالا مبادله می‌شود و نوعی ارتباط فرهنگي در ميان جامعه‌ها پديد مي‌آورد.
صنایع دستی،پس از جنگ جهانی دوم،با محتوای هنری و فرهنگی، مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفت.
در دهم ژوئن،بيستم خرداد سال ۱۹۶۴م.، نخستین همايش‌ جهانی با شرکت مسئولان اجرائی، استادان دانشگاه، هنرمندان و صنعتگران بیش از ۴۰ کشور جهان، در نیویورک برگزارشد. در قطعنامه‌ی پایانی آن همايش، تأسیس« شورای جهانی صنایع دستی»، به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب‌شد.سالروز تأسيس اين همايش، به عنوان «روز جهاني صنايع دستي» نامگذاري شد.
با راه‌اندازي شوراي جهانی صنایع دستی ، صنایع دستی و سنتی، به صورت بخشی از حیات فرهنگی- اقتصادی ملت‌ها، مورد توجه قرار گرفت. ایران، از سال ۱۳۴۷ش./ ۱۹۶۸م. از طريق سازمان صنایع دستی كشور، به عضویت اين شورا درآمد و در مجمع آسیا و اقیانوسیه‌ي آن، مشغول فعاليت شد.
اين شورا،در ابتدا با شمار محدودی از اعضا کار خود را آغازکرد. اما هم‌اكنون، ۹۰ کشور جهان را تحت پوشش دارد و دبیرخانه‌ي آن، در شهر آمستردام هلند قرار دارد.
شایان ذکر است؛نمایشگاه یاد شده با هدف جذب گردشگر و مخاطب به مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران که یکی از قطب های مهم گردشگری شهر تهران محسوب می شود برپا شده است.
علاقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند تا 20 خرداد همه روزه از ساعت 10 تا 18 به حیات هنر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند. /ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار