قابل توجه بيماران دياليزي؛

میزان پتاسيم را در برنامه غذایی خود کنترل كنيد

عمل دیالیز سبب افزایش میزان پتاسیم در بدن فرد می شود که به همین دلیل لازم است مواد غذایی حاوی پتاسیم در این افراد با احتیاط بیشتری مصرف شود.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا،‌ سمانه عزیزی کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار کرد: کدوحلوایی، اسفناج، کرفس، قارچ پخته، بامیه، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی، موز، خرما، انجیر، پرتقال، گرمک و میوه های خشک منابعی غنی از پتاسیم هستند که بهتر است میزان مصرف آن ها در این بیماران محدود شود.

وی افزود: علاوه بر پتاسیم، یکی دیگر از مشکلات بیماران کلیوی در رابطه با رژیم غذایی، کنترل مصرف سدیم(نمک) است که ضرورت کاهش مصرف موادی مانند زیتون شور، خیارشور و انواع کنسرو ها را ایجاب می کند.

عزیزی بابیان اینکه لازم است در توصیه های غذایی برای بیماران به موارد جایگزین اشاره شود، ادامه داد: سبزیجات خشک شده و ادویه جاتی مانند دارچین، فلفل و سیر، می توانند سبب طعم دار شدن غذا شده و کمبود طعم نمک را جبران کند.

این کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج یادآور شد: به دلیل دشواری کنترل مصرف مایعات، سدیم، پتاسیم، فسفر و پروتئین ها، لازم است بیماران کلیوی از یک رژیم غذایی ویژه که به تایید متخصص تغذیه رسیده باشد پیروی کنند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار