تقویم روز/ برکناری اولین "پاپ"

ولادت حضرت امام سجاد(ع)، درگذشت "محمد بن زكرياي رازي"، تصويب معاهده تركمانچاي بين ايران و روس، آغاز سفر اولين كشتي مسافربري بخار، آغاز جنگ كره شمالي و جنوبي با حمايت شوروي و امريكا از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 5تیر 1391 شمسی، 5شعبان 1433 قمری و 25 ژوئن 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای امروز در تاریخ به شرح زیر است:

ولادت حضرت امام سجاد(ع)(38 ق)

امام چهارم شيعيان حضرت امام سجاد(ع) در پنجم شعبان سال 37 هجري در مدينه به دنيا آمد. ابومحمد و ابوالحسن از كنيه‏هاي ايشان و مشهورترين القابش، زين العابدين، سيدالعابدين و سجاد است. مادر ایشان شهربانو (شاه زنان) دختر يزدگرد سوم مي‏باشد. مدّت عمر آن بزرگوار پنجاه و هفت سال بود. صحیفه سجادیه که از آن به خواهر قرآن یاد می شود مجموعه ادعیه مأثور از آن حضرت است.

درگذشت "محمد بن زكرياي رازي" دانشمند نامدار جهان اسلام(313 ق)


محمد بن زكرياي رازي در سال 251 ق در شهر ري به دنيا آمد. ابتدا به كيمياگري پرداخت و در نهايت به شيمي روي آورد. سپس درعلوم طب، هندسه، منطق و فلسفه نيز مهارت يافت. رازي سال‏هاي بسياري ازعمر خويش را در تجزيه و تركيب عناصر و مواد طبيعي صرف كرد و موفق به كشف الكل و تهيه‏ اسيد سولفوريك شد. تاليفات وي را تا حدود 250 اثر در رشته‏هاي مختلف علمي ذكر كرده‏اند كه در زمينه‏هاي طب، طبيعيات، منطق، رياضي و نجوم، تفسير، فلسفه، مابعدالطبيعه، الهيات و... نگاشته است. از مهم‏ترين كتاب‏هاي محمد بن زكريا، الحاوي و المنصوري است.

تصويب معاهده تركمانچاي بين ايران و روس(1243 ق)

به موجب معاهده‏ تركمانچاي كه پس از شكست ايران در دومين دوره‏ جنگ با روسيه در زمان سلطنت فتحعلي شاه قاجار منعقد گرديد، ولايات وسيع ايروان و نخجوان به روسيه واگذار شد. همچنين ايران سي ميليون روبل معادل پنج ميليون تومان به روسيه غرامت داد. حق كشتي‏راني براي كشتي‏هاي روسي تاييد شد و اتباع روسيه در ايران نيز امتياز قضاوت كنسولي يا كاپيتولاسيون را به دست آوردند. دولت روسيه در برابر اين همه امتياز، تنها وليعهدي عباس ميرزا از شاهزادگان قاجار را به رسميّت شناخت.

درگذشت عالم برجسته "ميرزا ابوالقاسم اردوبادي" (1333 ق)

ميرزا ابوالقاسم مجتهد اردوبادي در 1274 قمري در اردوباد آذربايجان به دنيا آمد. در هفده سالگي جهت تحصيل علوم ديني وارد حوزه‏ علميه‏ تبريز گرديد و پس از چندي عازم نجف شد. در نجف از ميرزاي بزرگ اجازه‏ اجتهاد گرفت. پس از وفات آقايان فاضل شرابياني و ميرزا حسن مامقاني به موطن خود برگشت و مرجعيت اهالي آذربايجان و قفقاز را عهده ‏دار گرديد. از مجتهد اردوبادي، شصت عنوان كتاب و رساله در فقه و اصول به جاي مانده است.

آغاز سفر اولين كشتي مسافربري بخار از امريكا (1816م)

نخستین کشتی بخار جهان پیروسکاف ( Pyroscaphe ) نام داشت که توسط Claude de Jouffroy فرانسوی ساخته شد و در 15 ژولای 1783 میلادی در رودخانه سون نزدیک شهر لیون به حرکت درآمد. این کشتی که دارای دو چرخ بود ۴۵ متر درازا و ۱۸۲ تن وزن داشت و پس از ۱۵ دقیقه حرکت دچار مشکل شد و نتوانست در این زمینه موفق باشد.

اختراع اولين ميكروسكوپ الكترونی در امريكا (1940م)

میکروسکوپ الکترونی نوعی میکروسکوپ مرکب است. اولین میکروسکوپ مرکب، احتمالاً در سالهای ۱۶۰۰ میلادی توسط دو هلندی به نام هانس و زاکاریاسن ساخته شد. درسال ۱۸۷۳ ارنست آبه ثابت کرد که برای تشخیص دقیق دو ذره نزدیک به هم، طول موج نور نباید بیشتر از دو برابر فاصله دو ذره از یکدیگر باشد. در سال ۱۹۳۹ اولین میکروسکوپ الکترونی ساخته شد.

قوی‌ترین میکروسکوپ الکترونی دنیا با نام پیکو در سال ۲۰۰۹ در مدرسه عالی فنی آخن در آلمان ساخته شده و توان نمایش ذراتی به اندازه ۵۰ پیکومتر (پنج صدم نانومتر) و تصاویری از اجزای اتم و حرکت اتم‌ها را دارد. این میکروسکوپ دو برابر دقیق‌تر از میکروسکوپی‌ست که در سال 2008 در دانشگاه برکلی ساخته شده بود.

آغاز جنگ كره شمالي و جنوبي با حمايت شوروي و امريكا (1950م)


قرار بود كه طي سال‏هاي پس از جنگ جهانی دوم، دو ناحيه شمالي و جنوبي شبه جزيره كره، متحد شوند، ولي از آنجا که كمونيست‏ها در ناحيه شمال و طرفداران غرب در جنوب شبه جزیره بر سر كار بودند تلاش براي اتحاد به جايى نرسيد و عاقبت در اواخر سال 1948م، تقسيم شبه جزیره به دو كشور، صورت رسمي يافت. به دنبال ماه‏ها تحركات دنباله دار امريكا، سرانجام در 25 ژوئيه 1950م كره شمالي به بهانه اتحاد مجدد، به كره جنوبي حمله‏ور شد و در چهار روز، سئول را به تصرف خود درآورد و پيشروي خود را به طرف جنوب ادامه دادند.

در همين حال، با پيشنهاد امريكا و تصویب شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيروهاي امريكا و پانزده كشور ديگر به كمك كره جنوبي شتافتند. با ورود امريكا به اين جنگ، كره شمالي به مرز سقوط رسید اما در 20 نوامبر 1950م نيروهاي كمونيست چين به عنوان داوطلب وارد ميدان شدند و با ورود دويست هزار نفري سربازان چيني، نيروهاي امريكا و متحدين ناچار به عقب‏نشيني شدند و نيروهاي چيني و كره شمالي روز 28 دسامبر سال 1950م از مدار 38 درجه، (مرز بين كره شمالي و جنوبي) گذشتند.

جنگ كره از اواسط سال 1951م عملاً متوقف شد و مذاكرات صلح كه از ماه ژوئيه سال 1951م آغاز شده بود تا سال 1953م به طول انجاميد. در نهايت، قرارداد ترك مخاصمه در 27 ژوئيه سال 1953م به امضا رسيد و نيروهاي متخاصم، از مواضع يك‏ديگر، تا مدار 38 درجه عقب نشستند. جنگ كره در مجموع، نزديك به چهار ميليون تلفات نظامي و غيرنظامي به بار آورد از 160 هزار نفر نيروهاي ملل متحد كه در اين جنگ كشته و زخمي شدند، 142 هزار نفر امريكايي بودند، كه بزرگ‏ترين تلفات نيروهاي امريكايي در يك جنگ خارجي، پس از جنگ اول و دوم جهاني به شمار مي‏آيد.

انفجار عظيم مقرّ نظامي امريكا در منطقه ظهران عربستان (1996م)

در سال 1996م، بر اثر انفجار عظيم پايگاه نظامي امريكا در شهر ظهران عربستان، ده‏ها نفر كشته و صدها تن ديگر زخمي شدند. اين انفجار بر اثر كار گذاشتن 2200 كيلوگرم مواد منفجره توسط افراد ناشناس در يك كاميون در نزديكي اين پايگاه به وقوع پيوست و يك ساختمان هشت طبقه‏اي نيروهاي امريكايى به كلي ويران شد. در پي اين انفجار، گرچه مسئوليت آن، از طرف مخالفان داخلي حكومت آل سعود به عنوان اقدامي عليه حضور نامشروع نظاميان امريكا در منطقه پذيرفته شد، اما به يك جنگ تبليغاتي شديد بين ايران و امريكا تبديل گرديد. چرا كه امريكايى‏ها در ابتدا به طور تلويحي، جمهوري اسلامي ايران را به دخالت در اين انفجار متهم كرده و سخن از مقابله به مثل به ميان آوردند. اما اظهارات برخي از مقامات سعودي مبني بر مشخص نبودن دخالت خارجي در اين انفجار، باعث فروكش كردن تبليغات امريكا عليه جمهوري اسلامي ايران گرديد.

براي نخستين بار يك «پاپ» بركنار شد

در سال 1080 كاردينالها با برگذار كردن نشستي در رم، پاپ گريگوري را از اين سمت بركنار كردند و روحاني مسيحي ديگري را برجايش نشاندند كه پاپ كلمنت سوم خوانده شد. عمل كاردينالها دمكراتيك و با توجه به آراء اكثريت صورت گرفته بود و جاي اعتراض باقي نمي گذاشت. اين نخستين بار بود كه يك پاپ از اين مقام بركنار مي شد.

رزمناو «وينسنس» در آستانه سالگشت حادثه خليج فارس بازنشسته و از رده خارج شد

در سال 2005 و يك هفته مانده به سالگشت ساقط شدن ایرباس شركت هواپيمايي ملي ايران در آسمان خليج فارس توسط رزمناو آمريكايي «وينسنسVincennes» كه در سوم ژوئيه 1988 در جريان جنگ عراق و ايران اتفاق افتاد، نيروي دريايي آمريكا اين ناو 20 ساله را از رده خارج و بازنشسته كرد.

«وينسنس» كه در سال 1985 كار خود را شروع كرده بود وابسته به ناوگان آمريكا در اقيانوس آرام بود كه در دوران جنگ ايران و عراق و حركت نفتكش هاي كويت با پرچم آمريكا، از مسير آنها در خليج فارس محافظت مي كرد. اين ناو در سن دياگو (كاليفرنيا) بازنشسته و با يدك كش به ايالت واشنگتن و محل نگهداري ناوهاي از رده خارج شده و اوراقي منتقل شده است.

رحلت فقيه و فيلسوف بزرگوار آيت ‏اللَّه "ميرزا احمد آشتياني" (1354ش)

آيت‏اللَّه ميرزا احمد آشتياني، فقيه و فيلسوف شيعي، فقيه سرشناس روزگار ناصرالدين شاه و مظفرالدين شاه قاجار، در حدود سال 1261ش در تهران به دنيا آمد. وي پس از تحصيل علوم مقدماتي، در حوزه درس استادانی چون شيخ مسيح طالقاني و سيد عبدالكريم لاهيجي حضور يافت. آيت اللَّه آشتياني در چهل سالگي رهسپار نجف گشت و افزون بر كسب فيض از محضر استاداني چون ميرزاي ناييني و آقاضياءالدين عراقي، خود نيز مجلس درس فلسفه داير ساخت.

ايشان پس از اقامت ده ساله در نجف، به ايران باز گشت و بقيه عمر را در تهران به تدريس فقه و اصول و علوم عقلي، تاليف كتاب و ارشاد مردم گذراند. اين عالم رباني علاوه بر احاطه بر علوم عقلي و نقلي، در طبِّ قديم و دانش رياضي نيز دست داشت و خط را به نيكويي مي‏نوشت. از ميرزا احمد آشتياني آثار متعددي به جاي مانده است كه نامه رهبران، لوامِعُ الحقايق، مقالات احمديه و كلمةُ الطيبَه و نيز بيش از سي حاشيه و شرح بر اكثر كتب مهم فقه و اصول و فلسفه و حكمت و عرفان، از آن جمله‏اند.

سرانجام اين عالم رباني در 5 تير ماه 1354 ش در نود و پنج سالگي در تهران درگذشت و در صحن حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در ري به خاك سپرده شد. ميرزا احمد آشتياني به هنگام وفات، متصدي مدرسه علميه مروي، بزرگ‏ترين حوزه علميه تهران بود.

عمليات ايذايي ظفر 2 در پنجوين توسط ارتش (1364ش)

نيروي‌ زميني‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ در تاريخ‌ 5 تيرماه‌1364 طي‌ يك‌ حمله‌ ايذايي‌ با نام‌ «ظفر2» در منطقه‌ «پنجوين» عراق‌- جبهه‌ شمالي‌ جنگ‌- توانست‌20 سنگر اجتماعي‌ و انفرادي،5 موضع‌ تيربار و12 زاغه‌ مهمات‌ دشمن‌ را منهدم‌ كند.

ارتحال آيت ‏اللَّه "رضا مدني كاشاني" مرجع بزرگ و زعيم حوزه علميه كاشان (1371 ش

آيت‏اللَّه شيخ رضا مدني كاشاني، در حدود سال 1282ه.ش در كاشان به دنيا آمد. وي نخست علوم قديمه را فراگرفت و سپس به فراگيري علوم جديد پرداخت. آيت اللَّه مدني پس از ورود آيت‏اللَّه شيخ عبدالكريم حائري يزدي به قم، به درس ايشان حاضر شد و مورد لطف و توجه ايشان قرار گرفت و از ايشان اجازه اجتهاد دريافت نمود. وي در اين دوران با عالماني همچون حضرات آيات سيد محمد تقي خوانساري، سيد احمد خوانساري، آخوند ملا علي همداني و حاج آقا روح اللَّه كمالوند هم مباحثه بود.

ایشان به امر پدر و خواست مردم به كاشان بازگشت و حوزه علميه كاشان را تأسيس كرد. آيت‏اللَّه مدني كاشاني همزمان به تدريس مدارج عالي فقه مشغول شد و مرجع امور ديني مردم گشت. براهينُ الحَجِّ للفقهاء و الحُجَج، القصاصُ لِلفقهاء و الخواص و الخلافه از جمله كتاب‏هاي ايشان است. سرانجام اين عالم رباني در پنجم تيرماه سال 1371 در 89 سالگي دار فاني را وداع گفت و در كاشان به خاك سپرده شد.

5تیر در هشت سال دفاع مقدس

تبادل آتش در جبهه های سرپل ذهاب، گیلانغرب، ایلام و سومار در سال 61.

حمله با چند فروند هواپیما به خارك و قطع موقت صدور نفت از این جزیره

حمله با چند هلیكوپتر به یك كشتی تجاری در خورموسی.

ورود هفتاد دستگاه تریلر حامل تانك، نفربر و مهمات به عراق از مركز كویت.

حمله شدید حزب دمكرات به نیروهای انقلاب در بوكان و درگیری پنج ساعتة آنان

شهادت یك گروه چهار نفرة پزشكی به دست عناصر حزب دمكرات؛

كمین افراد ضدانقلاب در منطقه غرب سنندج، و شهادت سه تن از نیروهای انقلاب در این كمین،

دستگیر شدن پنج تن از مسئولان تشكیلات حزب دمكرات باختران و ایلام.

سازمان مجاهدین خلق اعلام كرد كه در روزهای اخیر 38 تن از كارگزاران جمهوری اسلامی را شهید كرده است.

اعلام قطع روابط دیپلماتیك عراق با لیبی در سال 64

عملیات فتح 7 در پنجوین در سال 66

استقرار نیروهای عراقی درجاده اهواز خرمشهر حدفاصل ایستگاه حمید تا پاسگاه زید67


برخي از رويدادهاي 25 ژوئن

1798: كنگره آمريكا با تصويب يك قانون به رئيس جمهوري اين كشور اختيار داد كه خارجيان ساكن آمريكا را كه خطرناك تشخيص داده مي شوند اخراج كند.

1948: در پي بسته شدن راههاي زميني برلين غربي به دستور استالين و قطع رفت و آمد از آلمان غربي به آن شهر قسمت شده، متحدين غربي که آلمان غربي را در اشغال نظامي داشتند از اين روز به ايجاد يک پل هوايي Airlift دست زدند. اين وضعيت که به بحران برلين معروف شده است نزديک بود به جنگ جهاني سوم منجرشود.

1951: شبكه تلويزيوني «سي بي اس» براي نخستين بار برنامه رنگي از نيويورك پخش كرد.

1975: موزامبيك كه از سال 1505 مستعمره پرتغال در آفريقاي جنوب شرقي بود در پي يك رشته مبارزات خونين كه سالها طول كشيد استقلال خود را به دست آورد. موزامبيک 800 هزار کيلومتر مربع وسعت و 23 ميليون جمعيت دارد و همسايه آفريقاي جنوبي است.

1981: ديوان عالي آمريكا راي داد كه تنها پسران اين كشور مشمول مقررات سربازگيري هستند و زنان تنها اگر مايل به استخدام در نيروهاي مسلح باشند مي توانند داوطلب شوند. در آمريكا نظام وظيفه اجباري وجود ندارد.

1991: در جريان فروپاشي کنفدراسيون يوگوسلاوي به تحريک «ناتو»، در اين روز و همزمان دو بخش از اين کنفدراسيون کرواسي Croatia و اسلووني Slovenia اعلام استقلال کردند.

2003: ديوان عالي آمريكا راي داد كه مي شود در كتابخانه هاي عمومي روي دستگاهاي رايانه فيلتر گذاشت تا بعضي سايت ها مشاهده نشوند.

 برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار