قائم مقام اسبق وزیر نیرو:

خطر سلامت جهان با روند فعلی مصرف انرژی/ مسوولان تصور می کنند وظیفه ای در قبال پژوهش ندارند

قائم مقام اسبق وزیر نیرو با بیان این که روند فعلی مصرف انرژی، سلامت جهان را به خطر می اندازد، گفت: متاسفانه برخی از مسوولان بر این باورند که دولت وظیفه ای در تحقیق و پژوهش ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمید چیت چیان در مراسم اختتامیه نخستین همایش ملی بومی سازی فناوری های نوین انرژی در ایران اظهار داشت: نگاه کلان به حمایت از تولید ملی و بومی سازی فناوری های انرژی باید وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: سرمایه گذاری در پژوهش به عنوان رکن اصلی حمایت از تولید ملی و جلوگیری از مصرف رو به افزایش انرژی، از مهم ترین مسایل همه دولت ها به شمار می رود.

قائم مقام سابق وزیر نیرو با بیان این که تولید فرآوری تبدیل و توزیع انرژی، بخش بزرگی از اقتصاد را به خود اختصاص می دهد، تصریح کرد: روند فعلی مصرف انرژی، سلامت جهان را به خطر می اندازد.

چیت چیان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اظهار داشت: متاسفانه 95 درصد از افراد در حوزه اقتصادی، حمایت از تولیدکننده را در اختیار قرار دادن تسهیلات مالی، زمین و مجوزهای خاص می دانند و این در حالی است که حمایت باید در عرصه پشتیبانی از فناوری ها و گسترش پژوهش از سوی دولت انجام شود.

وی گفت: موتور محرک اقتصاد در کشور باید با پژوهش و حمایت دولت به حرکت در آید، زیرا سرمایه گذاران بخش خصوصی نمی توانند تمام ابعاد پژوهش را انجام دهند.

قائم مقام سابق وزیر نیرو ادامه داد: کشورهایی که فناوری های خود را به ما می دهند، به طور قطع توان روز خود را در اختیار ما قرار نمی دهند، زیرا برای خود به دنبال رقیب نیستند.

چیت چیان عنوان کرد: اگر پشتوانه انتقال تکنولوژی در کشور پژوهش نباشد، ما همیشه وابسته به کشورهای دیگر خواهیم بود و راه به جایی نخواهیم برد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت مپنا توربین های 150 مگاواتی را تولید می کنند، این در شرایطی است که کشورهای خارجی به کلاس های F و H این توربین ها دست یافته اند و توانایی تولید 500 مگاوات برق از این توربین ها را دارند.

قائم مقام سابق وزیر نیرو با بیان این که متاسفانه برخی از مسوولان بر این باورند که دولت وظیفه ای در تحقیق و پژوهش ندارد، افزود: این در حالی است که تامین نیازهای آینده بدون پژوهش و تحقیق ممکن نخواهد بود و کسب فناوری های نوین حاصل نمی شود.

چیت چیان خاطرنشان کرد: پویایی و کارایی تولید ملی وابسته به پژوهش است و دولت نباید انجام تحقیقات کاربردی را پایان کار بداند، بلکه باید فناوری را تا ایجاد بازار پیگیری کند.

گفتنی است؛ نخستین همایش ملی بومی سازی فناوری های نوین انرژی در ایران پایان یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار