گزارش هاي سازمان بهداشت جهاني نشان مي دهد که با توجه به روند روبه گسترش بروز مقاومت ميکروب ها نسبت به داروها، توليد آنتي بيوتيک هاي جديد نيز نمي تواند راهگشاي اين معضل جهاني باشد.

 حسين هديه لو، فوق تخصص بيماري هاي عفوني در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: تا چندي پيش تصور مي شد که مي توان به طور کامل جلوي اغلب بيماري هاي عفوني را گرفت و اين بيماري ها را کنترل کرد، اما در حال حاضر مشخص شده که اين تصور چندان به واقعيت نزديک نيست.

وي تأکيد کرد: يکي از دلايل شکست اقدامات انجام گرفته براي کنترل بسياري از بيماري ها و عوامل عفوني، بروز مقاومت هاي ميکروبي نسبت به داروها است.

هديه لو با اشاره به اينکه مصرف بي دليل و خودسرانه داروها به ويژه آنتي بيوتيک ها عوامل اصلي افزايش مقاومت هاي دارويي بوده است، اظهار داشت:‌ در برخي از موارد وضعيت مقاومت ميکروب ها نسبت به آنتي بيوتيک ها به اندازه اي حاد و وخيم است که اثر دارو به ميزان قابل توجهي کاهش يافته و با به طور کامل از بين رفته است.

اين فوق تخصص بيماي هاي عفوني افزود:‌ گزارش هاي سازمان بهداشت جهاني نشان مي دهد که با توجه به روند رو به گسترش بروز مقاومت ميکروب ها نسبت به آنتي بيوتيک ها و داروهاي مختلف، توليد آنتي بيوتيک هاي جديد نيز نمي تواند راهگشاي اين معضل جهاني باشد.

هديه لو با بيان اينکه شايد در آينده نزديک شاهد مشکلات بسيار شديد ناشي از عفونت هاي بسيار جزئي هم باشيم، خاطر نشان کرد: اگر چه تاکنون اقدامات زيادي در زمينه کنترل روند رو به افزايش مقاومت هاي ميکروبي صورت گرفته است، اما اين اقدامات به هيچ عنوان کافي نبوده و نتوانسته نگراني ها در خصوص معضل جهاني مقاومت ميکروارگانيسم ها نسبت به داروها را کاهش دهد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار