رئيس قوه قضاييه را بهتر بشناسيم

آيت الله آملي لاريجاني سال 1388به حكم رهبر فرزانه انقلاب به سمت رياست قوه قضاييه منصوب شد و طي دوران رياست برنامه هاي مهمي را اجرايي كرده كه حبس زدايي و كاهش مجازات زندان و همچنين پيگيري پرونده فساد بزرگ سه هزار ميلياردي از مهمترين اقدامات وي در قوه قضاييه است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، آيت الله صادق آملي لاريجاني سال 1388 با حكم رهبري عهده دار رياست قوه قضاييه شد و در طول اين دوران برنامه هاي جامعي را در راستاي ارتقاء دستگاه قضا دنبال كرد. كاهش مجازات زندان و پيگيري پرونده فساد بزرگ مالي  300ميلياردي از مهمترين اقدامات وي در اين دوره از رياست قوه قضاييه است.باشگاه خبرنگاران در فرصتي كوتاه مروري بر زندگي و ابعاد فعاليت آيت الله آملي لاريجاني داشته كه در ادامه مي خوانيد.

** زندگينامه

آيت الله صادق لاريجاني (آملي) در سال ۱۳۳۹ هجري شمسي در نجف اشرف متولد شد. پدرش مرحوم آيت الله العظمي حاج ميرزا هاشم آملي  از اعاظم فقهاء و مراجع نجف اشرف و قم بوده كه شاگردان بسياري در اين دو شهر بزرگ علم و تقوا در مكتب وي تربيت شدند.


**تحصيلات اوليه

از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ در مراحل دبستان و دبيرستان به دروس جديد اشتغال داشت و در همه اين سطوح، درسها را با موفقيّت تمام به پايان برد.

وي با فراهم آمدن بورس تحصيلي از دانشگاه صنعتي شريف، عازم تحصيل در يكي از كشورهاي غربي شد كه ناگهان زندگي اش چرخش تمام پيدا كرد و انديشه و شوق تحصيل در علوم و معارف اسلامي و دنبال كردن مسير تحقيقات فقهاء و مجتهدان و فيلسوفان اسلامي، شرايط ديگري را براي وي رقم زد.

** تحصيلات علوم اسلامي

به هر حال با تغيير مسير علمي و تغيير مسير زندگي، از سال ۵۶ وارد عالم طلبگي شد و با ولع و اشتياق فراوان علوم رسمي حوزه را فراگرفت، و در كنار آنها با مباحث فيلسوفان غربي هم آشنا شد

اكثر درسهاي دوره مقدمات و سطح حوزه را با اساتيدي مبرز و عمدتاً به طور خصوصي طي كرد . بحثهاي خارج اصول و فقه را از محضر مرحوم پدرش آيت الله العظمي ميرزا هاشم آملي و آيت الله العظمي حاج شيخ حسين وحيدي خراساني  كه افتخار دامادي ايشان را هم دارد فرا گرفت. فلسفه اسلامي را نيز مدّتي در نزد آيت الله جوادي آملي و آيت الله حسن زاده آملي طي رد.

از حوالي سال ۱۳۶۸، پس از تدريس بسياري از كتب سطح ، به تدريس خارج اصول و پس از مدّتي به تدريس خارج فقه پرداخت و هنوز هم در اين حوزه فعاليت دارد.

در جريان انقلاب در كنار مرحوم پدر، در پاره اي اقدامات شركت كرد و پس از چندي حس كرد تهاجم فرهنگي غرب كمي از تهاجم نظامي آن ندارد و لذا در حد وسع خويش براي مبارزه با اين تهاجم فرهنگي تلاش كرد.

علاوه بر تدريس خارج فقه و اصول در حوزه علميه قم و نگاشتن كتابها و مقالاتي در باب مباحث جديد كلامي چند سال است كه به عضويت هيت علمي دانشگاه قم در آمد و به طور منظم در دانشگاه تربيت مدرس قم در سطح كارشناسي ارشد و دكترا، كلام جديد و فلسفه تطبيقي تدريس مي كرد و در دانشگاه رضوي مشهد، هم پاره اي از پژوهشهاي فقهي و فلسفي را سرپرستي مي كند.

** آثار و تاليفات

آيت الله آملي لاريجاني تاكنون موفق به تاليف آثار علمي بسياري شده كه عبارتند از:

۱. فلسفه اخلاق در قرن حاضر، نوشته وارنك اين كتاب ترجمه اي است از Contemporay moral philosophy كه با تعليقات مبسوط اينجانب به طبع رسيده است. انتشارات علمي فرهنگي، تهران، ۱۳۶۲.

۲. انسان از آغاز تا انجام، نوشته علامه سيّد محمّد حسين طباطبايي، اين كتاب ترجمهاي است از (كتاب الانسان) كه با تعليقات مبسوط اينجانب همراه است. انتشارات الزهراء، تهران چاپ دوم، ۱۳۷۱.

۳. سرمايه ايمان، ملا عبدالرزاق لاهيجي تصحيح اين كتاب توسط اينجانب صورت گرفته است. انتشارات الزهراء، تهران، چاپ سوم ۱۳۷۲.

۴. معرفت ديني، نقد نظريّه قبض و بسط تئوريك شريعت، مركز ترجمه و نشر كتاب تهران، ۱۳۷۰

۵. قبض و بسط در قبض و بسطي ديگر، مركز ترجمه و نشر كتاب، تهران ۱۳۷۲

۶. واجب مشروط، انتشارات كنگره شيخ انصاري «قدس سره» ۱۳۷۴

۷. فلسفه تحليلي، دلالت و ضرورت، انتشارات مرصاد، قم،

** آثار در حال تدوين

1_ مكتوباتي در حسن و قبح عقلي و قاعده ملازمه، انتشارات مرصاد

2- دين و اخلاق، (ترجمه از انگليسي) انتشارات مرصاد

3- فلسفه تحليلي، تئوريهاي معناداري

4- فلسفه تحليلي، فعل گفتاري

5- زبان دين

5- براهين اثبات واجب، برهان وجودي

6- قلمرو دين

7- مباني كلامي فلسفي حكومت ديني

8- فلسفه اخلاق

علاوه بر كتابهاي فوق مجموعه متعددي از مقالات كلامي، فلسفي در مجلات مختلف همچون نقد و نظر و كيهان فرهنگي و ماهنامه صبح و ... به طبع رسانده است.

در فقه و اصول، تقريباً تمامي درسهايي راكه شركت و  تقرير كرده  و به علاوه دو مجلّد در علم اصول از ابتدا تا مبحث مشتق به عربي نگاشته ام و رسالهاي مبسوط در صلوه مسافر به شكل شرحي بر عروه الوثقي تصنيف نمودم كه تتمه اي از آن باقي مانده است .

** فعاليت هاي منسجم براي نظام

در سال ۱۳۷۷به عنوان نماينده دوره سوم مجلس خبرگان از استان مازندران به مجلس خبرگان راه يافت، و در سال ۱۳۸۰ با حكم مقام معظم رهبري بعنوان عضوي از فقهاي شوراي نگهبان منصوب شد و در نهايت در سال 1388ه حكم رهبري به عنوان رئيس جديد قوه قضاييه فعاليت گسترده اي را در دستگاه قضا آغاز كرد كه همچنان ادامه دارد.

**حكم رهبري

"حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی آیت الله صادق آملی لاریجانی را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند.

متن حکم مقام معظم رهبری به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب مستطاب حجت ‌الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ صادق آمُلی لاریجانی محقّق فرزانه و ارجمند دامت‌توفیقاته

اکنون که دوران تمدید شده‌ مسئولیت آیت‌الله آقای هاشمی‌شاهرودی در قوه‌ قضائیه به پایان رسیده است با تشکر و تقدیر از مجاهدتها و خدمات ارزنده و ماندگار ایشان جنابعالی را که از برجستگان علمیِ حوزه‌ علمیه قم و برخوردار از روحیه‌ و توان نوآوری و ابتکار می باشید بر اساس اصل یکصدوپنجاه‌وهفت قانون اساسی به ریاست قوه‌ قضائیه‌ جمهوری اسلامی‌ایران منصوب می کنم.

با گذشت سه دهه از آغاز تشکیلات نوین دادگستری و کسب تجربیات گرانبها و آزمون و خطاهای اجتناب‌ناپذیر، اکنون چشمداشتِ سلامتِ ارکان و اتقانِ احکام و سرعت و سهولت در اجرای عدالت، از دادگستری جمهوری اسلامی، انتظاری به حق است که مسئولان این پیکره عظیم و دستگاههای جانبی آن باید در برآوردن آن با همه‌ توان از هیچ کوشش و ابتکاری فروگذار نکنند.

اینجانب بجِّد امیدوار است که دوران مدیریت جنابعالی با توجه به فراهم آمدن بسیاری از زیرساختهای لازم و با تکیه بر صلاحیتهای علمی و عملی آن جناب، دوران شکوفائی قوه قضائیه به شمار آید.
توفیقات جنابعالی و همکاران محترم و قضات شریف را از خداوند متعال مسئلت می کنم.

سيد علي خامنه اي
5مردادماه 1388

**مهمترين اقدامات در قوه قضاييه

رئيس قوه قضائيه در دوران تصدي رياست اين قوه اقدامات موثري در راستاي ارتقاء دستگاه قضا و حل مشكلات حقوقي مردم انجام داد كه از آن جمله مي توان به اين موارد اشاره كرد:

**حبس زدايي

آيت الله آملي لاريجاني در راستاي تحقق بند 12 سياست‌هاي ابلاغي رهبري به قوه قضاييه مساله حبس زدايي و كاهش مجازات زندان ها را در دستور كار خود قرار داده است.

وي همچنين تاكيد دارد كه در قانون برنامه پنجم توسعه اين مهم با جديت دنبال شود.

بر اساس اين گزارش طي همايش سراسري كه 6تيرماه سال جاري هفته گذشته در مشهد برگزار شد رهبر فرزانه انقلاب با تأكید بر لزوم كاهش توسل به زندان در مجازاتها، به عنوان یك سیاست جاری در قوه قضاییه خاطرنشان كردند: باید تا آنجا كه ممكن است، مجازات زندان به حداقل برسد زیرا زندان یك پدیده نامطلوب است و تبعات گسترده ای برای زندانیان، خانواده های آنان و حتی محیط كار افراد دارد.

** پيگيري فساد سه هزار ميلياردي

اما يكي ديگر از مهمترين اقدامات رئيس دستگاه قضا در طول دوران رياست قوه قضاييه كشف و پيگيري جدي پرونده فساد بزرگ سه هزار ميلياردي است كه طي يك پروسه دو ماهه مهمترين عوامل دخيل در اين تخلف بزرگ دستگير و در دادگاه هاي ويژه به اتهامات آنها رسيدگي شده و البته هنوز هم بررسي ها ادامه دارد./پ3


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار