سخنگوي قوه قضاييه:

حکم صادر شده براي عباس غفاري صحت دارد/برخورد جدي قوه قضاييه با جرايم سازمان يافته

سخنگوي دستگاه قضا گفت: حکم عباس غفاري مبني بر 8سال زندان و شلاق صحت دارد ولي قابل تجديد نظر هم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي خبرنگاران، حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه‌اي در نشست خبري با خبرنگاران ضمن محكوم كردن حادثه تروريستي 12 تيرماه اظهار داشت:‌ آمريكا از طريق اصابت موشك به هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي ايران 290 نفر زن و كودك و پير و جوان را به شهادت رساندند و اين يكي از ننگ‌هاي تاريخي كشورهاي به اصطلاح دموكراتيك است ضمن اين که آمريكا مي‌خواهد از ملت ايران انتقام بگيرد چون ملت ايران ابهت دروغين او را از بين برده است.

وي با اشاره به هفته قوه قضاييه و نشست كاركنان اين قوه با مقام معظم رهبري تاكيد كرد: در طي اين جلسه رياست قوه گزارش كاري را در محورهاي مختلف به رهبر معظم انقلاب ارائه داد و حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ضمن ابراز محبت مطالبي را به عنوان دغدغه‌هاي خود مطرح كردند كه بايد سرلوحه كار قوه قضاييه قرار گيرد.گ

** لايحه کاهش زندان تقديم مجلس شده است

حجت الاسلام محسني اژه‌اي با تاكيد بر اظهارات مقام معظم رهبري مبني بر استفاده حداقلي از زندان بيان كرد: قوه قضاييه تلاش‌‌هايي را بدين منظور انجام داده و لايحه‌اي را تقديم مجلس كرده كه هنوز به صورت قانون در نيامده و اگر اين قانون ابلاغ شود مي‌تواند جايگزين روش‌هاي ديگر باشد ولي تا زماني كه به صورت قانون در نيامده مي‌توان از روش هاي  ديگري كه قوه قضاييه در حال پيگيري است استفاده كرد.

سخنگوي قوه قضاييه با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري در خصوص بازداشت‌هاي موقت تصريح كرد: بازداشت موقت يك امر عرفي است ولي آنجايي كه ضرورت ندارد بايد ساز و كار ديگري تعيين شود كه از آن طريق اقدامات لازم صورت گيرد.

دادستان كل كشور درباره تدوين برنامه جامع براي قوه قضاييه به عنوان يكي ديگر از دغدغه هاي مقام معظم رهبري اظهار داشت:‌حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در نشست خود با كاركنان قوه قضاييه فرمودند علاوه بر تدوين برنامه جامع براي اين قوه بايد زمينه‌هاي اجراي آن نيز فراهم شود، به همين منظور دستگاه قضا از مدت‌ها پيش معاونتي را تحت عنوان معاونت راهبردي در اين قوه با كار كارشناسي طولاني به وجود آورده تا بتواند يك برنامه جامع تدوين كند و چگونگي پيگيري اين برنامه را در دستور كار قرار دهد.

** زمينه جذب 3هزار نفر در قوه قضاييه فراهم شده است

وي با تاكيد بر كادرپروري و تربيت مديران لايق در قوه قضاييه به عنوان يكي ديگر از مطالب مورد تاكيد مقام معظم رهبري گفت: اصل جذب نيرو براي قوه قضاييه از دوره‌هاي قبل آغاز شده و دولت هم در اين دوره كمك‌هاي زيادي كرده و از اين طريق تا كنون زمينه جذب سه هزار نفر در قوه قضاييه به وجود آمده است و در قالب برنامه پنجم توسعه قرار شده دستگاه قضا هر ساله 800 قاضي را استخدام كند. در حال حاضر آن تعداد قضاتي كه از اين طريق جذب قوه قضاييه شده‌اند در مراحل آموزش عملي،‌گزينش و يا آزمون قرار دارند. نيروهاي موجود هم بايد براي مديريت پرورش لازم پيدا كنند.

حجت الاسلام محسني اژه‌اي در خصوص اتقان در احكام صادره به عنوان يكي ديگر از دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري اظهار داشت: تا آنجايي كه ممكن است در دادگاه‌هاي بدوي بايد با ا ستفاده از نيروهاي خبره حكم‌هاي درست صادر شود.

وي افزود: اجراي احكام صادره مستلزم زمان است براي اينكه احكام از لحاظ شكلي و ماهوي نقض نداشته باشد بايد زماني سپري شود تا احكام صادره به درستي صادر شود.

سخنگوي قوه قضاييه تصريح كرد: دستگاه قضا بايد از انجام كارهاي شتابزده بپرهيزد ولي اقدامات مقتضي را  در زمان مطلوب انجام دهد.

** آبروي افراد حفظ شود

حجت الاسلام محسني اژه‌اي با تاكيد بر طرح نقد غيابي اظهار داشت:‌طرح نقد غيابي يكي ديگر از دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. نقد غيابي نبايد به گونه‌اي باشد كه آبروي افراد در معرض خطر قرار گيرد، نقد بايد در چارچوب قانون انجام شود ولي اگر نقد براساس تهمت و افترا باشد جامعه را دچار سردرگمي مي‌كند و رسالت رسانه‌ها را نيز تحت‌الشعاع خود قرار مي‌دهد.

** قوه قضاييه با رسانه هاي متخلف برخورد مي کند

دادستان كل كشور ابراز اميدواري كرد:‌ قوه قضاييه بايد به همه توصيه‌هاي مقام معظم رهبري جامه عمل بپوشاند و از شما ‌اصحاب رسانه تقاضا مي‌كنم مطالب را آنگونه كه گفته مي‌شود انعكاس دهيد چرا که من مسئوليت الفاظ را مي‌پذيرم و اين آخرين تذكر است كه به رسانه‌ها ابلاغ مي‌كنم،‌ اگر بعد از اين اظهارات بنده درست منعكس نشود علاوه بر پيگيري قضايي از حضور نماينده رسانه متخطي ممانعت به عمل مي‌آيد.

** دادگاه بيمه تمام شده اگر چيزي مانده وکلا لايحه ارائه کنند

وي با اشاره به پرونده اختلاس بيمه تصريح كرد:‌دادگاه رسيدگي به اختلاس بيمه امروز به پايان رسيد و متهمان و وكلا اگر مطالبي را در جريان دادگاه عنوان نكرده‌اند لوايح خود را ارائه دهند.

حجت الاسلام محسني اژه‌اي ادامه داد:‌ اين پرونده به خاطر نقص‌هايي كه داشت روند طولاني را در پي گرفت ولي با جلسات متعددي كه برگزار شد به زودي احكام صادر مي شود.

** صدور حکم 39متهم فساد بانکي تا پايان تيرماه

سخنگوي قوه قضاييه با اشاره به پرونده فساد بانكي تصريح كرد: بخشي از اين پرونده به لحاظ پيچيدگي مورد بررسي قرار گرفته است و از 32 نفر متهم اين پرونده،‌ 31 نفر دفاع آخر اخذ شده و قرار بود در خردادماه حكم صادر شود.

وي ادامه داد:‌به علت اظهارات جديد متهمان خصوصا درباره شركت خدمات فولاد ايران و شركت اسپادانا و همين طور رو شدن تعدادي شركت كاغذي و كشف 3 تا 4 مهر جعلي دادگستري و برخي سازمان‌ها روند رسيدگي به پرونده دچار تغييراتي شد.

** يکشنبه آينده ادامه دادگاه فساد بانکي

دادستان كل كشور اعلام كرد: براساس دلايل ذكر شده متهمان بخش اول پرونده فساد مالي از 32 نفر به 39 نفر رسيد و با توجه به اظهارات اخير قاضي سراج قرار است در روز يكشنبه آينده از 8 نفر باقيمانده دفاع آخر اخذ شود و اميدواريم در تيرماه حكم اين 39 نفر صادر شود.

در بخش ديگر رسيدگي به اين پرونده براي خاوري و ديگر متهمان كيفرخواست جديد صادر خواهد شد.

** اعلام نام افراد در رسانه ها جرم است

حجت الاسلام محسني‌ اژه‌اي در ادامه نشست خود با خبرنگاران با اشاره به مفاسد اقتصادي اعلام كرد:‌ وقتي كه مفاسد اقتصادي به وقوع مي پيوندد كساني كه آلوده به اين مسائل و صاحب‌نام هستند بخشي از توان مالي و تبليغاتي خود را صرف ايجاد جوسازي مي‌كنند كه البته اجتناب ناپذير است.

وي ادامه داد: وقتي تصميم بر آن شد كه دادگاه فساد مالي به صورت علني برگزار شود از همان ابتدا رسانه‌ها مي‌توانستند اين دادگاه را به صورت علني پخش و انعكاس دهند ولي بر اساس اصلاح ماده 188 قانون قرار شد كه رسانه‌ها ديگر اسم و منصب متهمان را بيان نكنند ولي بعضي از اوقات تعدادي از رسانه‌ها با بيان القابي كه به متهمان نسبت مي‌دادند همه چيز را روشن مي‌كردند و اين خلاف قانون است.

دادستان كل كشور افزود:‌مردم توقع دارند كه فردي را كه اختلاس كرده ببينند و اين حق آنهاست ولي براساس قانون قرار شد تا زمان قطعيت حكم آبروي اشخاص در نظر گرفته شود و پس از قطعيت آن به صورت رسانه‌اي بيان شود.

حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي تصريح كرد: پرونده‌ها وقتي گسترده مي‌شوند رسانه‌ها و مردم مي‌گويند كه چرا سريع پيگيري نمي‌شود اما قوه قضاييه مي‌خواهد كه براساس قانون ابعاد پرونده‌ها را بررسي كند تا صدور احكام دچار آسيب نشود.

وي با انتقاد از عدم انعكاس صحيح درباره احكام صادر شده از سوي برخي از رسانه‌ها اظهار داشت: احكام صادره بايد با جزئيات دقيق و درست در اختيار مردم قرار داده شود.

** دستگاه قضا با جرايم سازمان يافته به شدت برخورد مي کند

سخنگوي قوه قضاييه با تاكيد بر جرايم سازمان يافته گفت: دستگاه قضا تصميم دارد برخورد قاطعانه‌اي را با جرايم سازمان يافته صورت دهد و قوه قضاييه از فريادها و هياهوهاي كاذب هيچ باكي ندارد چون امنيت مردم از همه چيز مهم‌تر است و دستگاه قضا با هر چيزي كه آسايش مردم را به مخاطره بياندازد برخورد مي‌كند.

حجت الاسلام محسني اژه‌اي اضافه كرد: دستگاه قضا در ماه هاي اخير برخورد‌هاي مطلوبي را با جرايمي مانند سرقت مسلحانه،‌قتل و آدم‌ربايي انجام داده است و احكام اين جرايم به سرعت صادر شد و حتي تعدادي از آن در ملاء عام نيز اجرايي شدند.

دادستان كل كشور با اشاره به قاچاقچيان مواد مخدر تصريح كرد: امروز قاچاقچيان مواد مخدر در كشور و دنيا مشكل محسوب مي‌شوند و آنها عمدتا به صورت سازمان يافته يعني با مديريت و پشتوانه به اعمال مجرمانه خود مبادرت مي‌ورزند. جمهوري اسلامي ايران در قالب ستاد مبارزه با مواد مخدر با همكاري سازمان‌هاي ذيربط به طور جدي با قاچاقچيان مواد مخدر برخورد خواهد كرد.

وي با تاكيد بر مقابله با مواد مخدر صنعتي گفت: اين مواد به مراتب زيان‌بارتر از مواد مخدر صنعتي هستند و جسم و روح انسان را نابود مي‌كند. امروز به همه كساني كه در دام افراد فاسد اقدام به قاچاق مواد مخدر مي‌كنند هشدار مي‌دهم كه قوه قضاييه بنا دارد به طور جد اين افراد را تعقيب و محكوم كند چون اين امر به عنوان يك تهديد جدي براي جوانان كشور محسوب مي‌شود.

** اتهام نوبختي چيست؟

حجت‌الاسلام محسني ‌اژه‌اي  سخنگوي قوه قضاييه درنشست خبري در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه نوبختي را به دليل نامعلومي در بازداشتگاه به سر مي برد و از شرايط وي چيزي مشخص نيست اتهام نامبرده چه چيزي است؟ و پرونده به کجا رسيده است؟اظهار داشت: قرار بازداشتگاه موقت آنچه که در قانون است به مدت دو ماه بوده نه اينکه الزاما دو ماه باشد. اگر قاضي نظرش 2 ماه باشد بازهم با حکم صادر و قرار تفهيم مي شود يعني پس از دو ماه قاضي موظف است استدلال هاي خود را جمع بندي کرده و پس از آن اعلام مي کند که به اين دليل بايد در بازداشت بماند و اگر چناچه خود متهم و وکيل اعتراضي داشته باشند در دادگاه مجددا بررسي و ادامه پيدا مي کند.

** وضعيت مه آفريد 2 چه مي شود؟

سخنگوي دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينکه در اختلاس سه هزار ميلياردي نامي هم از مه آفريد 2 نام برده شد وضعيت وي به چه صورت است اظهار داشت:  ما شخصي در اين اختلاس به نام مه آفريد 2 نداريم.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص بانک مرکزي که دو موسسه پولي و اعتباري را ادغام کرده و بدون سهام و بدون مجمع عمومي اتفاق رخ داده آيا قوه قضاييه اقداماتي را در اين راستا انجام داده است يا خير؟ پاسخ داد: تعدادي از موسسات مالي و پولي و بعضي از صندوق ها بوده است لذا بانک مرکزي در حال حاضر بيش از 2 سال است که در حال مذاکره کردن بوده و مي گويد که اگر مي خواهيد بانک باشيد بايد در چهارچوب عمل کنيد و اگر مي خواهيد همين روند را ادامه دهيد امکان پذير نيست و مدتهاست که اين کار را انجام مي دهند.

وي ادامه داد: با بعضي موسسات نيز حرف هايي را زده ايم و بيان کرديم که اگر مي خواهيد بانک شويد اگر شرايط را داريد مجوز بگيريد و اگر بانکي تخلفي انجام دهد از طرف هيات نظامي و از طرف شورا و اعتبار بانک و ضوابطي که وجود دارد در بانک‌ها رسيدگي مي‌شود و اگر چنانچه آن چک‌هايي که بانک مرکزي بانک مرکزي صادر کرده مرجع شوراي پولي و اعتباري به آن رسيدگي مي‌کند و اخيرا هم شوراي پول و اعتبار اعلام کرده بود که تابلوهايي نيز بايد برداشته شود.

** دور زدن تحريم ها ادعا است

دادستان کل کشور درخصوص اينکه اشخاصي بيان کرده‌اند که مي‌توانيم تحريم ها را دور بزنيم و کالاي صادرات و واردات را داشته باشيم تصريح کرد: اگر مدعيان دروغين باشند اين خود يک نوع اتهام است و اگر طريق قانوني باشد قطعا کمک خواهيم کرد و اشخاصي که به دروغ اظهاراتي را بيان مي‌کنند تصور مي‌کنند با ابهام‌گويي مي‌توانند فضا را مسموم کنند و يا به نفع خودشان و در دفاع از اظهارات خود مطالبي را بيان مي‌کنند که قطعا بايد اسم‌هايي برده شود و تحقيقاتي صورت گيرد و اگر فردي بگويد من اين کار را انجام داده ام و اين سند و مدرک براي من است و به گفته خودش اين کار را انجام داده قطعا اقرار کسي نسبت به شخص ديگري اثبات کننده‌ نيست و بسياري از افرادي که سهل‌انگاري مي‌‌کنند و موجب ضايع شدن بيت‌المال مي‌شوند قطعا مورد رسيدگي قرار خواهند گرفت.

** ماجراي باغ قلهک

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه اخيرا نقوي حسيني سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بيان کرده در خصوص استرداد باغ قلهک در مجلس هشتم بررسي‌هاي لازم به عمل آمد اسنادي که انگليس مطرح کرده کاملا باطل است آيا قرار است از طريق قوه قضاييه بررسي شود اظهار داشت: اگر چنانچه مبحثي در مجلس مطرح شود و به اين نتيجه برسند که بايد به قوه قضاييه ارسال شود قطعا قوه قضاييه رسيدگي خواهد کرد.

** حکم عباس غفاري صحت دارد ولي قابل تجديد نظر است

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در پاسخ به اين سوال که  حکم عباس غفاري مبني بر 8سال زندان  و شلاق چه ميزان صحت دارد اظهار داشت:‌حکم اين فرد 8 سال زندان و شلاق بوده و قابل تجديد نظر است.

اژه‌اي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينکه با توجه به گرم بودن هوا و پوشش نامناسب آقايان و خانم‌ها، آيا قوه قضاييه براي برخورد با اين مورد برنامه‌اي دارد يا خير گفت:‌ از طرفي در ايامي قرار داريم که خانم‌ها و آقايان از پوشش کمتري استفاده مي‌کنند لذا بايد خود اشخاص رعايت‌هاي لازم را انجام دهند و پوشش مناسبي که با موازين جمهوري اسلامي تطابق دارد را انتخاب کنند.

وي ادامه داد:‌ مسئله پوشش چيزي نيست که به زور و اجبار به کسي تحميل شود لذا افراد موظف هستند با امر به معروف و نهي از منکر به ديگران تذکر دهند و در  مواردي که جرم آشکار است بايد برخورد جدي صورت گيرد و هر موردي که به قوه قضاييه ارجاع شود قابل بررسي است؛ بايد دست به دست يکديگر دهيم تا مواردي که باعث اذيت مردم مي‌شود و از ناهنجاري‌هايي که موجب ناراحتي آحاد ملت مي‌شود جلوگيري کنيم.

سخنگوي قوه قضاييه تصريح کرد: دستگاه قضايي موظف است با همکاري ساير دستگاه‌ها و با حمايت از برخوردهاي منطقي و درست نيروهاي انتظامي امنيت را در کشور برقرار کنند.

** تشريح حکم حمل مواد مخدر

دادستان کل کشو ر در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينکه قوه قضاييه در سفر استاني خود به مشهد بارها از ستاد مبارزه با مواد مخدر انتقاد داشته،‌آيا اين قوه به دنبال عمل بهتري است يا خير و اينکه قوه قضاييه بيان کرده 750 نفر در سال90 به دليل حمل مواد مخدر دستگير شده اند آيا واقعا کساني را اعدام کرده‌ايد تصريح کرد: 750 نفري که دستگير شدند بيش از 30 گرم مواد داشتند که اگر ترياک باشد حکم آنها اعدام نيست و حتي اگر مشتقات ترياک باشد باز هم حکم‌شان اعدام نيست اگر 30 گرم هروئين و مشتقات و مواد روانگردان که طبق اصلاح‌گردان هم رديف مواد قرار بگيرد در کل به معناي اين است که هر بالاي 30 گرمي حکمش اعدام نيست و اگر چنانچه ثابت شود که در مقام ترانزيت کسي بوده و قصد توزيع در داخل کشور را داشته باز هم حکمش متفاوت است.

وي خاطرنشان کرد: بدين معنا که نمي‌شود وضعيت هر 750 نفر را با يکديگر مقايسه کنيم و قطعا حکم‌شان متفاوت خواهد بود..

حجت‌الاسلام غلامحسين محسني‌ اژه‌اي  در خصوص شكايت مجلس درباره مصوبات ارزي مترو به قوه قضاييه اظهار داشت: دو يا سه پرونده از مجلس به قوه قضاييه ارسال شده كه هنوز به حكم نهايي نرسيده است.

**قتل يک دختر توسط سه تبعه افغاني صحت دارد

وي درباره قتل دختري در يزد توسط سه تبعه افغاني گفت: وقوع اين قتل صحت دارد و مردم آن منطقه جريحه دار شده‌اند به همين جهت خانه اين سه افغاني را به آتش كشيدند اين افراد در بازداشت به سر مي‌برند و به سرعت به پرونده آنها رسيدگي خواهد شد.
سخنگوي قوه قضاييه با اشاره به برخورد با بدحجابي توسط نيروي انتظامي تصريح كرد: دادستان محل ناظر بر اقدامات ضابطين است اگر گزارشي  در خصوص تخلفات ضابطين به دادستان ارسال شود امكان پيگيري وجود دارد.

دادستان كل كشور در پاسخ به سوالي مبني بر در دسترس بودن مواد اوليه ساخت شيشه اظهار داشت: قوه قضاييه وظيفه پيشگيري از وقوع جرم را بر عهده دارد ولي بايد بر مصرف مواد اين چنيني در مبادي مختلف نظارت شود.

وي در خصوص زنداني شدن تعدادي از ايرانيان مقيم برخي از كشورهاي شرق آسيا در خصوص مواد مخدر بيان كرد:‌هر كشور قوانين مختص به خود را دارد اين افراد بايد وكيل و مترجم مناسب براي خود انتخاب كنند تا بتواند از حقوق آنها در اين خصوص دفاع كنند. 

** وزارت امور خارجه اعدام تعدادي از ايرانيان را پيگيري مي کند

حجت الاسلام محسني ‌اژه‌اي در پاسخ به سوالي مبني بر اعدام تعدادي از ايرانيان در كشور عربستان گفت: اين امر توسط وزارت امور خارجه در حال پيگيري است ولي باز اين متهمان نيز براي اينكه از حقوق اوليه خود برخوردار شوند بايد اقدام به استخدام مترجم و وكيل كنند.

دادستان كل كشور درباره طرح ايجاد شبكه اجتماعي براي پيشگيري از وقوع جرم گفت:  براي پيشگيري از وقوع جرم بايد همه دستگاه‌ها و مردم ياري كنند قوانيني كه نياز است بايد تنظيم شود و نهادهاي مردمي نيز بايد در اين خصوص وارد عمل شوند.

سخنگوي قوه قضاييه در خصوص عملكرد ستاد مبارزه با قاچاق كالا گفت:‌اكنون مقدار زيادي كالا به صورت قاچاق وارد كشور مي‌شود كه قوه قضاييه نيز در اين خصوص وظايفي بر عهده دارد كه در حال پيگيري است./پ3


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار