کاشان/

ارزش کار صباحی در تکمیل شعر عاشورایی است

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی صباحی بیدگلی گفت: ارزش کار صباحی بیدگلی در تکمیل کردن روند شعر عاشورایی است که با محتشم کاشانی شروع می‌شود.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، بدالرضا مدرس‌زاده امروز در کاشان اظهار داشت: شعر عاشورایی در ایران با مرثیه‌های محتشم کاشانی شروع شده و از آن دوره به بعد کاشان پایتخت شعر و ادب دوره صفوی می‌شود.

وی افزود: صباحی بیدگلی شاعر دوره بازگشت و نخستین شاعری است که در استقبال از دوازده بند عاشورایی محتشم کاشانی چهارده بند مرثیه‌ با مضامین فنی را سروده است.

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی صباحی بیدگلی، از صباحی به عنوان پیشگام دوره بازگشت ادبی و یکی از مفاخر ادبی و فرهنگی نام برد و بر ضرورت معرفی هویت مهجور مانده این شاعر به نسل جوان توسط نهادهای دانشگاهی تأکید کرد.

به گفته وی، تعداد 84 شاعر از ترکیب‌بند محتشم با سرودن ابیاتی از سه تا 28 بند استقبال کردند که صباحی بیدگلی نخستین آنها بود.

مدرس‌زاده با اشاره به اینکه، شعر صباحی و محتشم را فقط در موضوع و اشعار عاشورایی می‌توان مقایسه کرد، گفت: شعر این ۲ شاعر به لحاظ زبان و کارکردهای ادبی به مانند ۲ قالی اما با بافت، وزن، اندازه و به ویژه در ساختار متفاوت هستند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از بندهای محتشم را در اشعار صباحی بیدگلی نیز می توان یافت ولی قافیه آن عوض می‌شود و شروع حماسی شعر صباحی پیچیده‌تر و فنی‌تر از محتشم است.

مدیرعامل کانون نشر فرهنگ اسلامی کاشان با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی نکوداشت صباحی بیدگلی در کاشان بیان داشت: برای نخستین‌بار شهرک صنعتی صباحی بیدگلی در شهرستان آران و بیدگل به عنوان یک مجموعه صنعتی برای اجرای این همایش فرهنگی سرمایه‌‌گذاری کرده و بیش از 70 درصد از هزینه‌های آن را تقبل کرده است.

وی افزود: بخشی از هزینه‌های این همایش در قالب قراردادی با دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان کاشان پرداخت و بخش دیگر آن نیز به زودی پرداخت می‌شود.

مدرس‌زاده عنوان کرد: سرمایه‌گذاری شهرک صنعتی صباحی شهرستان آران و بیدگل در این همایش فرهنگی می‌تواند الگوی مناسبی برای صنعت کشور باشد.

به گفته وی برگزاری همایش بین‌المللی صباحی بیدگلی به دلیل رفع نیازهای جامعه یک سر و گردن از ارتباط بین دانشگاه و صنعت که تنها رفع نیازهای صنعت است بالاتر است.

وی یادآور شد: زمانی ارتباط دانشگاه و صنعت می‌تواند برقرار شود که صنعت نیاز به نیروی متخصص داشته باشد تا دانشگاه نیز بر اساس نیازسنجی صنعت تربیت نیروی ماهر و متخصص را در دستور کار خود قرار دهد.

همایش بین‌المللی نکوداشت صباحی بیدگلی توسط دانشگاه آزاد اسلامی کاشان و با همکاری هیات امنای شهرک صنعتی صباحی بیدگلی آران و بیدگل، دانشگاه کاشان، دانشگاه‌های پیام نور کاشان و آران و بیدگل، فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن ترویج زبان فارسی، انجمن استادان ادبیات فارسی، شهرداری و شورای اسلامی شهر کاشان و آران و بیدگل، فرمانداری و دیگر نهادهای فرهنگی شهرستان کاشان به مدت سه روز از 9 تا 11 آبان در کاشان و آران و بیدگل برگزار می‌شود./ج1

برچسب ها: کاشان ، شعر ، عاشورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.