زاهدان/

برگزاری کارگاه آموزشی ضرورت حفاظت و نگهداری از سازه های تاریخی آبی درزاهدان

کارگاه آموزشی ضرورت حفاظت و نگهداری از سازه های تاریخی آبی امروز با حضور رئیس مرکز بین المللی قنات، ریاست مجتمع عالی خراسان و مسئولین استانی در سالن اجتماعات تصفیه خانه آب زاهدان برگزارشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، دکتر سمسار یزدی رئیس مرکز بین المللی قنات در کارگاه آموزشی ضرورت حفاظت و نگهداری از سازه های تاریخی آبی که در زاهدلن برگزار شد با اشاره به اینکه در حال حاضر 37 هزار قنات فعال ، 7 میلیارد متر مکعب از آبهای زیر زمینی را تخلیه می کنند گفت : این میزان آب 10 درصد آبهای زیر زمینی کشور است.

وی با اشاره به اینکه در استان سیستان وبلوچستان بیش از 10 هزارو 300 رشته قنات وجود دارد گفت: از نظر تعداد رشته قنات ، این استان رتبه ششم را در بین استانهای کشور دارا می باشد.

رئیس مرکز بین المللی قنات با بیان اینکه وزارت نیرو حفاظت از آبهای زیر زمین را سرلوحه کار خود قرار داده است افزود: خوشبختانه طی سالهای اخیر اعتبارات خوبی برای مرمت و بازسازی قنوات در نظر گرفته شده است.

دکتر وارسته پور ریاست مجتمع عالی خراسان هم با اشاره به اینکه این ششمین کارگاه آموزرشی است که در حوزه حفاظت و نگهداری از سازه های تاریخی ابی با همکاری مرکز بین المللی قنات (خراسان شمالی ، 2 دوره خراسان رضوی ، یک دوره خراسان جنوبی و یکدوره کرمان) برگزار شده است گفت: توجه دادن کارشناسان؛ مدرسین و اساتید دانشگاهها و شرکت های مرتبط با اب و سازه های تاریخی از جمله قنات ها از اهداف اصلی این کارگاه های آموزشی می باشد.

الهام بخشی دانش و تجربیات گذشتگان ، رمز پایداری سازه های تاریخی آبی شوشتر، آبرسانی به شهر سوخته زابل، معرفی قنات، و سازه های تاریخی آبی سیستان وبلوچستان و نوآوری در سازه های استثنایی آب از محورهای اصلی کارگاه 2 روزه ضرورت حفاظت و تنگهداری از سازه های تاریخی آبی در زاهدان می باشد./س

برچسب ها: زاهدان ، کارگاه ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.