کرمانشاه/

سقز چینی حرفه مردمان اورامانات

تمركز بهره برداران سقز در منطقه اورامانات باعث شده كه در تمام ایران سقزچینی را حرفه مردمان این خطه بدانند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

رییس اداره بهره برداری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان كرمانشاه گفت: میزان صمغ تولیدی از 200 هزار هكتار عرصه بنه زار موجود در استان، حدود 100 تن در كل رویشگاهها می باشد.

'محمدجواد ابراهیمی'، افزود: در سال 1391 بهره برداری از سقز در منطقه اورامانات و در عرصه های قابل بهره برداری سقز در سطح رویشگاههای پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی با هماهنگی دفتر امور مراتع سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری استان كرمانشاه آزاد اعلام گردید.

ابراهیمی، حجم شیرابه سقز كه توسط بهره برداران بومی در منطقه اورامانات می بایست از درختان بنه مطابق با قرار داد فی مابین استحصال گردد را برابر با 69 هزار و 305 كیلوگرم ذكر كرد و گفت: اكنون، ارزش هر كیلوگرم سقز خام آن در بازار حدود 320 هزار ریال است كه اگر عدد فوق را بر میزان محصول استحصالی از درختان محاسبه نماییم بیش از 22 میلیارد و 177 میلیون ریال درآمد ناخالص نصیب بهره برداران بومی می شود.

ابراهیمی افزود: منطقه اورامانات از دیرباز محل بهره برداری از درختان بنه بوده كه دارای قدمتی صدها ساله در این خصوص می باشد لذا تجارت سقز هم در كنار فعالیت های بهره برداری از این محصول در منطقه رویشی زاگرس هم مختص به افرادی از ساكنین و بومیان این منطقه بوده كه در شهر كرمانشاه تمركز و سكونت دارند.

وی گفت: بنابراین كرمانشاه مركز تجارت سقز كشور محسوب می شود و از این شهر نیاز بازارهای خارجی به این محصول تامین می شود به طوری كه سالانه حدود 80 درصد از سقز های تولیدی در كشور از طریق تجار این شهر به خارج از كشور صادر می شود./س


برچسب ها: سقز ، حرفه ، اورامانات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.