سفر غير منتظره کلينتون به افغانستان

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا امروز شنبه در آستانه برگزاری کنفرانس کمک کنندگان به افغانستان در توکیو ، وارد کابل شد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا که کلینتون را در این سفر همراهی می کند به خبرنگاران گفت کلینتون قصد دارد هنگام خوردن صبحانه با حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان در کاخ ریاست جمهوری در کابل ، مذاکراتی با وی انجام دهد.

مقامات آمریکایی که در این سفر کلینتون را همراهی می کنند از بیان اینکه آمریکا در نشست توکیو چه میزان کمک به افغانستان اختصاص خواهد داد خودداری کردند.

کرزای که قرار است به همراه مقاماتی از جمله کلینتون و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانس توکیو شرکت کند، قصد دارد در این نشست کمک غیرنظامی سالانه چهار میلیارد دلاری را به افغانستان خواستار شود.

سخنگوی سفارت آمریکا در افغانستان روز شنبه تایید کرد هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در سفری از پیش اعلام نشده وارد کابل شده است .

گاوین ساندویل افزود کلینتون در این سفر که در آستانه برگزاری کنفرانس کمک کنندگان بین المللی به افغانستان در توکیو انجام شد قرار است با حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان دیدار کند .

وی تصریح کرد پیش بینی می شود کلینتون و کرزای درباره روابط غیرنظامی و نظامی آمریکا و افغانستان گفتگو کنند.
ساندویل گفت کلینتون پس از دیدار با کرزای عازم توکیو خواهد شد تا در کنفرانس کمک کنندگان بین المللی به افغانستان شرکت کند.

وی افزود کرزای و کلینتون قرار است همچنین کنفرانس خبری مشترک برگزار کنند.

بانک جهانی برآورد کرده است افغانستان برای اقتصادی وابسته به کمک خود ، سالانه به سه میلیارد و نهصد میلیون دلار کمک غیرنظامی نیاز دارد.

کمک های خارجی به افغانستان از زمان حمله سال 2001 آمریکا به این کشور باعث بهبود وضع آموزشی و خدمات بهداشتی در افغانستان شده است. بهبود خدمات بهداشتی باعث شده است مرگ و میر کودکان در افغانستان به نصف کاهش یابد.

اما کمک کنندگان بین المللی درمورد تعهدات دولت افغانستان که با فساد مالی و سوء مدیریت روبرو است بسیار محتاط هستند زیرا چنین تعهداتی هرگز عملی نشده است.

افغانستان از سال 2002 تاکنون نزدیک به شصت میلیارد دلار در قالب چنین کمک هایی دریافت کرده است. بانک جهانی اعلام کرده کمک جهانی به افغانستان معادل تولید ناخالص داخلی این کشور است.

پیش بینی می شود کمک های مالی به افغانستان که برای استفاده در بخش های بهداشتی ، آموزش و پرورش و زیرساخت مورد نیاز است، پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور و افزایش خطر تهدیدهای طالبان و دیگر شبه نظامیان اسلامگرا ، به شدت کاهش یابد.

کلینتون همچنین قرار است در حاشیه کنفرانس توکیو، برای نخستین بار نشستی در سطح وزیران با همتایان پاکستانی و افغان خود برگزار کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار