ساري/

قله دماوند به مهربانی و عطوفت مردم نیازمند است

نخستین بانوی هیمالیانورد ایران گفت: قله مرتفع دماوند به مهربانی، برخورد شایسته و عطوفت ما نیاز دارد و در گام نخست باید ما کوهنوردان به خودمان بیاییم.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، پروانه کاظمی در هشتمین جشن بزرگ تیرگان و روز ثبت ملی دماوند که با حضور حدود 8 هزار ایرانی در رینه مرتفع‌ترین شهر کشور برگزار شد، بیان داشت: جای بسی تاسف است که در دامنه‌ها و قلل دماوند با انبوه زباله مواجه می‌شویم.

وی با اعلام اینکه این انبوه بودن زباله کار خود کوهنوردان است نه طبیعت‌گردان، ادامه داد: نباید در مواجهه با طبیعت به جای آنکه به دامن آن پناه بیاوریم چهره زیبا و بکر آن را تخریب کنیم.

کاظمی با اشاره به اینکه باید همایش‌های دماوند و آسیب‌شناسی‌های مختلف راجع به آن خروجی داشته باشد، تصریح کرد: نباید هر بار بعد از همایش‌های متعدد در رابطه با حفظ این آثار ماندگار و با عظمت طبیعی همه چیز یادمان برود و دست به آلوده کردن محیط ببریم.

نخستین کوهنورد دنیا که در یک فصل دو قله مرتفع جهان را صعود کرد، ابراز داشت: قله مرتفع دماوند به مهربانی، برخورد شایسته و عطوفت ما نیاز دارد و در گام نخست باید ما کوهنوردان به خودمان بیاییم.

وی خاطرنشان کرد: انواع شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها نیز مخربان اصلی دماوند هستند که باعث آلودگی طبیعت، گیاهان و جانورانی که در آن زندگی‌ می‌کنند، می‌شوند.

کاظمی با تاکید اینکه صعود زیاد و مکرر توسط کوهنوردان باعث تخریب شکل و شمایل این قله می‌شود، یادآور شد: این عوامل دماوند و ساکنین اصلی آن را آزرده خاطر می‌کند.

 شاهنامه‌خوانی، رونمایی از سرود ملی دماوند و برگزاری موسیقی زنده سنتی، اصیل ایرانی، مازندرانی و گیلکی توسط گروه‌های برتر کشور از برنامه‌های متنوع این جشن ملی بود.

آخرین بخش این جشن بزرگ که به نوعی متنوع‌ترین بخش آن نیز بود مراسم آب‌پاشان بود که در آن مردم به یمن اینکه آب مایه حیات و طراوت است که باریدن باران بعد از جدا کردن مرز ایران و توران توسط آرش با کمانی به زه به عنوان یکی از رحمت‌های الهی برای آن تفسیر می‌شود.

در این مراسم طوماری که برای حمایت از دماوند، افزایش حریم حفاظت شده آن و ممانعت از تخریب، صعود بی‌رویه و ساخت و سازهای بی‌رویه در آن تنظیم شده بود به امضای عاشقان طبیعت و علاقمندان به دماوند درآمد./ج1

برچسب ها: ساری ، قله ، آسیب شناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.