رئیس کل سازمان نظام پرستاری:

دولت افزایش 2 برابری پرستاران را قبول کرده است

هم اکنون در بهترین شرایط 7/0 پرستار برای هر تخت در 24 ساعت در بیمارستان داریم اما با دولت به توافق رسیدیم که تا پایان برنامه توسعه پنجم به شاخص 5/1 پرستار به ازای هر تخت برسیم.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری؛ غضنفر میرزابیگی در مراسمی در بندرعباس اظهار کرد: قوانین پرستاری متعلق به همه پرستاران کشور است و همه پرستاران در تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و... باید از آن بهره مند شوند. تاکنون 2 بند از قانون ارتقای بهره وری (کاهش ساعت کاری و ضریب دادن به شیفت شب و روزهای تعطیل) اجرا شده است.

 وی ادامه داد: 16 تا 17 قانون برای مشاغل سخت و زیان آور در کشور وجود دارد که گاهی بر یکدیگر اثر متقاطع دارند از این رو آیین نامه جامع مشاغل سخت و زیان آور در حال تدوین است.

 رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور با بیان اینکه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باید پیش از قانون ارتقای بهره وری اجرا می شد، گفت: با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری میزان دریافتی پرستاران افزایش می یابد.

 میرزابیگی با بیان اینکه در یکی دو سال آینده شرایط اجرای کامل قانون ارتقای بهره وری فراهم می شود،افزود: هم اکنون برای اجرای آزمایشی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری 2 بیمارستان در تهران و یک بیمارستان در اصفهان انتخاب شده است و کای پرستاری و استانداردهای خدمات پرستاری نیز برای  اجرای این قانون تعریف شده است.

 وی ادامه داد: در حال حاضر 16 نظام پرداخت در دنیا وجود دارد که نظام پرداخت برای پرستاری(بر اساس چک لیست و رعایت استانداردهای خدمات پرستاری) بهترین نوع پرداخت است البته در این نظام 20 درصد پرداخت مربوط به رضایتمندی بیمار است. 60 درصد پول دریافتی در قبال خدمات پرستاری به پرستاران و 40 درصد به سیستم  تعلق می گیرد. و در این نظام پرداخت مقاطع مختلف دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی هر  کدام ضرایب خاصی دارند.

 وی همچنین گفت: قانون ارتقای بهره وری به زودی در نیروهای مسلح و تامین اجتماعی اجرا می شود.

 میرزابیگی با بیان اینکه هم اکنون خدمات پرستاری بسیار بیمار محور است، افزود: در عرصه فعالیت پرستاران در حوزه ارتقا و حفظ سلامت و بازتوانی بیماران کمتر کار شده است با این حال رئیس جمهوری با بکارگیری 7 هزار پرستار در عرصه بهداشت مدارس موافقت کرده است.

 وی همچنین ادامه داد: در اجلاس اخیر  ICNاز ایرلند و انگلیس گزارش هایی از تجویز دارو توسط پرستاران ارائه شد و تجویز دارو در حرفه پرستاری در 3 تا 4 کشور دنیا در حال اجراست که البته مطالعه ای در این باره در ایران در حال اجراست.

 رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور گفت: هم اکنون جایگاه پرستاری ارتقاء یافته است قائم مقام وزیر بهداشت در امور پرستاری تعریف شده و مدیران پرستاری در دانشگاهها مستقیماً زیر نظر رئیس دانشگاه هستند.

 میرزابیگی با بیان اینکه مقرر شده است که قانون ارتقاء بهره وری برای اورژانس 115 هم اجرا شود، افزود: اگر فردی در شیفت صبح سرپرستار بود و مدیران پرستاری اگر در شیفت شب کشیک داشتند باید به میزان حضورشان ضریب 5/1 را داشته باشند.

 وی با بیان اینکه به زودی شرایط برای اجرای قانون ارتقای بهره وری برای اورژانس جاده ای هم فراهم می شود، ادامه داد: در قانون ارتقای بهره وری سیستم پرداخت پرستاری دوگانه است یکی بر اساس حقوق و مزایا و دیگری مبتنی برعملکرد.

 رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور با بیان اینکه نباید دریافتی ها در نظام سلامت تبعیض آمیز باشد در ادامه گفت: در آخرین جلسه دیدار اعضای شورای عالی نظام پرستاری با مقام معظم رهبری ایشان عنوان کردند پرستاری را تعریف و بازتعریف کنید پرستاری یک نیروی خدماتی صرف نیست بلکه یک عنصر حیات بخش نظام سلامت است.

 میرزابیگی افزود: رئیس جمهوری نیز پرستاران را مجاهدان خاموش دانستند و عنوان کردند شما با همه تلاش ها تاکنون فقط طرح مسئله کرده اید.

 وی ادامه داد: من از همه پرستاران تقاضا دارم اول مردم، سپس نظام سلامت، بعد فعل پرستاری و در نهایت پرستاران را مدنظر قرار دهند همچنین هیئت مدیره های نظام پرستاری در مقابل دانشگاه، دفاتر پرستاری و سیستم های اجرایی نیستند بلکه در کنار آنها هستند.

 رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور گفت: زمانی این قوانین و برنامه ها جزو آرزوهای جامعه پرستاری بود بعد به شعار تبدیل شد سپس به روی کاغذ آمد و امروز پس از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد.

 میرزابیگی افزود: تاکنون 4 قانون در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید یکی قانون استخدام ها بود که در ابتدا تا پایان برنامه توسعه چهارم و هم اکنون باید تا پایان برنامه توسعه پنجم استخدام انجام شود و با دولت به توافق رسیدیم که تا پایان برنامه توسعه پنجم به شاخص 5/1 پرستار به ازای هر تخت برسیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون در بهترین شرایط 7/0 پرستار برای هر تخت در 24 ساعت در بیمارستان داریم، ادامه داد: باید 2 تا 3 برابر ظرفیت فعلی به صورت استخدام یا تعاونی های غیر دولتی یا به روش های مختلفی پرستار جذب کنیم.

 رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور گفت: از دیگر قوانین قانون ارتقای بهره وری بود که البته زودتر از قانون تعرفه گذاری مطرح شد اگر چه امروز حقوق پرستاران متناسب با تورم نیست و به حدی نیست که معاش و زندگی پرستاری تامین شود اما اگر می خواست حقوق 130 هزار تومان سال 83 با افزایش های معمول کارمندی افزایش یابد به حد امروز نمی رسید.

میرزابیگی با بیان اینکه زمانی بخش خصوصی با همه مشکلاتش جای ایده آلی برای پرستاران دولتی بود، افزود: هم اکنون وضعیت بالعکس شده است.

وی یادآور شد: 5 سال از اجرای آزمایشی قانون خدمات کشوری می گذرد و به زودی وارد فاز اجرای قطعی آن می شویم./ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۳
با عرض سلام به مسیولین محترم در مورد افزایش حقوقی پرستاران افزایش 40درصدی هر وقت اجرا شد ان وقت بقیه ارگانها اعتراض کنند افزایش حقوق در صورتی به نفع ما پرستاران است که در حکم باشد نه به صورت کارانه چون بیمارستانها به هر روشی از کارانه پرسنل کم می کنند
Iran (Islamic Republic of)
دريك
۱۷:۴۱ ۰۸ تير ۱۳۹۳
ماماهاي بيچاره چي بگن كه هرچي استرسه براي ماماهاست.ما با جون2نفر سروكار داريم هم مادر هم نوزاد.به خدا عادلانه نيست كه مامايي جز مشاغل سخت نباشه. همه ماماها اعتراض دارن
Iran (Islamic Republic of)
سه روک
۱۹:۳۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
متاسفم که تبعیض در بین تحصیل کرده ها هم بیداد میکند راستی کی میگه کار بخش پرسنل ازمایشگاه یا رادیولوژی از كار پرستاران راحتتره!! ایا انجام یک سی تی اسکن یا یک گرافی و یا یک ازمایش توسط کارشناسان رادیولوژی و ازمایشگاه راحتتر و کم دردسرتر و کم مسولیت تره یا انجام یگ اوردر پزشک توسط پرستار دادن دو قرص به بیمار تزریق یک امپول و یا وصل یک سرم کدام یک؟! لطفا عادل باشید اگر به عدالت اعتقاد دارید
Germany
پرفیوژنیست
۰۰:۵۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۳
متأسفانه اینقدر سطح سواد و تربیت شما پایین است که روی سطح تفکر شما نسبت به سیار پرسنل های زحمت کش کادر درمانی چه پرستار چه پزشک چه اتاق عمل و چه .... تأثیر گذاشته است...
اول رفتار(اخلاق) ...دوما ارئه بهترین کیفیت در خدمات رسانی = افزایش حقوق در غیر اینصورت ان کان لم یکن خواهید ماند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام
چرا ساعت کاری پرستاران در شب 19 ساعت محاسبه می شود اما برای پرسنل رادیولوژی این طور نیست؟ چرا طرح نوین انها از پرتوکاران بیشتر است؟ چرا افزایش حقوق 40 درصد فقط برای انها حساب می شود؟چرا ما انقدر بیچاره هستیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا حتی حق اشعه مارا کامل نمی دهند؟ ..........
آخرین اخبار