خوزستان/

مدفن قدیمی پسماند اهواز پارک جنگلی می شود

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان بر تبدیل مدفن قدیمی پسماندهای اهواز به پارک جنگلی تأکید کرد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان با اشاره به آغاز بهره‌برداری مدفن جدید پسماند اهواز گفت: مدفن قدیمی این شهر باید به پارک جنگلی تبدیل شود.

وی نسبت به خطر متصاعد شدن گاز متان و گازهای سمی دیگر از مدفن قدیمی پسماند هشدار داد و افزود: تبدیل شدن این محل به پارک جنگلی می‌تواند خطرات ناشی از این گاز‌ها را کاهش دهد.

لاهیجان‌زاده اظهار کرد: با روش‌های ساده‌ای از جمله لوله‌گذاری و شبکه‌گذاری این محل می‌توان از گازهای تولید شده انرژی استحصال کرد.

وی ادامه داد: در کلان شهرهای مشهد و شیراز این روش استفاده شده و اصفهان نیز در حال اجرای آن است.

این مقام مسئول تأکید کرد: با راه‌اندازی سایت جدید وظیفه محیط زیست پایش و نظارت بر روند کار است.

دبیرکارگروه مدیریت پسماند استان همچنین با بیان اینکه با تصویب قانون پسماند در سال 83 و ابلاغ آن در سال 84، تحولی در قوانین مرتبط با پسماند به وجود آمد،‌ گفت: به این ترتیب علاوه بر پسماندهای کشاورزی، عفونی، صنعتی و ویژه یکی از معضلات یعنی پسماندهای شهری نیز تعیین تکلیف شد. به این ترتیب در شهرداری که در قوانین گذشته فقط مسئول جمع‌آوری زباله بود با تصویب قانون جدید دفع زباله نیز به مسئولیت‌های این نهاد اضافه شد.

وی با اشاره به اینکه کلان شهرهای دیگر همانند تهران،‌ مشهد، اصفهان و شیراز در این پروسه از اهواز پیشی گرفته‌اند،‌ اظهار کرد: مسئله زباله تقریبا در اغلب ممالک حل شده اما در کشور ما هنوز راهی طولانی در پیش دارد.

لاهیجان‌زاده اظهار کرد: در اهواز روزانه یک هزار تن تا یک هزار و 200 تن زباله تولید می‌شود. سرانه تولید زباله در اهواز حدود 900 گرم و میانگین کشوری حدود 200 گرم بیشتر است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان، مشارکت شهروندان را در کاهش تولید زباله و به تبع آن هزینه‌های دفع، بسیار مؤثر دانست و گفت: به وسیله آموزش،‌ سرانه تولید زباله باید کاسته شود، علاوه بر این جلوگیری از ادغام زباله و جداسازی زباله خشک همچون PET، کاغذ، شیشه و... که دارای ارزش اقتصادی است،‌ نیز باید در برنامه‌ها قرار گیرد و مواد آلی هم به کود کمپوست تبدیل شود.

 محل دفن قدیمی شهر اهواز در 9 کیلومتری اهواز در جاده اهواز- ماهشهر واقع شده و یک کیلومتر از روستای برومی فاصله دارد، این محل از 20 سال پیش به عنوان سایت دفع پسماند اهواز مورد استفاده قرار می‌گرفت و گنجایش آن از چند سال پیش تمام شده است. به دلیل دفن غیربهداشتی زباله در این محل و ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی بسیار همچنین آلوده شدن آب‌های زیرزمینی و ایجاد مشکلات بهداشتی برای روستائیان، اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از سال 82 این موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کرده است.

در ‌‌نهایت مدفن جدید پسماند اهواز در جاده ماهشهر در نزدیکی روستای سفیره تیرماه امسال به بهره‌برداری رسید./س
برچسب ها: مدفن ، پسماند ، پارک جنگلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.