در راستاي همبستگي با مسلمانان مظلوم ميانمار صادر شد

بيانيه دانشجويان تجمع‌کننده در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران

دانشجويان تجمع‌کننده در مقابل دفتر سازمان ملل، با صدور بيانيه‌اي تأکيد کردند: کشتار و تصفيه نژادي مردم مسلمان روهينگيا بايد متوقف شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در تجمع امروز دانشجويان در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران بيانيه‌اي صادر شد.

متن اين بيانيه به شرح زير است:

همانگونه که مردم فلسطين و تمامي دوستداران آزادي آن، امروز بعد از گذشت 64 سال از روز نکبت يعني روز تأسيس رژيم اشغالگر قدس در 15مي سال 1948 کماکان خاطره تلخ اين روز را به ياد مي آورند مردم مسلمان و محروم ميانمار نيز خاطرات تلخ 64 سال آوارگي را از تاريخ 4 ژانويه سال 1948 در اذهان خود مرور مي‌کنند.
اين روز همان روزي است که استعمار انگليس با خروج خود از کشور برمه و اعطاي قيموميت مسلمانان روهينگيا ساکن آراکان به دولت نظامي برمه رنج و عذاب ملت را رقم زد. از آن زمان تاکنون مسلمانان روهينگيا در سايه وحشت يکي از ظالم‌ترين رژيم‌هاي حاکم، زيسته‌اند. اما با اين همه، رنج و عذاب اين ملت تاکنون کمتر به گوش جهانيان رسيده است و شايد بتوان آنان را فراموش شده‌ترين ملت مظلوم دنيا ناميد.

امروز با گذشت ده‌ها سال، کماکان مسلمانان روهينگيا تحت رنج و عذاب به سر مي‌برند و طي ماه‌هاي گذشته بسياري از مسلمانان اين کشور به دست بوداييان افراطي به قتل رسيده اند؛ بيش از 60 روستاي محل سکونتشان به آتش کشيده شده است؛ بيش از 22 مسجد ويران شده است؛ زنان متعددي مورد تجاوز قرار گرفته‌اند و قريب به 100 هزار آواره روهينگيايي به صدها هزار آواره سال‌هاي قبل اضافه شده است.

مطابق با گفته شاهدان عيني آنچه بر سر مرد و زن و کودک اين قوم آمده است خارج از حد تصور است. اين در شرايطي است که نيروهاي دولتي ميانمار در اغلب موارد يا سکوت کرده‌اند و يا حتي خود در حملات ضد مسلمانان نقش داشته اند و از همه دردناک‌تر اينکه اين اتفاقات در سکوت کامل رسانه‌ها و نهادهاي بين المللي رخ داده است. براي اينکه رسانه‌ها و نهادهاي حقوق بشر ابزاري است براي پيشبرد اهدافي که امروز بارزترين نمونه آن در مورد کشور سوريه مي توان شاهد بود.

ما تجمع کنندگان در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران در روزي که از سوي تشکل‌هاي مردم نهاد دنيا به نام روز جهاني همبستگي با مظلومين کشور ميانمار نامگذاري شده است اعلام مي داريم:

1- نهادهاي بين المللي از جمله سازمان ملل متحد و شوراي امنيت و نيز سازمان کشورهاي اسلامي هرچه سريعتر سکوت خود را در قبال اين جنايات شکسته و نسبت به اتفاقات و نسل کشي رخ داده در کشور ميانمار نسبت به مسلمانان موضع گيري جدي کنند.

2- کشورهاي حوزه "آ. ث. آن" و داراي ارتباطات اقتصادي- سياسي با کشور ميانمار بايد تمام تلاش خود را جهت اعمال فشار و توقف ظلم نسبت به مسلمانان اين منطقه مبذول دارند.

3- نه تنها بايد سازمان ملل به سرعت وقوع فجايع در ميانمار را متوقف کند بلکه بايد در آينده هرچه سريعتر بحث حقوق شهروندي مسلمانان روهينگيايي ميانمار و مشکل سرزميني‌شان را که سه دهه از آنان سلب شده و چند ميليون انسان را از زندگي ساقط کرده است به آنان بازگردانند و به شکل جدي در دستور کارهاي اولويت‌دار خود قرار دهد.

4- از کشور مسلمان بنگلادش درخواست داريم تا هرچه سريعتر نسبت به بازگشايي مرزهاي خود و پذيرش آوارگان مسلمان ساکن در مرزها اقدام کنند تا از تحقق فاجعه‌اي انساني جلوگيري شود.

5- ضروري است هرچه سريعتر تدابيري جهت مجازات مسببين و عاملان کشتار، تخريب و تجاوز به مسلمانان شکل گيرد.

در پايان از ملت روزه‌دار ايران و تمامي سازمان‌هاي مردم نهاد و N.G.O هاي مستقل در سراسر دنيا که درد انسانيت و مشکلات تحليل شده برگرده مستضعفين از جانب مستکبرين دارند تقاضا داريم تا با اجراي طرح‌هاي جمع‌آوري کمک، دست به دست هم داده و هرچه زودتر مقدمات راه اندازي ناوگان‌هاي کمک‌رساني و بشردوستانه را براي التيام دردهاي مستضعفين اين ديار فراهم کنند.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار