چرا برخي از كودكان هميشه مضطرب اند؟

شيوه‌های فرزند پروری والدين از عوامل تاثيرگذار بر سلامت نوجوانان است. والدينی با شيوه‌ فرزند‌پروری مقتدرانه، دارای فرزندانی با افکار اضطرابی و علايم وسواس فکری عملی پايين هستند.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی یزد، نقش شيوه‌های فرزند پروری در پيش بينی افکار اضطرابی و علايم وسواسی فکری و عملی نوجوانان را بررسی کردند.
 
در این بررسی آمده است: سبک‌های تعامل والدين با کودکان و يا نوجوانان تاثير شگرفی بر شکل‌گيری شخصيت و سلامت‌روانی و بروز برخی علايم روانپزشکی دارد.
 
بر اساس این گزارش، هدف پژوهش حاضر پيش‌بينی افکار اضطرابی و علايم وسواس فکری و عملی نوجوانان براساس شيوه‌های فرزندپروری والدين است. و روش بررسی این پژوهش از نوع توصيفی تحليلی است.
 
بر پایه این گزارش، برای انجام اين پژوهش، 180 نفر از دانش آموزان مذکر شهر مرند به صورت نمونه‌گيری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده‌اند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های شيوه‌های فرزند پروری والدين Baumrind، پرسشنامه افکار اضطرابی Wales و وسواس فکری عملی Maudsley استفاده شد. داده‌های تحقيق با ضريب همبستگی پيرسون ورگرسيون چندگاه تحليل شدند.
 
این بررسی حاکی است: علايم وسواس فکری عملی و افکار اضطرابی رابطه‌ مثبت معنی‌دار با شيوه‌های فرزند‌پروری مستبدانه و سهل‌گيرانه و رابطه‌ منفی معنی‌دار با شيوه فرزند پروری مقتدرانه دارد. شيوه‌های فرزند پروری توانايی پيش‌بينی سطح علايم و سواس فکری عملی و افکار اضطرابی نوجوانان را دارند.
 
گفتنی است: نتايج پژوهش نشان داد که شيوه‌های فرزند پروری والدين از عوامل تاثيرگذار بر سلامت نوجوانان است. والدينی با شيوه‌ فرزند‌پروری مقتدرانه، دارای فرزندانی با افکار اضطرابی و علايم وسواس فکری عملی پايين هستند./عط
برچسب ها: وسواس ، اضطراب ، والدین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار