چشمه ای با خواص درمانی فراوان +عکس

چشمه گراب در حدود یک کیلومتری از جنوب جاده قدیم مشهد به نیشابور و در موقعیت جغرافیایی واقع شده‌است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، چشمه ای با آب های کلروره سدیک آهن دار و هیپوترمال با باقی‌مانده خشک زیاد و اسیدیته زیاد است. وجود املاح کلر و سولفات فراوان و ترکیبات به حد اشباع در آب نشان‌دهنده ارتباط آب با منابع غنی زیرزمینی از این مواد می‌باشد.

 
 
این چشمه دارای آب معدنی با خواص درمانی فراوان می‌باشد. این نوع آب‌ها افزاینده ادرار، و به دفع مواد زاید کمک می‌کنند. از خواص درماني آن كمك به بهبود، بيماري هاي مفصلي ، ازدياد ترشحات بزاق ،‌صفرا. معده و لوزالمعده است. آب اين چشمه ها عموما در درمان بيماري هاي مفصلي اثر بخش است .
 
 
  
مردم محل از آب این چشمه به عنوان دارو و برای التیام زخم‌های سطحی استفاده می‌کنند. توپونیم گراب واژه‌ای فارسی است که مرکب از دو جزء «گر» و «آب» می‌باشد. در لغت نامه دهخدا برای معنای واژه گَر(gar) بیماری کچلی آمده‌است. در عربی بدان جرب و در ترکی هم به آن قوتور می‌گویند. واژه آب (ãb) نیز در غالب موارد به همین معنی متداول در فارسی امروزی است.
 
 
 
در واقع امر چشمه گراب متشکل از چندین چشمه با فواصل تقریبی ۵۰۰ متر از یکدیگر می‌باشد که اغلب دارای دهانه‌های مخروطی و مرتفع تر از سطح زمین می‌باشند. مظهر اصلی چشمه گراب که بر روی تپه مخروطی شکلی به ارتفاع متوسط ۳۰ متر واقع است و به نظر می‌رسد که سطح پیزومتری آن نیز حدود ۱۰ متر بالاتر از سطح دشت و اراضی منتهی به کالشور می‌باشد.
 
 
 

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: گراب ، شبانه ، خواص درمانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار