سرطان لوزالمعده، هشتمین سرطان کشنده جهان است

سرطان لوزالمعده (پانکراس)، به عنوان سیزدهمین سرطان شایع و هشتمین سرطان کشنده در دنیا، شناخته شده است.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر محمدامین ناظر مظفری، پزشک متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در رابطه با فاکتورهای موثر در ابتلا به بیماری سرطان لوزالمعده، افزود: افزایش سن (60 تا 80 سالگی)، موقعیت اجتماعی اقتصادی پایین، نژادهای یهودی و سیاهپوستان آمریکا، چاقی و کم تحرکی، مصرف الکل، فاکتورهای ژنتیکی و ارث، از جمله مواردی هستند که خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را تشدید می کنند.

دکتر محمدامین ناظر مظفری اظهار کرد: استعمال دخانیات، یکی از مهم ترین علل ابتلا به سرطان لوزالمعده بوده و علاوه بر این، دیابت شیرین (ملیتوس)، سیروز مزمن، پانکراتیت، کوله سیستکتومی قبلی (برداشتن کیسه صفرا) و هم چنین فاکتورهای شغلی مانند تماس با نیکل و کروم، از دیگر موارد موثر در افزایش احتمال ایجاد این بیماری هستند.

وی با اشاره به علایم بیماری سرطان لوزالمعده، اظهار کرد: زردی، بی اشتهایی، علائم مبهم شکمی، دردهای تیرکشنده و سوزش در قسمت فوقانی راست شکم یا در ناحیه میانی شکم، مدفوع چرب و کاهش وزن، مشخص ترین علایم ابتلا به این بیماری هستند.

این  پزشک متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه کرد: علی رغم پیشرفت های درمانی در علم جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی جدید در سراسر دنیا، این بیماری  هم چنان یک بیماری لاعلاج بوده و معمولا پنج درصد مبتلایان تا پنج سال زنده می مانند.

این پزشک متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی توصیه کرد: عدم استعمال دخانیات، رعایت رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی منظم و کاهش وزن، ریسک ابتلاء به سرطان پانکراس را به شدت کاهش می دهد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار