تدارک مخالفان افغان به رهبری احمد شاه مسعود براي شرکت در انتخابات رياست جمهوري

مخالفان افغان و وارثان ائتلاف شمال به رهبری "احمد شاه مسعود" برای تشکیل ائتلاف در انتخابات آتی در این کشور تلاش می کنند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس 24، مخالفان دولت حامد کرزای در افغانستان از چند ماه پیش حول محور جبهه ملی افغانستان گرد هم آمده اند. این شخصیتها وارثان سیاسی ائتلاف شمال که به ابتکار احمد شاه مسعود بنیان گذاشته شده بود، هستند. این مخالفان قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در سال 2014 برگزار خواهد شد. برابر اردوگاه دولت قد علم کنند. اما آنها برای نیل به این هدف می بایست متحد شوند. گزارشگر در این باره گفت: ضیا مسعود برادر احمد شاه مسعود، بر سر مزار برادرش شیر پنج شیر حاضر شده است. او که بنیانگذار جبهه ملی افغانستان است، می گوید: دلم برای او تنگ شده است. ما خیلی به هم نزدیک بودیم و با هم وارد عرصه سیاست شدیم.

گزارشگر ادامه داد: ضیا مسعود قصد دارد ائتلاف شمال را که در سال 1990 برادرش رهبری آن را عهده دار بود، مجددا زنده کند. او اصلی ترین رهبران گروه های شمال کشور اعم از ازبک، تاجیک، ترکمن و الزهرا را گرد هم آورده است. این طوایف نزدیک به نیمی از جامعه افغانستان را تشکیل می دهند. ضیا مسعود گفت: ما نفوذ زیادی در مناطق پشتون داریم و معتقدیم حل مشکلات افغانستان با تکیه بر تعلقات نژادی ممکن نیست. از این رو ما به تشکیل ائتلافی بزرگ با تمامی گروه های سیاسی مبادرت کرده ایم.

گزارشگر افزود: وی که به مدت پنج سال معاونت ریاست جمهوری را عهده دار بوده است، اکنون قصد دارد تمامی مخالفان حمید کرزای رئیس جمهوری افغانستان را حول برنامه ای واحد به منظور کاهش قدرت رئیس جمهوری به نفع ایالات مختلف کشور، جمع کند و علیه طالبان به مبارزه برخیزد. این در بین ترکمن ها و ازبک ها و طرفداران عبدالرشید دوستم طرفداران زیادی دارد. مسعود احمد مسعود رئیس سازمان جوانان طرفدار ‍ژنرال دوستم گفت: «ژنرال دوستم تنها مورد حمایت ترکمن ها و ازبک ها قرار ندارد. اقوام تاجیک و الزهرا و پشتون نیز او را دوست دارند. به همین دلیل اگر از این اقوام بخواهیم به خاطر او (دوستم ) با طالبان بجنگند، آن ها وارد عمل خواهند شد.
 
گزارشگر ادامه داد: به نظر می رسد مبارزات انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری از هم اکنون آغاز شده است.

احمد جوینده کارشناس مسایل سیاسی گفت: آنها (رهبران احزاب) قادرند به افراد پول بدهند تا در هر تظاهراتی شرکت کنند. اما به نظر من به جز ژنرال دوستم که نزد مردم از محبوبیت برخوردار است، هیچ یک از رهبران گروه های مختلف محبوبیتی ندارند.

در زمان جنگ داخلی، مسعود، دوستم و رهبر طایفه الزهرا در کنار هم و متحد یکدیگر بودند. اما این ائتلاف از میان رفت. اما اکنون تلاش می شود که این طوایف با معرفی نامزدی مشترک در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار