منافقیم یا نه؟

حسن حیدری باقرآبادي در وبلاگ "روايتي ديگر" نوشت:حداقل تلاش ماها باید بر این باشد که دروغ نگوییم .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: «منافق سه نشانه دارد؛ هنگام سخن دروغ می گوید، به هنگامی که وعده می دهد تخلف می کند و به هنگامی که امانتی نزد او بگذارند خیانت می کند؛ چنین کسی منافق است هرچند روزه بگیرد، نماز بخواند و خود را مسلمان بداند.»
آیا ما در وعده هایمان تخلف می کنیم؟ خداوند خطاب به مومنین می فرماید که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ»؛ خوب شاید تلاش کنیم که آدم بدقولی نباشیم و به عهدها و وعده هایمان عمل کنیم. مسلمانان بايد به همه‏ پيمان‏ها، (با هر كس و هر گروه،) پايبند باشند، چه قراردادهاى لفظى، چه كتبى و چه عملى؛ پيمان‏هاى سياسى، اقتصادى، اجتماعى ويا خانوادگى؛ با قوى يا ضيعف، با دوست يا دشمن،با خدا (مثل نذر و عهد) يا مردم، با فرد يا جامعه، با كوچك يا بزرگ، با كشورهاى منطقه يا قراردادهاى بين المللى. كلمه‏‌ى «العقود» داراى الف و لام است كه شامل همه‏‌ى قراردادها مي‌شود. «أوفوا بالعقود»

در جای دیگری از قرآن داریم که «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ» و روشن است که ما بسیار به این عهدمان عمل نمی کنیم، بنابراین احساس من این است که تنها در صورتی ما می توانیم خود را از این ویژگی زشت مبرا بدانیم که در مسیر عمل به این عهود و عقود باشیم هرچند ممکن است این مسیر تا آخر عمر هم طولانی باشد اما نباید مسیر حرکت را ناتمام رها کنیم.

در مورد ویژگی امانتداری در قرآن داریم که «إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا»؛ به باور بيشتر مفسّران، منظور آيه شريفه اين است كه هر نوع امانت دينى يا حقوقى، مردمى و ياخدايى، اقتصادى، اجتماعى يا سياسى، مادّى يا معنوى كه به عنوان امانت به شما سپرده شد، آن را باز پس دهيد و رعايت امانت كنيد. از دو امام نور حضرت باقر و صادق - كه درود خداى برآنان باد - نيز اين ديدگاه روايت شده است. لذا به نظر می رسد در بخش شغلی باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا امانتدار خوبی باشیم ضمن اینکه مسئولیتی که در توان ما نیست قبول نکنیم چرا که در روایت است از امام صادق علیه السلام فرمود: «ملعون من تراس، ملعون من هم بها، ملعون من حدث بها نفسه!» «ملعون است کسی که ریاست را به خود بندد (ریاست طلب باشد)، ملعون است کسی که به آن همت گمارد، ملعون است کسی که در دل اندیشه ریاست بپرورد و با آن حدیث نفس کند!» یا در جای دیگر می فرماید که  ملعون است کسی که شایسته پست ومقامی نیست ولی آن را بپذیرد، بنابراین به نظر می رسد امانتدار هم نیستیم.

لذا حداقل تلاش ماها باید بر این باشد که دروغ نگوییم چرا که اولاً حسن ابن محبوب مي‌گويد: از حضرت صادق (ع) پرسيدم:يكون المومن بخيلا؟ قال: نعم، قلت: فيكون جبانا؟ قال: نعم، قلت: فيكون كذابا؟ قال: لا و لا خائنا، ثم قال: يجبل المومن على كل طبيعه الا الخيانه و الكذب.آيا مومن ممكن است بخيل باشد؟ فرمود: بله. آيا ممكن است ترسو باشد؟فرمود بله.آيا ممكن است دروغگو باشد؟فرمود: نه،مومن داراى هر سرشتى مي‌شود،جز دروغ وخيانت.دروغ و خيانت هرگز در دل مومن يافت نمي‌شود. ثانیاً اگر دروغ هم در وجود ما باشد هر سه نشانه کامل شده و منافق خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار