استفاده بهینه از لیزر در کشورمان مغفول مانده

کاربرد لیزر و پیشرفت های لیزر در درمان باعث شده که فضای مسمومی از سوی تبلیغات اغواکننده صورت گیرد به گونه ای که با کم بودن سطح نظارت ها استفاده بهینه از لیزر در کشورمان مغفول مانده است

به گزارش  گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر علیرضا زالی، قائم مقام سازمان نظام پزشکی در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد در خصوص استفاده از لیزر در کشورمان افزود : متاسفانه در کشور ما بحث تجاری سازی در زمینه لیزر مقدم از بحث های اصیل پزشکی است و وضعیت جسته گریخته ای دارد و هنوز به وضعیت آن سامان داده نشده است همچنین استفاده بهینه از لیزر و بهره وری متناسب از آن مغفول مانده و زودتر از اینکه زیرساخت های حرفه ای آن صورت گیرد وارد کشور شده و یک هم پوشانی نزدیک بین استفاده از لیزر و شارلاتانیزم وجود دارد .

وی گفت : در لیزر نباید بحث افراطی و تفریطی وجود داشته باشد بحث افراطی یعنی لیزر را درمان جادویی بنامیم و بحث تفریطی هم یعنی سیاه نمایی بزرگی کنیم . لیزر یک ابزار کمکی در جنبه تشخیصی درمانی است و باید در جای مناسب خودش استفاده شود . استفاده نامناسب از لیزر بصورت غیر حرفه ای متاسفانه به وفور در کشورمان در حال انجام است . بنابراین اول باید مفهوم لیزر را تبیین کنیم .

لیزر یک تیغ دولبه در پزشکی است

دکتر زالی در ادامه افزود : نکته مهم این است که لیزر یک تیغ دو لبه در پزشکی است البته در حوزه چشم پزشکی با ورود لیزر تحول چشم گیری داشتیم و آنقدر در پزشکی کاربردهای مفید داشته که بسیار نیز متداول شده اما در همین حوزه هم می تواند در صورت عدم رعایت موارد ایمنی مشکل ساز باشد، بنابراین آنچه که باید بصورت اورژانسی بدان توجه شود این است که اول باید موارد ایمنی کاربرد با لیزر آموزش داده شود ما با انجمن های پزشکی لیزر  و معاون درمان در تدارک کمیته سه جانبه ای هستیم تا در دو سال اول برنامه از جنبه ایمنی آن بهرمند شویم و برای هر کسی که در کشور از لیزر استفاده می کند اگر اصول ایمنی لیزر را بلد نباشد مجاز به کاربرد لیزر نخواهد بود. تا کنون دو جلسه با میزبانی سازمان نظام پزشکی و مشارکت انجمن لیزر و وزارت بهداشت صورت گرفته و همزمان از انجمن ها خواستیم تا هر یک کاربرد اصیل لیزر را در حوزه خود تبیین کند و به نظام پزشکی منتقل کند و ما نیز یک آیین نامه ای تعیین می کنیم و این پروتکل ملی خواهد شد تا چهارچوب ملی حرفه ای داشته باشیم در غیر اینصورت بازار نابسامان لیزر همچنان وجود دارد .

وی خاطر نشان کرد : متاسفانه استفاده از لیزر از گروه های پزشکی به آرایشگاه ها هم رسیده و شاهد استفاده از این دستگاه توسط افراد فاقد صلاحیت هستیم و مردم قربانی آنها هستند .

زالی با اشاره به تبلیغات اغوا کننده از کاربرد لیزر در ماهواره ها و مجلات افزود : اکثریت قریب به اتفاق تبلیغات توسط افراد غیر پزشک صورت می گیرد چرا که پزشکان حاذق که از لیزر استفاده می کنند نیازی به تبلیغ ندارند و متاسفانه فضای جامعه نیز مسموم شده و داستان سوء استفاده از لیزر شکل گرفته بنابراین گروه های پزشکی دانشگاهی باید با سرعت بیشتری در استفاده از لیزر به ویژه در بعد علمی بیشتر کار کنند .

 لیزر در هیچ تخصص پزشکی آموزش داده نمی شود

دکتر عشقی فر، متخصص پرتو پزشکی در ادامه افزود : استفاده از نور در پزشکی سابقه طولانی دارد و لیزر نیز انواع و اقسام مختلفی دارد که به طور کلی به لیزر های پرتوان در جراحی ها و لیزرهای کم توان در سطح سلولی مولکولی تقسیم بندی می شود.وقتی با لیزر کم توان کار می کنیم هدفمان مثل برش جراحی نیست همچنین در حوزه کم توان احتمال آسیب کم است.

وی گفت: باید در استفاده از لیزر بستر سازی متناسب صورت گیرد و چیزی که اهمیت دارد این است که در هیچ تخصص پزشکی لیزر آموزش داده نمی شود و به دلیل این کمبود برخی شرکت ها وارد عمل شدند و آموزش ها تجاری سازی شده و حتی برخی آموزش ها ناقص است.

ورود لیزر از دروازه های نامناسب برای گروه های هدف نیست

دکتر بایرامی، متخصص داخلی در ادامه افزود : در کشور ما بخاطر وضعیت خاص آموزشی که لیزر پیدا کرده باعث شده هر کسی بدون اینکه حتی صلاحیت استفاده از لیزر را داشته باشد اقدام به انجام کار کند بنابراین آموزش ها به اندازه کافی نیست و ورود لیزر از دروازه های نامناسبی صورت می گیرد که قابل پذیرش برای گروه های هدف نیست و افرادی که تخصص کافی ندارند وارد این حرفه شده اند و این شاید به عدم نظارت ها و کوتاهی سازمان نظام پزشکی و سایر سیستم ها بر می گردد.

وی گفت : همچنین برخی از مراکز تحقیقاتی نسبت به بروز رسانی خود در زمینه لیزر به کندی عمل می کنند و از دور دستی بر آتش دارند و همین امر فضا را برای برندهای تجاری و گروه های غیر متخصص باز می کند . قسمت های دیگر هم یا کم کارند و یا بدکار بنابراین آموزش ها هم باید برای گروه های پزشکی باشد و هم گروه های پیراپزشکی .

 لیزر در بیماری های پوستی خط اول درمان نیست

دکتر صیرفی، متخصص پوست در ادامه افزود : لیزر یک مبحث علمی است که 40 تا 50 سال از کارش می گذرد اما هنوز آن نتایجی که در همه زمینه های پزشکی موثر باشد را کسب نکرده اما یک روش بسیار خوب  است.

وی گفت : در بسیاری از بیماری های پوستی از لیزر نه بعنوان درمان اولیه بلکه به عنوان درمان در بیماری های حاد یاد می شود لیزر در اکثر بیماری های پوستی خط اول درمان نیست و همین باعث تبلیغات اغوا گری شده به عنوان مثال افرادی که دچار ماه گرفتگی هستند و یا در بسیاری از خال کوبی ها لیزر پیشنهاد اول است اما در برداشتن خال و ضایعات پوستی لیزر شاید جزء درمان آخر باشد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.