حشمت‌‌الله فلاحت پیشه:

جنبش عدم تعهد، نماد اعتراض به نظم تک‌قطبی است

نماینده اسلام آباد غرب در مجلس هشتم ضمن تاکید بر از دست نرفتن وجهه جنبش عد تعهد گفت: جنبش عدم تعهد هنوز جایگاه گذشته خود را در معادلات بین‌المللی حفظ کرده است و امروزه نماد اعتراض با نظم تک قطبی است.

به گزارش گروه وب گردي باشگاه خبرنگاران، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس هشتم در تشریح دلایل شکل‌گیری جنبش عدم تعهد گفت: جنبش عدم تعهد در زمانی شکل گرفت که نظام دو قطبی در جهان حاکم بود و برخی از کشورها متعلق به غرب لیبرال و گروه دیگر وابسته به شرق کمونیست بودند. در چنین اوضاعی کشورهایی که خود را وابسته به هیچ‌کدام از این دو قطب نمی‌دانستند در قالب جنبشی به نام غیر متعهدها دور هم جمع شدند.

بر خلاف نظر عده‌ای که معتقدند با فروپاشی شوروی و تغییر نظام دوقطبی جهان جنبش عدم تعهد با بحران ادامه حیات مواجه شده است، فلاحت پیشه می‌گوید که این جنبش بعد از فروپاشی شوروی و پایان یافتن جنگ سرد جایگاه خود را از دست نداده است؛ زیرا در نظم جدید تک‌قطبی همچنان بسیاری از کشورها مخالف نظم موجود جهانی‌اند و از تقسیم ناعادلانه موقعیت‌ها، شأن‌ها و به ویژه امکانات ناراضی‌اند.

این کارشناس مسایل سیاسی تاکید كرد که از سال 1989 میلادی (1368) که نظام دو قطبی جهان به هم ریخت، نظام ‌تک‌هژمونی (تک‌‌سلطه‌ای) غربی در دنیا شکل گرفت که سایر کشورها را در طول آمریکا تعریف می‌کرد؛ در چنین وضعی با وجود ارایه تعریف‌های جدید، باز هم عده‌ای از کشورها به ویژه کشورهایی که عضو جنبش عدم تعهد بودند در برابر نظم موجود ناراضی ماندند و این نارضایتی را بار دیگر در قالب جنبش عدم تعهد پیگیری کردند.

به گفته فلاحت پیشه، یکی از دلایلی که می‌توانست به فروپاشی جنبش عدم تعهد منجر شود، شکل‌گیری نظم جدید به رهبری آمریکا بود که در نهایت طرحی شکست خورده از کار درآمد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح اینکه ایران چگونه می‌تواند از فرصت برگزاری اجلاس در تهران برای افزایش توان دیپلماسی خود و کاهش فشارها استفاده کند گفت: جمهوری اسلامی باید در متن و حاشیه‌های این اجلاس برای همراه کردن کشورها با خود و دستیابی به اهدافی که در سیاست خارجی دنبال آن است، استفاده کند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: جمهوری اسلامی در این اجلاس می‌تواند با ارایه یکسری راهکارها در قبال تحولات منطقه مثل سوریه، تحولات بحرین و همسوسازی این تحولات با هم، تلاش کند از حاشیه‌ای شدن مسایل بحرین جلوگیری شود.

فلاحت پیشه ادامه می‌دهد: همچنین ایران می‌تواند در ارتباط با کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته طرح و برنامه‌هایی داشته باشد؛ اکنون یکی از نهادهایی که کشورهای جنوب را در قبال شمال نمایندگی می‌کند، جنبش عدم تعهد است. جمهوری اسلامی باید بتواند به صورت کلان در این رابطه راهکار ارایه دهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه درحالی که تلاش زیادی شده که ایران در حاشیه قرار گیرد، کشاندن پای مقامات سیاسی کشورها به ایران و برگزاری نشستی تحت عنوان نشست عدم تعهد می‌تواند جایگاه دیپلماتیک برای ایران تعریف کند می‌گوید: این به شرطی است که بتوانیم یکسری راهکارهای عملیاتی را شکل دهیم.

وی اهمیت حاشیه‌های اجلاس عدم تعهد را کمتر از خود اجلاس نمی‌داند و تصریح می‌کند: با توجه به اینکه شرکت‌کنندگان، به ویژه کشورهایی که ایران نیاز به تنش‌زدایی با آنان دارد مثل مصر، قرار است در سطح خوبی در اجلاس شرکت کنند می‌توان با برنامه‌ریزی درست و هوشمندانه بیشترین استفاده را برد.

وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد اجلاس شانزدهم جنبش عد تعهد در تهران منجر به کاهش اختلافات کشورهای عضو شود.

منبع: روزنامه حمایت

انتهاي پيام/ب2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار