جایگاه «ملا نصرالدین» در فرهنگ و اعیاد مردم ترکیه

یکی از شخصیت‌های مشترک بین ملت ایران و ترکیه ملا نصرالدین است که همانند ملت ایران نزد ملت ترکیه نیز با جنبه شوخ طبعی و مزاح و نکته سنجی‌های خود جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در کشور ترکیه یکی از شخصیت های محبوب نزد ملت این کشور ملا نصرالدین ایران است. ملا نصرالدین با جنبه شوخ طبعی و مزاح و نکته سنجی‌های خاص خود توانسته نزد ملت ترکیه نیز جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و در عین حال کودکان ترکیه‌ای را به دین اسلام و ارزش‌های دینی علاقه مند ساخته است.



در ترکیه شخصیت ملا نصرالدین به خصوص در ایام عید از جمله عید سعید فطر و عید قربان به عنوان دو عید بزرگ جهان اسلام مطرح می‌شود و البته در این ایام که ایام شادی و سرور است، لطیفه‌های ملا نصرالدین باعث خنده و تبسم مردم مسلمان ترکیه می‌شود.

این در حالی است که در سال‌های اخیر و با توجه به افزایش علاقه مردم ترکیه به دین اسلام و تلاش برای شناختن ابعاد ارزشی اسلام، شخصیت ملا نصرالدین نیز دچار تحولی چشمگیر شده و اینک مردم ترکیه ملا نصرالدین را نه به عنوان یک شخصیت شوخ طبع، بلکه به عنوان یک فرد عالم و آگاه به دین اسلام شناخته و دوست دارند.

امسال نیز همانند سال‌های گذشته افرادی که در نقش و کسوت ملا نصرالدین ظاهر می‌شوند در صحن مساجد و دیگر اماکن عمومی با استقبال مردم و به خصوص کودکان ترک قرار می گیرند. ملا نصرالدین در این مکان‌ها به کودکان توصیه می‌کند که نماز بخوانند، روزه بگیرند و به احکام دین توجه کنند.

ملا نصرالدین در ترکیه همچنین در ایام ماه مبارک رمضان هر شب بعد از افطار با حضور در انظار عمومی باعث خنده و شادی روزه داران و کودکان می‌شود.



خبرنگار فارس در استانبول در صحن مسجد بایزید شخصیت ملا نصرالدین را در حالی که مشغول وضو گرفتن بود به تصویر کشید. امید ایلدیز که در نقش ملا نصرالدین در این مکان ظاهر شده  اظهار داشت که در ماه مبارک رمضان حوالی ساعت افطار مردم به این مکان آمده و وی را ملاقات می کنند.

وی افزود که ایفای نقش ملا نصرالدین و حضور در اماکن عمومی از دوران دولت عثمانی تاکنون در ترکیه ادامه دارد.

مردم ترکیه معتقدند که ملا نصرالدین در ترکیه به دنیا آمده و در همین کشور وفات کرده است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار