اصفهان/

خط دوم متروی اصفهان در دست مطالعه است

شهردار اصفهان گفت: خط دوم متروی این شهر در دست مطالعه است و تا 5 سال آینده اجرا می شود .

' به گزار ش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان سید مرتضی سقائیان نژاد'امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به توجه ویژه استاندار، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهرداری اصفهان به این موضوع اظهارداشت: درصددیم در عین توسعه حمل و نقل شهری میراث گرانبهای پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی برای آیندگان محفوظ بماند. شهردار اصفهان در این خصوص به مكاتبات سال 74 با رییس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اشاره كرد و گفت: در بند چهار این نامه عبور مترو از زیر میدان نقش جهان بلامانع عنوان شده است.

سقائیان نژاد به نامه وزارت كشور در سال 85 اشاره كرد و افزود: در این نامه توسعه حمل و نقل عمومی خط دوم قطار شهری اصفهان در مسیر شرقی به غربی به طول 23 كیلومتر از زینبیه تا میدان شهدای خمینی شهر خواسته شده است.

وی تاكید كرد: استانداری و شهرداری اصفهان با همكاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال ایمن سازی مسیر این خط مترو هستند.

وی اظهارداشت:‌ در این باره نامه ای به یونسكو ارسال شده كه تاكنون پاسخی دریافت نشده است.

شهردار اصفهان در باره سهم شهرداری برای تامین هزینه های مترو هم گفت: در سال 80 موافقت نامه ای تنظیم و براساس آن مقررشد 50درصد هزینه خط یك مترو اصفهان به طول 2/20 كیلومتر را شهرداری و مابقی را دولت پرداخت کند.

سقائیان نژاد با بیان اینكه خط یك متروی اصفهان 23 ایستگاه دارد، افزود:هزینه خط یك اصفهان معادل 10هزار میلیارد ريال پیش بینی شد كه نیمی از آن را شهرداری و نیمی را باید دولت تامین كند.

وی با بیان اینكه اعتبار این تفاهمنامه تا سال 92 است، اضافه كرد: اعتبار این تفاهمنامه می تواند افزایش یابد. شهردار اصفهان افزود: شهرداری اصفهان در تامین تجهیزات و آزادسازی مسیر مترو به تعهدات خود عمل كرده است.

وی تصریح كرد: بر اساس آخرین نامه مدیر سازمان قطار شهری اصفهان باید برای 374 هزار متر مربع احداث ایستگاه های خط یك مترو، پروانه از سوی شهرداری صادر شود.

شهردار اصفهان با بیان اینكه شهرداری تعهد 131 میلیون یورو برای خرید واگن را امضا كرده است، ادامه داد:با توجه به مستندات موجود به تعهدات خود عمل كرده ایم.

وی اظهارداشت: قطار شهری اصفهان جزو طرح های مهر ماندگار محسوب می شود كه قرار است تا پایان دولت دهم به بهره برداری برسد.

سقائیان نژاد با بیان اینكه یک هزار و 70 میلیارد ريال مجلس برای قطار شهری بودجه تصویب كرده است، گفت: تاكنون یك ریال در این باره اختصاص پیدا نكرده است و این در حالی است كه به شهرهای دیگر 32 درصد تخصیص یافته است.

وی اضافه كرد: استاندار و معاون برنامه ریزی استانداری اصفهان این موضوع را به صورت ویژه پیگیری می كنند.

شهردار اصفهان با بیان اینكه 1500 میلیارد ريال این طرح باید از فروش اوراق مشاركت از سوی شهرداری اصفهان تامین شود، افزود: بانك مركزی تاكنون اجازه فروش این اوراق را نداده است.

وی با بیان اینكه تمام مسوولان در اجرای بهره برداری قطار شهری اصفهان كوشش می كنند، اضافه كرد: هیچ كس در این زمینه متهم نیست.

شهردار اصفهان در پایان خواستار حل مشكلات بودجه مترو شد و افزود: اگر این مشکل حل شود تا پایان سال 12 کیلومتر از خط یک مترو به بهره برداری خواهد رسید./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.