آيت‌الله آملي‌لاريجاني در جمع دانشجويان دانشگاه شريف:

مواظب باشيم اختلاف سلايق به اختلاف مسير تبديل نشود/مسئولان خود را فراتر از نقد از جامعه ندانند

رئيس قوه قضائيه با بيان اينکه مسئولان كشور نبايد خود را فراتر از نقد از جامعه ببينند، گفت: معتقدم همه در مسير انقلاب، ديانت و ولايت فقيه در حركتيم كه بايد در كنار اين مسائل علي‌رغم وجود سلايق مختلف اين مسئله را مدنظر قرار دهيم كه اين اختلاف سلايق به اختلاف مسير تبديل نشود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، مراسم اختتاميه سيزدهمين نشست اتحاديه انجمن اسلامي دانشجويان مستقل كشور عصر ديروز با حضور رئيس قوه قضائيه در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.

آيت‌الله آملي لاريجاني در جمع دانشجويان با بيان اينکه از سابق طالب حضور در اينگونه جلسات بوده‌ام، اظهارداشت: ديدار مسئولان با دانشجويان را يك امر صحيح مي‌دانم و معتقدم همه ما در مسير انقلاب، ديانت و ولايت فقيه در حركتيم كه بايد در كنار اين مسائل علي‌رغم وجود سلايق مختلف اين مسئله را مدنظر قرار دهيم كه اين اختلاف سلايق به اختلاف مسير تبديل نشود.

وي با اشاره به تأكيدات مكرر مقام معظم رهبري در ديدار با مسئولان افزود: دانشگاه‌ها به عنوان بستري براي پيشرفت در كشور به حساب مي‌آيند و بايد گفت كه زمان دانشجويي، زمان شور و نشاط است و نقّادي از سوي دانشجويان كار صحيحي است و هيچكدام از مسئولان كشور نبايد خود را فراتر از نقد از جامعه ببينند. چرا كه نقد بستر پيشرفت را فراهم مي‌كند و هركجا كه بازار نقد رواج داشته باشد قطعا شاهد پيشرفت در كشور خواهيم بود و اگر مسئولان خود را فراتر از نقد بدانند به اين فكر مي‌افتند كه هر كاري كه مي‌كنند درست است.

وي با اشاره به اينکه مشتاقم هرجايي كه فرصتي باشد در جمع دانشجويان حضور پيدا کنم و با وجود حجم مسائل كاري اين را وظيفه خود مي‌دانم، به صحبت‌هاي علي جمشيدي در حضور مقام معظم رهبري اشاره کرد و گفت: براساس گفته‌هاي جمشيدي در اين خصوص كه قوه قضاييه وقت دارد از برخي وبلاگ‌ها گلايه كند و هيچ وقت اصراري براي حضور در جمع دانشجويان نداشتند، بايد اين مسئله را اصلاح كنم كه اين يك قياس مع‌الفارغ است در ثاني اصل اين حرف درست نبود و مطمئنا وي عمدا اين حرف را نزده است. من بارها در چندين جمع دانشجويي حضور داشته‌ام و بيان اين مسئله در محضر مقام معظم رهبري و صدها دانشجو قدري ظلم است.


وي در ادامه گفت: بنده به عنوان رئيس قوه قضائيه در مشهد در جمع دانشجويان و اساتيد حضور داشتم و پاسخگوي انتقادات آنها به خود بوده‌ام و براي اينكه يك نقد، سازنده باشد انسان بايد با اطلاعات كامل صحبت كند که اين مسئله را مقام معظم رهبري هم تذكر دادند. 


آيت الله آملي لاريجاني در ادامه با اشاره به اقداماتي كه از سوي اين قوه انجام شده بيان داشت: مشكل اساسي كه در دستگاه قضا وجود دارد كمبود نيرو است با وجود اينكه اين دستگاه يك دستگاه گسترده‌اي است و شاكله خاصي را دارد و بنا اين اصل كه قضات داراي استقلال كامل هستند و من به عنوان رئيس قوه نمي‌توانم بنابراين اصل در كار قضات دخالت كنم. درحالي كه به عنوان مثال در قوه مجريه بدين گونه نيست؛ بايد اين مسئله را مورد تأكيد قرار دهيم كه دستگاه قضا را مساوي با رئيس قوه ندانيم من مسئول دستگاه هستم و نقيصه‌هايي كه برعهده من است را قبول دارم.


وي با بيان اينکه دستگاه قضا در اين ميان بسيار مظلوم واقع شده، خاطرنشان کرد: دستگاه قضا وظايف بسيار سنگيني را برعهده دارد كه با كمك‌هاي رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس توانستيم در جذب نيرو در قوه تحولاتي را ايجاد کنيم و مكانيزم جذب قضات را طي فراخوان‌هايي كه انجام داديم بهبود بخشيم و سومين فراخوان را هم در شهريور ماه در جذب نخبگان دانشگاهي انجام مي‌دهيم براي اينكه بتوانيم با جذب قضات پاسخگوي نيازهاي جامعه باشيم.


وي استفاده از فناوري‌هاي روز دنيا را از دومين اقدامات قابل قبول دستگاه قضا نام برد و گفت: هم اكنون تمامي شعبات دادگاه در كشور به يك سرور مركزي در تهران وصل هستند كه ما مي‌توانيم به تمامي احكامي كه در شعب هر شهر صادر مي‌شود احاطه داشته باشيم و اين مسئله باعث شده كه از دخالت‌هاي نارواي برخي از واسطه‌ها جلوگيري به عمل آوريم كه اين در سلامت قضايي كمك بسياري كرده است.

رئيس دستگاه قضا درخواست دعاوي و شكايات حقوقي افراد از طريق اينترنت و بدون حضور در مراكز دادگاه‌ها را از ديگر اقدامات خوب قوه دانست و تصريح كرد: اين كار از ازدحام در مراكز دادگاه‌ها و دادسراها و اقدامات نابه‌جاي افراد سودجو جلوگيري مي‌كند.


وي پيشگيري از جرم در كشور را چهارمين اقدام مناسب قوه دانست و تصريح كرد: ما نسبت به بقيه كشورها در دنيا در اين مسئله عقب بوديم و اين مسئله به قدري پيچيده است كه بعد از 33 سال نتوانستند يك قانوني كه اين مسئله را مطرح كند را تنظيم كنند كه در نهايت توانستيم با مديريت صحيحي به اين اصل مهم برسيم.


رئيس قوه قضاييه گفت: مسئله‌اي كه من به آن بسيار افتخار مي‌كنم مبارزه با مفاسد اقتصادي در كشور است كه اين پرونده با وجود حجم بسيار آن و متهمان زيادي كه در آن وجود داشتند، توانسته‌ايم حکم 39 نفر از متهمان را اعلام كنيم و بايد بگويم كه قوه تاكنون زحمات بسيار زيادي را در اين باب متحمل شده است.


وي اضافه كرد: مبارزه با مفاسد اجتماعي در جامعه از مسائل حائز اهميتي است كه توانسته‌ايم با پيگيري‌هاي زيادي كه در اين خصوص انجام داده‌ايم تا حدودي براين مسئله فائق آييم و بايد بگويم كه برخي از اين پرونده‌ها را خودم شخصا دنبال مي‌كردم.

آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينکه تضعيف دستگاه قضا به نفع هيچ كسي نيست، تصريح کرد: بنده ميهمان دستگاه قضا هستم و بايد بگويم بهتر است كه بين نقد و تخريب مرز روشني گذاشته شود.


رئيس قوه قضائيه برخورد دستگاه با رسانه‌ها و وبلاگ‌ها اينگونه تشريح کرد و اظهارداشت: من نمي‌خواهم در اين خصوص از قوه قضا دفاع كنم و بگويم هر برخوردي كه شده صحيح بوده، ولي بايد اين مسئله را بپذيريم گاهي حرف‌هاي موهمي زده مي‌شود و رسانه‌ها كه به عنوان يك علامت در سلامت جامعه مي‌توانند كمك‌رسان باشند اگر بنا باشد همانند غرب كه يك امپراطوري را ايجاد كردند و هركس را دوست دارند تخريب مي‌كنند عمل کنند، اين مسئله شايسته انقلاب اسلامي و كشور ايران نيست. 

انتهاي پيام/ر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار