لاريجاني در مصاحبه با مانيتور:

تعليق غني‌سازي را نمي‌پذيريم/ حمله اسرائيل به ايران خودكشي است

رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه ايران هرگز تعليق غني‌سازي را نخواهد پذيرفت، گفت: حمله به ايران براي اسرائيل مثل خودکشی است، اسرائیل مدت‌هاست که در انزوا به سر می‌برد و به همين دليل چنين مسائلي را طرح مي‌كند.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، مجلس نیوز (پایگاه خبری فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت) نوشت: "باربارا اسلاوین" خبرنگار مانیتور روز جمعه، 31، آگوست 2012/ 10 شهریور 91 گفتگویی با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی انجام داده که پاسخ‌های لاریجانی نکات جالبی را مطرح ساخته است.
 

لاریجانی در این مصاحبه گفته است کسانی که ادعای دموکراسی برای سوریه دارند، حاضر نیستند که زنان در خیابان‌های شهرهایشان رانندگی کنند، هنوز به سیستم انتخابات به روش امروزی تمایلی ندارند و به زور اسلحه به خونریزی در سوریه مشغولند اما اسد را مقصر این حوادث معرفی کرده‌اند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران در مصاحبه‌ای اختصاصی با باربارا اسلاوین، خبرنگار مانیتور گفت که حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران "خودکشی" خواهد بود. مذاکره کننده سابق هسته ای ایران همچنین این اتهامات را تکذیب کرد که ایران از سایتی به نام پارچین برای فعالیت های هسته ای خود استفاده کرده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران روز جمعه تهدیدات اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را رد کرد . وی ضمن "خودکشی" خواندن این حمله ، گفت که برای ایران چندان فرقی نمی‌کند که چه‌کسی به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شود.

لاریجانی، عضو یکی از خانواده‌های مذهبی برجسته ایران و مذاکره‌کننده ارشد سابق هسته‌ای ایران در مصاحبه‌ای اختصاصی با مانیتور و در اتاقهای تاریخی مجلس ایران، نیز این اتهامات را تکذیب کرد که ایران از سایتی به نام پارچین برای فعالیت‌های هسته‌ای‌اش استفاده کرده است.

لاریجانی گفت که حمایتهای آمریکا ، ترکیه و عربها از شورشیان سوریه، به جنگ داخلی در این کشور دامن میزند و گفت که ایران علیرغم کشته‌شدن بیش از 20 هزار نفر طی 18 ماه گذشته در سوریه، باز هم متحد دیرینۀ خود، رئیس جمهور بشار اسد را رها نمی‌کند.

او ایالات متحده را به "ایجاد یک بنغازی جدید" متهم کرد. اشارۀ وی به دژ نظامی اپوزیسیون لیبی است که توسط بسیاری از کشورها قبل از سقوط معمر قذافی، دیکتاتور لیبی به رسمیت شناخته شده بود.

گزیده‌ای از این مصاحبه به شرح زیر است:

مانیتور: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در آخرین گزارش خود، از همکاری ایران ابراز نارضایتی کرد و گفت: ایران در پارچین فعالیتهائی انجام داده که "به صورت قابل توجهی مانع انجام بازرسی موثر آژانس " از فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای این کشور شده است. آژانس همچنین گفته که ایران ، ذخیرۀ اورانیوم غنی شدۀ % 5 و %20 خود را افزایش داده است.

 
لاریجانی: این حرف‌ها تکراری و کلیشه‌ای است، چرا که ما قطعنامه‌های سازمان ملل را قبول نداریم و فکر می‌کنیم این قطعنامه‌ها عادلانه نیستند؛ چرا که آنها در مورد پروتکل الحاقی [پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای] سخن می‌گوید که ایران آن را امضا کرده اما تائید نکرده است. . . و می‌گوید که همۀ فعالیت‌های [هسته‌ای] ما باید به حالت تعلیق درآید . ولی ما تعلیق را نمی‌پذیریم.

و اما در مورد ارقامی که شما [برای اورانیوم غنی‌شده] ذکر کردید، آیا این کار با مقررات آژانس مغایرتی دارد ؟ از آنجا که ما از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم پس حق غنی‌سازی اورانیوم را داریم. آنها [بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] آنجا هستند تا در مورد همین مسائل گزارش تهیه کنند. آنها عملا حضور دارند پس دیگر نمی‌توان گفت که مقرراتی نقض شده است.

و درباره پارچین. این سایت ارتباطی با مسائل هسته‌ای ندارد ... قرار نیست ما در قبال هر ادعائی که از سوی هرکسی مطرح می‌شود پاسخگو باشیم . آقای البرادعی[ رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] همواره می‌گفت: «ما هیچ مدرکی در اختیار نداریم» . این حرف‌ها فقط ادعاست.

 مانیتور: در مورد آن لپ تاپ معروف چطور؟ لپ تاپی که قرار است حاوی شواهدی باشد مبنی بر اینکه ایران قبل از سال 2003 فعالیت‌هائی در راستای توسعه سلاح‌های هسته‌ای انجام داده است؟

لاریجانی: این‌ها درست مثل قضیۀ [تلاش] برای ترور سفیر [عربستان] در ایالات متحده ، همگی داستان و ساختگی است. به نظر می‌رسد که ایالات متحده دچار توهم شده و خیالبافی می‌کند، این صحبت‌ها همه زائیدۀ تخیلات شاعرانه است.

مانیتور: اسرائیل به رغم آنچه شما می‌گویید، معتقد است که ایران سرگرم کار بر روی تولید سلاح‌های هسته‌ای است، و رهبران اسرائیل تهدید کرده‌اند که به سایت‌های هسته‌ای ایران حمله خواهند کرد. آیا این تهدیدها را جدی می‌گیرید؟

 لاریجانی: هیچ دلیلی وجود ندارد که ما آنها [اسرائیل] را تا این اندازه احمق فرض کنیم. اینکار برای آنها مثل خودکشی است و ما فکر نمی‌کنیم آنها دست به چنین کاری بزنند.

مانیتور: پس چرا آنها مدام از این اقدام صحبت می‌کنند؟

لاریجانی: خوب بسیار روشن است: پس از تجربۀ شکست در جنگ 33 روزه بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان در سال 2006، که برای آنها بسیار سنگین و ویرانگر بود... و همچنین انقلاب‌هائی که در منطقه رخ داده است، اسرائیل مدت‌هاست که در انزوا به سر می‌برد. در حال حاضر آنها در انزوای سیاسی قرار دارند و دیگر حسنی مبارک هم از صحنه خارج شده ...... بنابر این آنها باید چیزی بگویند تا نشان دهند که هنوز موجودیت دارند.

مانیتور: علاوه بر اینکه مبارک رفته ، اسد هم با مشکل واقعی و جدی روبروست و محمد مرسی، رئیس جمهور جدید مصر نیز روز پنجشنبه گفت که دولت سوریه یک دولت ظالم است. چرا ایران از رژیمی حمایت می‌کند که20 هزار نفر از مردمش را ظرف 18 ماه کشته است؟

لاریجانی: ما همانطور که از مصریان حمایت کرده‌ایم، از مردم سوریه هم برای به دست آوردن حقوقشان و همچنین از مردم بحرین حمایت می‌کنیم ... اما کشورهائی در منطقه و البته ایالات متحده آمریکا که مسئول این کشتارها و خونریزی‌ها هستند... آنها به سوریه سلاح می‌فرستند... و با تامین منابع مالی، حمایت سیاسی و حمایت از رسانه‌ها به ادامۀ این وضعیت کمک می‌کنند. واضح است که چه اتفاقی می‌افتد - اینکه درگیری ادامه می‌یابد . اما مسئولیت این خونریزی‌ها با کشورهائی است که برای ایجاد یک بنغازی جدید تلاش می‌کنند. ما می‌خواهیم این مشکل را با روشی صلح‌آمیز حل و فصل کنیم.

 
مانیتور: این کار چگونه امکان‌پذیر است وقتی دست اسد به آن همه خون آغشته است؟

 لاریجانی: شما که هستید که بگوئید "اسد باید برود" ؟ این تصمیم را به رای مردم واگذار کنید... آیا مسئله، واقعا دموکراسی است ؟ آن دسته از کشورهای عربی که از این وضعیت حمایت می‌کنند - خود کشورهای دموکراتیکی هستند؟ اصلا پارلمانی دارند؟ آنها حتی اجازه نمی‌دهند که زنان در خیابانها رانندگی کنند ... من فکر می‌کنم این اشتباه بزرگ غرب است که باز هم از چوب دیگری استفاده می‌کند ... این همان اشتباهی است که ایالات متحده و انگلستان در افغانستان مرتکب شدند. آنها در ابتدای کار خوشحال بودند که یک جنبش افراطی به راه انداخته اند اما همین بلا ، بعدها دامنگیر خود آنها شد.

مانیتور: اما مُرسی اولین رئیس جمهور مصر که به شیوۀ دموکراتیک انتخاب شده، از مخالفان سوریه حمایت می‌کند، شما چگونه مواضع خود را با وی تطبیق می‌دهید؟

 
لاریجانی: 34 سال است که از دموکراسی [در ایران] برخورداریم. ما خواهان دوستی هستیم. اما در عین حال با دیگران تفاوتهائی داریم. ... این امکان‌پذیر نیست که دو کشور متفاوت یکسان فکر کنند و یکسان عمل کنند.

مانیتور: به سیاست داخلی ایران بازگردیم، حرف‌هائی وجود دارد که گویا مقام معظم رهبری می‌خواهند سیستم را تغییر دهند و انتخاب رئیس جمهور را به جای مردم به مجلس شورای اسلامی بسپارند

 لاریجانی: بله اما این به آن معنا نیست که این اتفاق می‌افتد، بلکه هنوز در حد یک احتمال است.

مانیتور: امکان دارد تا سال آینده اینکار عملی شود

 لاریجانی: خیر.

مانیتور: آیا شما یکبار دیگر برای ریاست جمهوری کاندید می‌شوید ؟

 لاریجانی: شما باید روی موقعیت آقای اوباما کار کنید نه درمورد آرمان‌های ریاست جمهوری لاریجانی، که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2005 ناموفق از کار درآمد.

مانیتور: آیا مایلید که آقای اوباما بار دیگر به ریاست جمهوری انتخاب شود؟

 لاریجانی: این تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند. وقتی او به ریاست جمهوری رسید ، در مورد فلسطین و حقوق مسلمانان حرف‌های متفاوتی میزد، اما در عمل کار زیادی برای آنها انجام نداد.

مانیتور: و میت رامنی چطور؟ او شما را نمی‌ترساند ؟ به نظر می‌رسد در مورد ایران خیلی سختگیر و انعطاف ناپذیر است.

لاریجانی: فکر نمی‌کنم افراد و شخصیت‌ها تفاوت زیادی ایجاد کنند ... زیرا به هر حال در آن کشور سیستمی وجود دارد و این سیستم تحت هر شرایطی طبق منافع ملی خود تصمیم می‌گیرد و عمل می‌کند.

مانیتور: هنگام پرواز به تهران در اخبار خواندم که میرحسین موسوى دچار حمله قلبی شده و به بیمارستان منتقل شده و دوباره تحت بازداشت خانگی قرار گرفته است. آیا این حرف صحت دارد ؟ و حبس خانگی موسوی و کروبی چه مدت قرار است ادامه داشته باشد؟

لاریجانی: تا آنجا که من می‌دانم، درست نیست [که موسوی دچار حمله قلبی شده است] ... این مسئولیت دستگاه قضایی است که در مورد این مساله [حبس خانگی] اظهار نظر کند.

مانیتور: اما صادق لاریجانی، رئیس قول قضائیه برادر شماست!

لاریجانی: ادارۀ یک کشور کسب و کار خانوادگی نیست و نسبت خانوادگی ما ربطی به این موضوع ندارد ....

مانیتور: در حال حاضر تحریم‌ها بسیار شدید است. این تحریم‌ها تا چه اندازه به اقتصاد ایران و به مردم لطمه وارد می‌کند؟ و آیا واقعا هیچ راهی وجود ندارد تا شما بتوانید مسالۀ هسته‌ای را حل کنید و بگذارید تا این مردم کمی نفس بکشند؟

لاریجانی: البته به دلیل تحریم‌ها برخی مشکلات بوجود آمده است که برخی از آنها مشکلات داخلی هستند... ما در دوره‌های دیگری هم با تورم سنگین مواجه بوده‌ایم. در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی ، تورم تا سطح 50-60٪ وجود داشت. آیا آنهم به دلیل تحریم‌های خارجی بوده است؟

مانیتور: بنابراین ایران می‌تواند با همۀ این سختی‌ها کنار بیاید - تحریم نفتی اروپا، کاهش ارزش پول ایران و . .؟

لاریجانی: قطعا و مطمئناً... ما به سختی عادت داریم. وقتی جنگ ایران وعراق به ما تحمیل شد، شرایط بسیار سخت تر بود و تمام دنیا از صدام [حسین] حمایت می‌کرد ... آیا آنها موفق شدند حتی بخش کوچکی از سرزمین ما را به دست اورند؟ زیرا مردم ما در مقابل این قبیل سختی‌ها بسیار مقاومند .

سوال این است که چرا آمریکایی‌ها دست به چنین اعمالی می‌زنند؟ آمریکایی‌ها باید خوشحال باشند زیرا ما از شر یک دیکتاتور خلاص شدیم و مردم را آزاد کردیم و دموکراسی برقرار کردیم . چرا رفتار آنها با ما اینچنین خصمانه است؟ و اگر این تحریم‌ها واقعا به مردم صدمه می‌زند؛ چرا آمریکایی‌ها این کار را انجام می‌دهند؟
انتهاي پيام/س2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.