در پی عدم توجه به تخفیف شهریه های دانشگاه آزاد معلولان؛

دانشگاه آزادی ها معلولان را در یابید

هفت سال از تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در کشور می گذرد، براساس این قانون 16 ماده ای معلولان کشور ما هم همانند معلولانی که در سایر کشورهای دنیا زندگی می کنند حق دارند از مزایایی بهره مند شوند که تحصیل رایگان یکی از آن هاست، اما با وجود این معلولان هیچ گاه طعم تحصیل رایگان در دانشگاه های کشور را نچشیدند.

گزارش باشگاه خبرنگاران موفقیت معلولان کشور برای همه ی ما کاملا واضح و مبرهن است افرادی که با وجود داشتم معلولیت باز هم دست از تلاش بر نداشتند و علم را با هر سختی که هست کسب می کنند، علمی که شاید به قیمت سال ها عمر آن ها تمام شود، درست است که معلولان از یکی از نعماتی که خداوند به تمامی بندگانش عطا می کند بی بهره مانده اند اما تک تک آن ها با امیدی که در دل دارند موفقیت ها را یکی پس از دیگری کسب می کنند.
اما به تازگی این قشر برای تحصیل دچار مشکل شدند مشکلی از جنس پول...

اگر پول نباشد درس نمی توانند بخوانند، آری همان دانشگاه پولی کشور را می گویم؛ دانشگاه آزادي
سری به خیابان کمیل می زنیم به یک ساختمان کوچک می رسیم، ساختمانی که شاید بیش از 30 سال از ساخت آن می گذرد با ورود به این ساختمان با معلولان زیادی مواجه شدیم که به واسطه ثبت نام نشدنشان در دانشگاه ازاد اینجا جمع شده بودند، دانشجویانی که برای پرداخت شهریه دانشگاه خود دچار مشکل شدند و به سراغ انجمن حمایت از حقوق معلولان آمدند، انجمنی که در همه حال یار و یاور معلولان است.
سعید 28 ساله دانشجوی رشته مدیریت صنعتی است، او که 5 ترم از تحصیلش در دانشگاه آزاد می گذرد در خصوص پرداخت شهریه دانشگاه آزاد می گوید: او می گوید ترم های اولی که برای ثبت نام به دانشگاه می رفتم به راحتی با ارائه یک معرفی نامه از سازمان بهزیستی ثبت نام انجام می شد اما حالا این معرفی نامه از سوی دانشگاه آزاد مورد قبول قرار نمی گیرد.
محسن 25 ساله که با تحمل هزینه های بسیار و با سختی در دانشگاه آزاد ثبت نام کرده بود می گوید: چون معرفی نامه سازمان بهزیستی را قبول نکردند مجبور شدم با قرض گرفتن پول از دوستان و خانواده ام شهریه را پرداخت کنم.
وی اضافه کرد: دانشگاه بابت معرفی نامه تره هم خرد نمی کند و فقط پول را برای ثبت نام می شناسد.
علیرضا 26 ساله دانشجوی رشته مهندسی عمران هم در خصوص پرداخت شهریه دانشگاه آزادتوسط سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به اینکه بدهی سازمان بهزیستی بابت شهریه های معلولان به دانشگاه آزاد زیاد شده است ؛ دانشگاه آزادی ها معرفی نامه را قبول نمی کند و می گوید ثبت نام را انجام دهید تا بعد از وصول وجه شهریه از حساب سازمان بهزیستی مجددا به شما مسترد شود و همین موضوع باعث شده تا ما برای تامین شهریه دچار مشکل شدیم.
در پی صحبت های دانشجویان معلول دانشگاه آزاد علی همت محمود نژاد، رئیس جامعه معلولان ایران در خصوص پرداخت شهریه این افراد از سوی سازمان بهزیستی اظهار داشت: معرفی نامه کماکان توسط سازمان بهزیستی برای تخفیف شهریه دانشجویان معلول صادر می شود اما دانشگاه ازاد از پذیرش آن امتناع می کند و در صورتی معرفی نامه را می پذیرد که دانشجو شهریه را تمام و کمال پرداخت کند.
در پی این سخنان همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز به تامین بودجه لازم برای تحصیل دانشجویان معلول اشاره کرد و گفت: برای تامین بودجه شهریه دانشجویان معلول دانشگاه ازاد مشکلی وجود ندارد و معلولان می توانستند برای ترم جدید ثبت نام کنند.
اما در ادامه منصور برجیان مدیر عامل انجمن علمی فرهنگی و هنری معلولان می گوید: در سال جاری علی رغم قول مسئولان سازمان بهزیستی ؛ بودجه برای تامین شهریه دانشجویان معلول پرداخت نشده و دانشجویان برای پرداخت شهریه خود با مشکلات زیادی روبه رو هستند.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد با دانشجویان معلول همکاری لازم را ندارد، خاطر نشان کرد :دانشجویان در این زمینه به خاطر پرداخت نشدن شهریه خود دانشگاه ها با آن ها درگیر هستند و خود هم توان پرداخت شهریه را ندارند.
تحصیل رایگان یکی از مواد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است، با توجه به اینکه 7 سال از تصویب و اجرای این قانون در کشور ما می گذرد امید می رود تا خواسته های معلولان هم همانند سایر اقشار جامعه مورد توجه قرار گیرد و دیگر شاهد مشکلات مالی دانشجویان دانشگاه آزاد برای ثبت نام و کش و قوس و درگیری در این زمینه نباشیم ./ ل

گزارش از زرچینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار