گسترش روابط روسيه و پاکستان علي رغم نگراني آمريکا

هيئت بلندپايه اي از روسيه به پاکستان سفرکرده است که اين سفر بخشي از تلاشهاي مسکو و اسلام آباد براي بهبود مناسباتشان است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، روسيه و پاکستان باوجود نگراني هاي آمريکا به سمت گسترش روابط مي روند که اين مسئله، مي تواند منطقه را به صورت جدي تغيير بدهد.
 به نظر مي رسد روسيه و پاکستان در تلاش هستند براي ايجاد جهت در روابط خود تلاشي جدي صورت بدهند. اين درحالي است که مسکو و اسلام آباد در دوران جنگ سرد رقباي سرسختي بودند و اين زماني بود که اتحاد جماهير شوروي سابق در دهه هزار و نهصد و هشتاد به افغانستان تهاجم کرده بود. اما در سالهاي اخير روابط دو کشور به صورت چشمگيري بهبود پيدا کرده است و دو طرف تاکيد دارند مي خواهند فصل تازه اي در روابط دوجانبه ايجاد کنند. سفر هيئت روسي به پاکستان نيز براي همين منظور انجام شده است. يکي از اهداف اصلي اين سفر ، زمينه سازي براي سفر ماه آينده "ولاديمير پوتين " رئيس جمهور روسيه به پاکستان است. با سفر پوتين به پاکستان، وي نخستين رئيس جمهور روسيه خواهد بود که به پاکستان سفر مي کند.
به گفته" مالک احمد خان" معاون وزير امورخارجه پاکستان «روسيه و پاکستان فصل جديدي را در مناسبات دوجانبه آغاز کرده اند وسفر ولاديمير پوتين به اسلام آباد رويدادي تاريخي خواهد بود و سبب خواهد شد سطح روابط دو کشور بيش از پيش ارتقاء پيدا کند.»  گفتگوهاي مقامات روسيه و پاکستان بر تقويت همکاريها در زمينه انرژي متمرکز است. به نوشته يکي از منابع مطلع دولتي در پاکستان، معاون وزير انرژي روسيه در سفر به اسلام آباد پيشنهاديي مطرح کرده است دال بر اينکه روسيه به پاکستان کمک بکند تا اينکه اين کشور بر مشکلات مرتبط با بحران انرژي اش فائق بيايد. به گفته ويتالي موتکو وزير ورزش روسيه « همکاري در زمينه انرژي اصلي ترين تمرکز سفر هيئت روسي به پاکستان است و گروه کاري مشترکي در اين زمينه تشکيل شده است تا همکاري هاي دوطرف تقويت شود.» روسيه علاقه مندي خود را براي تامين منابع مالي براي اجراي پروژه گازي ايران و پاکستان اعلام کرده است. اقدامات آمريکا سبب ايجاد مانع جدي در مسير اجراي اين پروژه گازي شده است. کارشناسان معتقدند روسيه و پاکستان ظاهرا به سمت تبديل شدن به شرکاي راهبردي منطقه اي حرکت مي کنند و اين مسئله مي تواند چشم انداز منطقه را به صورت چشمگيري تغيير بدهد و شايد به همين علت است که همکاري هاي نزديک روسيه و پاکستان براي آمريکا نگران کننده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار