خوزستان/

والدين كلاس‌اولي‌ها، بخوانند!

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: در بسياري موارد علت ترس و نگراني كلاس‌اولي‌ها بسيار ساده است و والدين بايد چند روز پيش از آغاز مدارس با فرزند خود درباره محيط جديد مدرسه صحبت كنند تا ترس كودك كاهش يابد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان،دكتر غلامحسين مكتبي در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار كرد: اكنون بسياري از كودكان در شهرهاي بزرگ و كوچك پيش از آغاز سن مدرسه، به مهدكودك و پيش‌دبستاني مي‌روند و در نتيجه زماني كه به كلاس اول مي‌روند، تجربه حضور در جمع هم‌سالان خود را دارند، با اين وجود برخي كودكان اين تجربه را ندارند.

وي افزود: زماني كه كودك به مدرسه مي‌رود، در اجتماع قرار مي‌گيرد و از او انتظار مي‌رود كارهايي را به صورت دقيق انجام بدهد و در محيط مدرسه به عنوان دانش‌آموز، رفتاري رسمي و منظم داشته باشد. برخي كودكان براي رفتن به مدرسه روزشماري مي‌كنند، ولي بعضي بچه‌ها هم دلهره دارند و مضطرب مي‌شوند؛ در اين ميان خانواده‌ها نقش مهمي بر عهده دارند و بايد با رفتار خود كودك را براي رفتن به مدرسه آماده كنند.

مكتبي تصريح كرد: به والدين توصيه مي‌شود پيش از آغاز رسمي كلاس‌هاي درس، با مسئولان مدرسه فرزند خود در ارتباط باشند و حساسيت‌هاي روحي، مشكلات جسماني احتمالي، استعدادها و همه موارد مربوط به فرزند خود را به مسئولان مدرسه اطلاع بدهند؛ همچنين برخي موارد مانند ميزان قدرت بينايي و شنوايي كودك و همچنين بازيگوش بودن و يا گوشه‌گير بودن كودك نيز بايد به معلم اطلاع‌رساني شود.

اين روان‌شناس خاطرنشان كرد: پيش از آغاز فصل مدارس خانواده‌ها بايد زماني را براي گفت وگو با كودك درباره مدرسه اختصاص بدهند و تجربه‌هاي خود از مدرسه را براي وي بيان كنند. يكي از دلايل دلهره كلاس‌اولي‌ها، ترس از ورود به محيط جديد است؛ والدين بايد بدانند اين ترس طبيعي است و خيلي‌ از افراد حتي در سن بزرگسالي هنگام ورود به محيط جديد دچار اضطراب مي‌شوند.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز ادامه داد: والدين در مواجهه با ترس فرزند كلاس‌اولي خود بايد اجازه بدهند وي به تدريج با نگراني‌هاي خود كنار بيايد و خود را با موقعيت جديد سازگار كند. در بسياري موارد علت نگراني كودك بسيار ساده است و مثلا به اين مي‌انديشد كه مدرسه چگونه مكاني است؟ و والدين بايد به اين نگراني‌هاي كودك پاسخ بدهند.

مكتبي گفت: به والدين توصيه مي‌شود چند روز پيش از آغاز مدارس فرزند خود را به مدرسه ببرند تا با محيط آشنا شود. همچنين مسئولان مدارس مي‌توانند والدين و دانش‌آموزان را چند روز قبل به مدرسه دعوت كنند تا كلاس‌آولي‌ها با محيط مدرسه و دوستان جديد خود آشنا شوند. دليل نگراني برخي كلاس‌اولي‌ها نيز "اضطراب جدايي" است، به اين معني كه كودك نگران است كه مبدا هنگامي كه در مدرسه است، براي والدين او مشكلي پيش بيايد و او ديگر نتواند پدر و مادر خود را ببيند. براي حل اين مشكل خانواده‌ها مي‌توانند فعاليت‌هاي روزانه خود را براي كودك شرح بدهند تا او اطمينان حاصل كند كه پس از پايان مدرسه والدين خود را دوباره مي‌بيند.

وي افزود: در برخي موارد لازم است در روزهاي ابتدايي آغاز مدارس، والدين هنگام بازگشت كودك از مدرسه با خوشرويي با وي برخورد كنند و براي او جايزه بخرند و از اينكه با دقت به درس‌ها توجه كرده از او تشكر كنند. موضوع دوست و دوست‌يابي، يكي ديگر از نگراني‌هاي كلاس‌اولي‌ها است. كلاس‌اولي‌ها در روزهاي ابتدايي بازگشايي مدارس احساس تنهايي مي‌كنند، در چنين شرايطي والدين وظيفه دارند ويژگي‌هاي يك دوست خوب و همچنين نحوه دوست‌يابي را براي كودك توضيح بدهند.

اين روان‌شناس تصريح كرد: والدين بايد مسير تردد كودك به مدرسه را براي او تشريح كنند و طبيعي است كه اگر والدين به اين نكات توجه كنند، بهداشت رواني كودك حفظ مي‌شود و در نتيجه عملكرد تحصيلي وي نيز مثبت خواهد بود. تهيه لباس و كيف نو براي كودك نيز از ديگر مواردي است كه موجب تشويق وي به مدرسه رفتن مي‌شود و در نتيجه وابستگي كودك به مدرسه افزايش مي‌يابد.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز خاطرنشان كرد: به والدين توصيه مي‌شود خوراكي مورد علاقه كودك را در كيف او بگذارند، زيرا اين كار موجب مي‌شود كودك حس خوبي داشته باشد و در مدرسه گرسنه نشود. تغذيه كلاس‌اولي‌ها اهميت بسياري دارد و والدين بايد صبحانه مورد علاقه كودك را براي او آماده كنند. همچنين مسئولان مدارس بهتر است علاوه بر زنگ تفريح، زماني را براي تغذيه دانش‌آموزان اختصاص دهند و در اين زمان نيز كودك غذايي از جنس صبحانه كه همراه خود آورده را ميل كند. تحقيقات علمي نشان داده عملكرد ذهن كودكان با خوردن صبحانه ارتباط مستقيم دارد./س


برچسب ها: والدین ، اولی ، بخوانند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.