کد خبر: ۴۰۸۹۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۱:۳۱
آيينه 12 دوره مقاومت در سينما دفاع مقدس؛

سینمای دفاع مقدس مانند ساید جریان های فیلمسازی افت و خیزهای زیادی داشته است و در سالهای بعد از جنگ که سال های اوج شکوفایی این سینما بود فیلم های فاخری را از خود برجای گذاشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رضا حيدرنژاد كارگردان سينما درگفتگو با روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت افزود: در کل باید به سینمای دفاع مقدس بیشتر پرداخت و توجه داشت که سینمای جنگ جای سرمایه گذاری بیشتری توسط مسئولین امر دارد.
این کارگردان همچنین،  در مورد اینکه این ژانر در جذب مخاطب تا چه اندازه موفق بوده است گفت: در برهه ای از زمان موفق بوده است اما بعد از اینکه رو به سمت گیشه آورد و نگاه قهرمان سازی به خود گرفت تا حدودی در جذب مخاطب فاصله گرفت. باید توجه داشت امروزه اگر ژانری بخواهد در زمینه جذب مخاطب موفق باشد باید نوع آوری، خلاقیت و شیوه جدید داشته باشد و با زبان تازه ای میدان داری کند.
حیدرنژاد با بیان اینکه هیچ یک از جشنواره های کشور از بدنه سینما جدا نیستند خاطرنشان کرد: چنین جشنواره هایی زمانی نظم می گیرند که کل بدنه سینمای کشور رشد کرده باشد و توجه جدی به ساختار فیلم ها شود.
وی در ادامه افزود: وقتی بدنه سینما قوی باشد می توان شاخه های زیرین آن را هم پرورش داد. این کارگردان با بیان اینکه عوامل بسیاری در رشد، شکوفایی و رونق سینمای دفاع مقدس می تواند موثر باشد گفت: می توان نهاد مستقلی داشته باشیم تا توجه جدی در تولید فیلم ها داشته باشد و این نکته را نیز باید درنظر داشت تا از کارگردانانی استفاده کرد که در این زمینه تبحر داشته باشند.
وی همچنین گفت: امروزه باید تلاش کرد تا سینمای دفاع مقدس جایگاه ویژه خود را همچون سال های آغازین داشته باشد و اطلاع رسانی ها در این زمینه قوی باشد و امکانات لازم در اختیار مسئولین امر قرار گیرد تا بتوانند موفق عمل کنند.
حیدرنژاد در پاسخ به این پرسش که چرا فیلم های دفاع مقدس تا به امروز به جشنواره های خارجی راه پیدا نکرده اند، گفت: به نظرم به دلیل نگاه محدودی است که ما نسبت به این فیلم ها داریم. در ژانر دفاع مقدس باید توجه اصلی ما به نگاه انسانی باشد و نگاهی فرامنطقه ای داشته باشیم و موضوعات ما حاوی پیام ارزش های انسانی باشد.
این کارگردان همچنین در مورد روند فیلمنامه نویسی در این ژانر گفت: باید توجه ما به فیلمنامه نویسی بیشتر باشد و همه فیلمساان دنیا می دانند که بدون فیلمنامه خوب نمی توان فیلم خوبی داشته باشیم. در فیلمنامه هایمان باید به باورپذیری نسبت به جنگ بپردازیم.
حیدرنژاد همچنین خاطرنشان کرد: یک نکته قابل توجه در مورد مساله سینمای جنگ و دفاع مقدس این است که از آنجایی که هرچند سینمای دفاع مقدس در حال حاضر تنها مربوط به جنگ تحمیلی ایران و عراق و فیلم هایی است که در مورد آن ساخته شده اند ولی از آنجایی که تفاوت اصلی این سینما با سینمای جنگ در نوع نگاه فیلمسازان آن است، سینمای جنگ را می توان حتی در مورد فیلم هایی که در مورد جنگ تحمیلی و دفاع مقدس ساخته شده اند را نیز فیلم های جنگ خواند./ي2
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
سروش خبر
ایتا خبر
ویسپی خبر
گپ خبر
آی گپ خبر
بله خبر
توییتر خبر
اینستاگرام خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر